در طرف مقابل ام وی ام 315 در تیپ اسپرت اکسنلت به قطعات پلاستیکی مشکی رنگ در حاشیه گلگیرها و روف لاین مجهز شده و به لطف فیس لیفت نسبت به نسخه های قدیمی خود، تا حدی مدرن و هماهنگ به نظر می رسد، با این حال تعیین برنده در بخش طراحی خارجی اصلا آسان نیست و از این رو انتخاب خودرو زیباتر را به چشمان شما می سپاریم.

طراحی و فضای داخلی
 


مسئله فراگیر کوچک بودن کابین پژو 206 در مورد 207 هم به قوت خود باقیست اما ام وی ام 315 از این لحاظ بهتر بوده و در فضای عقب، شرایط راحت تری را برای مسافران خود فراهم می کند. در نقطه مقابل ارگونومی و هماهنگی اجزای داخلی 207 بهتر به نظر می رسد و به لطف افزوده شدن تجهیزاتی نظیر صفحه نمایش لمسی و دوربین دید عقب، اختلاف آپشنی دو خودرو نیز تا حد زیادی کمرنگ شده است. البته 315 در تیپ اسپرت اکسلنت به یک ساب ووفر نیز مجهز است و در زمینه سیستم صوتی یک سر و گردن قدرتمند تر از رقیب فرانسوی- ایرانی خود ظاهر می شود. از نظر کیفیت کابین نیز می توان هر دو خودرو را در یک سطح تلقی کرد اما مسئله آزار دهنده در مورد 207، افت کیفیت شدید آن نسبت به مدل های قدیمی و حتی نمونه های اصلی 206 است که احساسی دلسرد کننده از یاس و نا امیدی را برای مالک خود به ارمغان می آوررد.

در کنار این موارد ایرادات کیفی و مونتاژی متعددی به پژو 207 وارد است که شامل مشکلات برقی، عدم عایق بندی صحیح قطعات و مشکلاتی از این دست می شود، از این رو با توجه به بزرگتر بودن فضای داخلی 315، می توان گفت که در ان بخش ام وی ام پیروز میدان خواهد بود.

مشخصات فنی

 


متاسفانه پژو 207 از موتور ایرانیزه سری TU5 استفاده می کند که برخلاف سری های قبلی فرانسوی چه از نظر مشخصات فنی و چه از نظر مصرف سوخت و کیفیت شرایط چندان جالبی ندارد. افت شتاب، افزایش مصرف و خرابی زود هنگام موتور در این مدل به کررات دیده می شود با این حال ایران خودرو همچنان بر روی کاغذ قدرت 106 اسب بخاری را به عنوان توانایی های ای پیشرانه 1.6 لیتری درج می کند. ام وی امی 315 نیز به موتوری 1.5 لیتری با توان 107 اسب بخار مجهز است و مشخصاتی نزدیک به پژو 206 را ارائه می کند، اما در نقطه مقابل از نظر دوام موتور بسیار کم ایراد تر از 206 و 207 های ایرانیزه ظاهر می شود. هر دو خودرو به گیربکس های 5 سرعته دستی با کیفتی در حد متوسط مجهزند و از سیستم تعلیق مک فرسون برای چرخ های جلو و یک پارچه نیمه مستقل برای چرخ های عقب برخوردارند.

از نقطه نظر ایمنی ام وی ام 315 چهار ستاره را از سازمان ایمنی تصادفات چین (C NCAP) کسب کرده است در حالی که در مورد پژو 206 و 206+ تاکنون دو تست متفاوت در اروپا و آمریکای لاتین انجام شده که حکایت از 2 و 3 ستاره ای بودن این خودرو دارد. مسئله استهلاک سریع صفحه کلاچ مدل های قبل از فیس لیفت 315 نیز در نسخه های جدید مرتفع شده و از این رو می توان مشخصات فنی هر دو خودرو را هم سطح و در زمینه مشخصات ایمنی، 315 را اندکی ایمن تر عنوان کرد.

تجربه رانندگی

 


شاید بر روی کاغذ، پژو 207 به عنوان یک هاچ بک نسبتا جدید و متفاوت با سری 206 و پر امکانات تر نسبت به بسیاری دیگر از هاچ بک های موجود در بازار (از جمله ساندرو) خودرو جذابی به نظر برسد اما پس از استارت زدن پیشرانه در همان چند کیلومتر نخست، لبخند از لبان راننده محو می شود، بد جا رفتن دنده ها، صدای زبر پیشرانه، شتاب و کشش ضعیف، خشکی نسبی سیستم فنربندی و واکنش ضعیف فرمان که البته حتی در 206 های فرانسوی نیز ملموس بود، در هنگام رانندگی با 207 آزاردهنده به نظر می رسند. شاید تنها نقاط قوت این خودرو نسبت به رقبایی مانند ساندرو و ام وی ام 315، هندلینگ بهتر و ترمزهای قدرتمند تر باشد که همگی میراث ساختار فرانسوی پلت فرم 206 هستند، البته ذکر این نکته نیز واجب است که در صورت استفاده از تعلیق عقب مشابه با پژو 206 صندوق دار، امکان ارتقاء هندلینگ پژو 207 و جلوگیری از بیش فرمانی این خودرو وجود داشت اما ایران خودرو تاکنون تمایلی به این ارتقاء فنی نشان نداده است.

پشت فرمان ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت نیز اوضاع چندان بهتر نیست، فرمان نرمی زیادی دارد اما گنگ عمل می کند و تعویض دنده ها نیز علیرغم بهبود نسبت به مدل های قبل از فیس لیفت، چندان دقیق انجام نمی شوند، با این حال شتاب اولیه دو خودرو در کمال شگفتی نزدیک به یکدیگر به نظر می رسد و این امر می تواند حکایتگر افت قدرت قابل ملاحضه پژو 207 نسبت به اسلاف خود باشد. از این رو می توان گفت که صفر تا صد هر دو خودرو در محدوده 14.5 ثانیه قرار می گیرد اما در سرعت های بالا به دلیل سنگین تر بودن ضرایب دنده 4 و 5 در گیربکس 207، شاهد عملکرد بهتر 207 در سبقت گیری ها هستیم. فنربندی نرم MVM 315 شاید بزرگترین مزیت آن نسبت به پژو 207 باشد، البته این نرمی تا حدی به قیمت هندلینگ تمام شده چرا که خودرو در پیچ ها حرکت گهواره ای قابل ملاحظه ای را از خود به نمایش می گذارد اما این به معنای از دست رفتن چسبندگی چرخ ها به سطح مسیر نیست. در نهایت می توان اینطور گفت که 207 از کاراکتر اسپرت تری برخوردار است و 315 بهتر می تواند نقش یک هاچ بک نرم و نسبتا اقتصادی را بازی کند.
در زیر می توانید فیلم درگی را مشاهده کنید که در پیست آزادی انجام دادیم و باید گفت این درگ کاملاً غیررسمی بوده و اصلاً این پیست مسیر مستقیم 400 متری ندارد که بتوان در آن تایم های استاندارد را اندازه گیری کرد و همچنین پژو 207 ما دارای ارتفاع و رینگ های غیر استاندارد بوده اند که باعث شده در نتیجه درگ تاثیر گذار باشد اما شاید خالی از لطف نباشد که این درگ را مشاهده کنید و می توان حدس زد که در صورت انجام دو خودرو به صورت استاندارد در پیست همیشگی خودروبانک احتمالاً این دو رقیب پا به پای یکدیگر تا آخر مسیر راه بروند.


قیمت و شرایط بازار

 


شاید برای بسیاری افراد افت کیفیت شدید ساخته های ایران خودرو چندان باور پذیر نباشد، اما جالب است بدانید که براساس ارزیابی سازمان ISQI، میزان رضایت مندی مشتریان از MVM 315 در رتبه سیزدهم رده قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان قرار دارد اما وضعیت برای پژو 206 در سال های اخیر آنچنان غم انگیز بوده که حالا این فرانسوی ایرانی شده، باید به رتبه 29 دلخوش باشد.

از نظر قیمتی نیز پژو 207 دستی این روزها با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان توسط ایران خودرو به فروش می رسد (که البته پژو 207 تست ما دارای رینگ های اسپرت، ارتفاع کمتر و شیشه های دودی بوده از نوع استاندارد کمی متفاوت است) و ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت بهایی در حدود 50 میلیون تومان دارد، از این رو با توجه به افت قیمت بیشتر MVM 315 در هنگام فروش دست دوم و بازار نسبتا داغ 207، کفه ترازوی منطق در محاسبات اقتصادی به سمت خرید 207 سنگینی می کند، اما با توجه به شرایط فروش اقساطی آسان تر مدیران خودرو و مشکلات کیفی متعدد 207 که برای خریداران گران تمام می شود، به نظر می رسد که خرید MVM 315 برای مصرف کنندگانی که قصد نگه داشتن طولانی مدت خودرو خود را دارند، تصمیم منطقی تری خواهد بود. هرچند در این زمینه می توانید نگاهی به آگهی مربوط به خودروهای دست دوم کم کارکرد موجود در بازار داشته باشید و با خرید این مدل ها از افت قیمت اولیه MVM 315 رهایی یابید.