اگر از کنار به سیویک نگاهی بیندازید، متوجه فرم آیرودینامیک این خودرو می‌شوید که دماغه‌ای تیز دارد و درپوش موتور نیز حتی‌الامکان کوچک شده که باعث می‌شود شیشه جلو نیز بسیار بزرگ باشد و حتی در قسمت انتهایی درب جلو و در امتداد آن نیز شیشه بکار رفته تا دید کافی را به راننده بدهد. از دیگر نکاتی که در طراحی کناری سیویک به چشم می‌خورد، خطی است که از انتهای چراغ‌های عقب شروع و با گذشت از دستگیره‌های درب‌ها به بالای چرخ جلو ختم می‌شود که با نمای کلی سیویک و دماغه تیز آن هماهنگی خوبی دارد.
در نمای عقب باید گفت که هوندا چهره‌ کاملا پخته‌ای را برای سیویک در نظر گرفته و مخصوصا در نمونه‌های ۲۰۱۳ چراغ‌های آن علارغم سادگی، خودرویی با اصالت را از نظر طراحی نشان می‌دهد. فرم سپر عقب و خطوط روی آن به کمک دیفیوزری که در پایین سپر قرار دارد، کاملا متناسب با سپر جلو می‌باشد و خطوطی که روی آن استفاده شده نشان از داشتن طرز تفکری واحد در طراحی کل سیویک است.

کابین و امکانات


بگذارید قبل از برداشتن کلید و سوار شدن به خودرو یک نکته را بگوییم که مدلی که برای تست در اختیار داریم مدل نیم فول است و در ادامه توضیح خواهیم داد که چه امکاناتی روی آن نصب شده و یا چه امکانات دیگری روی این خودرو در مدل‌های فول قابل نصب است. در هر صورت کلید را برمی‌داریم، که در این مدل از نوع سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry) نیست و باید به صورت سنتی درب این خودرو را باز و بسته، و یا موتور آن را روشن کرد. البته در مدل‌های فول، این سیستم نیز روی آن نصب شده است. وقتی به داخل کابین وارد می‌شویم، متوجه طراحی کاملا متفاوت سیویک با دیگر خودروها خواهید شد. کنسول میانی کاملا متفاوت است و همانند سفینه‌هایی است که همه چیز را در اختیار خلبان قرار می‌دهد! پشت غربالک فرمان تنها دورشمار موتور وجود دارد که به صورت نیم دایره‌ای در وسط قرار گرفته است. در بالای همین سطح نیز یک لایه‌ی دیگر قرار دارد که کیلومتر شمار و دیگر اطلاعات به صورت دیجیتالی در آن نمایش داده می‌شود. غربالک فرمان نیز بسیار کوچک و خوش دست است و در دو طرف آن چندین کلید به صورت دایره‌ای قرار دارند تا بتوان از سیستم کروز کنترل در سمت راست و همچنین از سیستم صوتی در سمت چپ استفاده کرد و به کمک چند دکمه نیز می‌توان از سیستم تلفنی که به صورت بلوتوث وصل می‌شود، استفاده کرد. کنسول میانی در برگیرنده سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع است و در مدلی که ما در اختیار داریم از صفحه نمایش در این قسمت خبری نیست اما در مدل‌های فول یک صفحه نمایش در این قسمت و به جای سیستم صوتی قرار دارد.

گیربکس سیویک به صورت ۵ سرعته خودکار است و متاسفانه امکان تعویض دستی را به راننده نمی‌دهد که شاید برای بعضی جوانان این موضوع جالب نباشد! روکش صندلی‌ها پارچه‌ای هستند و به صورت دستی تنظیم می‌شوند ولی از نظر طراحی و راحتی بسیار بی‌تقص می‌باشند. آینه‌های جانبی نیز به صورت خودکار تنظیم می‌شوند اما امکان تاشوندگی به صورت برقی را ندارند. از دیگر مواردی که در این خودرو نصب نشده‌اند اما در دیگر نمونه‌های فول می‌توان از آن‌ها استفاده کرد سانروف و دوربین عقب است.

تجربه رانندگی


قبل از اینکه کلید را بچرخانیم و موتور را روشن کنیم بگذارید یک سری به موتور سیویک بزنیم. در تمامی مدل‌های وارد شده از سیویک یک موتور ۴ سیلندری قرار دارد که دقیقا ۱۷۹۸ سی‌سی حجم دارد و ۱۶ سوپاپ روی آن نصب شده است. این پیشرانه می‌تواند ۱۳۹ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۷ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. طبق اعلام رسمی کارخانه سیویک در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی به ۶.۶ لیتر سوخت نیاز دارد که آن را از باک ۵۰ لیتری خود تغذیه می‌کند. شتاب این ژاپنی نیز ۱۰.۴ ثانیه می‌باشد که با توجه به موتور ۱.۸ لیتری و وزن ۱۲۴۲ کیلوگرمی شتاب خوبی محسوب می‌شود.
بالاخره کلید را چرخانده و موتور سیویک را روشن می‌کنیم. تمامی چراغ‌های دیجیتالی روشن و موتور به آرامی شروع به کار می‌کند. هیچ‌گونه سر و صدایی به داخل کابین نمی‌آید و حتی در مواقع بالارفتن دور موتور نیز صدای موتور به صورتی وارد کابین می‌شود که اصلا آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق (مک‌فرسون) نیز در دست‌اندازهای بیشمار پایتخت به خوبی اتاقک را کنترل می‌کند و ضربات ناشی از آن را به خوبی جذب می‌کند. این نکته را هم باید گفت که ارتفاع سیویک همانند رقیب خود یعنی مزدا ۳ آنچنان کم نیست که در بسیاری از سرعت‌گیرها صدای برخورد کف خودرو با سطح جاده را بشنوید و یا اینکه از سرنشینان خود خواهش کنید تا برای لحظاتی شما را ترک کنند و از خودرو پیاده شوند(!) موضوعی که در شهری مانند تهران یک پیش نیاز اصلی تلقی می‌شود.
فرمان کوچک و خوش دست سیویک به خوبی و به صورتی کم‌نظیر در این کلاس، کنترل این ژاپنی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به راحتی می‌توانید به کمک آن، این خودروی ۴۵۳۰ میلیمتری را به هر سمت که می‌خواهید هدایت کنید و از نظر هندلینگ بی‌شک در حد و اندازه‌های مزدا ۳ محسوب می‌شود.
در سمت راست کیلومتر شمار دیجیتالی یک خط افقی قرار دارد که از 0 تا 20 مندرج شده و به صورت لحظه‌ای مصرف سوخت شما را گزارش می‌دهد تا در هر لحظه از رانندگی حواستان به بنزین‌هایی که با استاندارد یورو ۵ در حال سوختن هستند نیز باشد.

یکی از سیستم‌های قابل توجه روی سیویک دکمه سبزرنگی است که در سمت چپ کنسول و زیر خروجی سیستم تهویه مطبوع قرار دارد و روی آن ECON نوشته شده است. این دکمه سیستم ECO ASSIST را فعال می‌کند که باعث می‌شود به کمک تغییراتی مانند کم کردن توان و گشتاور به اندازه ۴ درصد و یا کاهش کار فن سیستم تهویه مطبوع، مصرف سوخت این خودرو کمتر از حالت عادی شود. اگر راستش را بخواهید در حین رانندگی چندین بار از این دکمه استفاده کردیم تا تاثیر آن بر روی عملکرد موتور را مشاهده کنیم اما تأثیر بسیار کمی در شتاب و یا توان تولید شده مشاهده شد و تنها گیربکس در دور موتورهای پایین‌تر اقدام به تعویض دنده می‌کرد ولی موتور نسبتا همان توان معمول را در اختیار راننده قرار می‌داد و از هر نظر کاملا راضی کننده بود.

یکی دیگر از سیستم‌های جالب و مفیدی که روی سیویک قرار دارد، دو نواری هستند که در دو طرف کیلومتر شمار دیجیتالی قرار دارند. این دو نوار، که به صورت دیجیتالی دو خط جاده را در ذهن تداعی می‌کنند، در زمانیکه شما در بهترین شرایط رانندگی از نظر میزان مصرف سوخت هستید به رنگ سبز خواهند بود تا به شما نشان دهند که شیوه رانندگی فعلی از نظر میزان مصرف سوخت در بهینه‌ترین حالت است. اما اگر شما از این شرایط فاصله گرفته و مثلا در حین شتاب باشید، این دو نوار به رنگ آبی در می‌آیند تا به شما در مورد میزان مصرف سوخت هشدار دهند.

در این خودرو سیستم VSA نیز وجود دارد که به کمک تقسیم میزان ترمز بین چرخ‌ها، کنترل و چسبندگی سیویک را به جاده بیشتر می‌کند و باعث می‌شود راننده بهتر بتواند در شرایط مختلف خودروی خود را کنترل کند. البته اگر به این سیستم احتیاجی ندارید می‌توانید به کمک دکمه‌ای که در سمت چپ غربالک فرمان و روی کنسول است، این سیستم را خاموش کنید.