درست است که چسباندن این روکش ممکن است به نظر ساده بیاید ولی این کار اصلاً ساده نیست و اجازه دهید افراد مجرب چنین امری را انجام دهند.

2. روکش مخمل چقدر عمر می کند؟ 
 


البته این یک موضوع نسبی است و قطعاً به شرایط نگهداری شما باز می گردد. اما اگر در شرایط عادی و استفاده روزمره و زیر نور آفتاب از چنین روکشی استفاده کنید، حدود 3 سال برای شما عمر خواهد کرد.

3. کجا روکش مخمل کنیم؟ 

 


احتمالاً در اولین مرحله این تصور باشد که چنین روکشی را نمی توان در داخل پیاده سازی کرد و حتماً باید در خارج از کشور چنین کاری صورت پذیرد ولی باید گفت که در خودروی مورد بحث ما، این روکش در تهران روی خودرو نصب شده و لذا چنین کاری در داخل نیز امکان پذیر است. البته این پیاده سازی ممکن است تا 2 روز طول بکشد.

4. چقدر هزینه دارد؟ 

 


قطعاً هر خاص بودن هزینه ای هم دارد. حال هر چقدر بیشتر بخواهید خاص شوید، باید بیشتر خرج کنید. این نوع روکش و پیاده سازی آن روی خودرو هم اصلاً ارزان نیست و باید برای آن حسابی خرج کنید. اگر به موسسات مختلف که چنین کاری را انجام می دهند سری بزنید متوجه رنج قیمت مختلفی برای پیاده سازی آن خواهید شد که همگی رقم های بالایی هستند و شاید ارزان ترین قیمتی که برای یک روکش مخمل ساده پیدا کردیم چیزی در حدود 10 میلیون تومان بود.

اما این روکشی که برای GT86 ما بکار گرفته شده با توجه به خودرو، پیاده سازی و استفاده از رنگ های مختلف کمی بیشتر هزینه داشته و حدود 20 میلیون تومان آب خورده است.

5. شرایط نگهداری چگونه است؟ 

 


یکی از سوالات مرسومی که در مورد چنین خودروهایی پرسیده می شود، شستشوی آن است. در مورد خودرویی با روکش مخمل باید گفت که هیچ مشکلی برای رفتن به کارواش های عادی وجود ندارد و می توانید با همان فشار آب این خودرو را تمیز کنید. اما دو نکته وجود دارد. یکی اینکه نباید از واکس استفاده کنید که اصلاً استفاده از واکس روی چنین روکشی از پایه بی معنی است! و دیگر این که بعد از شستشو لازم به خشک کردن وجود ندارد و خود به خود خشک خواهد شد.

البته در همین قسمت می توان به یک موضوع دیگر نیز اشاره کرد که اگر چنین روکشی را روی خودروی خود داشته باشید و هوا بارانی باشد، برخلاف دیگر خودروها که باعث کثیف شدن بدنه می شود، هوای بارانی و بارش روی چنین روکشی باعث تمیزتر شدن آن می شود و شاید از تنها افرادی باشید که بارش باران روی خودروی شما باعث خوشحالیتان خواهد شد.

6. می توان این روکش را برداشت؟ 

 


این روکش تنها یک لایه روی بدنه شما است و در حقیقت به غیر از جذابیت ظاهری، یک نوع محافظ برای بدنه نیز محسوب می شود. حال اگر قصد داشتید این روکش را بردارید، و یا برای هر دلیلی دیگر علاقه ای به داشتن این روکش روی خودرو خود نبودید، می توانید این روکش را از خودرو به راحتی بردارید و دوباره خودرو را به حالت اولیه بازگردانید. اما توصیه می شود این کار را خودتان انجام ندهید و اگرچه این کار ساده به نظر می رسد ولی اجازه دهید یک متخصص این روکش را از روی خودروی شما بردارد.

7. اصلاً توصیه می کنید؟ 

 


با صاحب خودرو که صحبتی کوتاه داشتم و از تجربه ایشان در مورد داشتن چنین خودرویی پرسیدم و اینکه اصلاً ایشان توصیه می کنند که با توجه به هزینه ها و مشکلات آن، خودروی خود را مزین به روکش مخمل بکنیم یا خیر، جواب دادند که در ایران شاید آنچنان جواب ندهد و مشکل اصلی در فروش چنین خودرویی است. از آنجایی که روکش مخمل در ایران اصلاً جا نیافتاده، لذا در فروش چنین خودرویی دچار مشکل می شوید و هر کسی حاضر نیست این خودرو را خریداری کند مگر اینکه مانند شما به این روکش علاقه داشته باشد.

البته در نهایت ایشان اظهار داشتند که با تمامی این مشکلات به دلیل علاقه به چنین روکشی آن هم روی یک GT86 با تمام جان تمامی مسائل را به جان خریده اند و شاید اگر علاقه وجود داشته باشد، داشتن یک خودرو با روکش زیبای مخمل بسیار هم لذت بخش باشد.

در انتها از آقای شایان خالدی کمال تشکر را داریم که وقت و دانش خود را برای تهیه این گزارش در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.