پژو 2008 تحت با کد A94 و روی پلتفرم PF1 شرکت PSA پیاده‌سازی شده، پلتفرم معروفی که سیتروئن C3 و پژو 208 نیز روی همین پلتفرم پیاده سازی شده‌اند. چهره پژو 2008 کاملاً هم زبان محصولات جدید پژو است و دماغه عمودی و مستقیم جلویی که رگه‌هایی کرومی دارد، امضایی است که در تمامی محصولات جدید و بروز پژو استفاده می‌شود. هیکل و ابعاد این خودرو تقریباً اندازه رنو کپچر است ولی داخل خودرو بیش از آنچه بیرون آن نشان می‌دهد، جادار است. در نمای عقب خودرو چهره‌ای کاملاً ساده‌تر نسبت به چهره جلویی طراحی شده ولی سه خط قرمز عمودی داخل چراغ‌ها، نشان خودروهای جدید پژو است که در پژو 508 نیز می‌توانید مشاهده کنید. در نمای کناری کاملاً مشخص است که با یک هاچ بک روی کفش های پاشنه بلند سر و کار داریم که این روزها به آن کراس اوور می گویند. رینگ های استفاده شده در این خودرو 16 اینچی هستند که اگرچه نسبتاً کوچک هستند (مخصوصاً در مقابل رنو کپچر) اما ضربات وارده به کابین را به خوبی جذب می کنند و در کابین احساس آرامش نسبی خوبی را تجربه خواهید کرد. نکته قابل توجه در این زاویه استفاده از شیشه های عقب به صورت یکپارچه است که باعث می شود وقتی سرنشین عقب به بیرون نگاه می کند، دید بسیار خوبی را داشته باشد.

در کل باید گفت که پژو 2008 در مقایسه با حریفان مستقیم خود و مخصوصاً رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی، چهره‌ای جدیدتر اما نه لزوماً بهتر را دارد و باید آن‌ها را در یک رده بدانیم و بسیاری از نظر طراحی ظاهری رنو کپچر را زیباترین خودروی این بین می‌دانند.

اِ این چرا اینطوریه!؟
 


قبل از روز تست که با صاحب خودرو صحبت می‌کردم به من گوشزد کرد اولین جمله‌ای که با نشستن پشت فرمان خواهی گفت "اِ این چرا اینطوریه!؟" است! و روز تست وقتی پشت فرمان نشستم اولین جمله‌ای که گفتم "اِ این چرا اینطوریه!؟" بود! این موضوع به طراحی جدید داشبورد پژو معروف به i-Cockpit باز می‌گردد. در حقیقت Cockpit به کابین خلبانی هواپیما می‌گویند. پژو سه تغییر اساسی را در طراحی داشبورد خودروهای جدید خود پیاده‌سازی کرده و آن را به i-Cockpit نامگذاری کرده است. اول اینکه صفحه کیلومترشمارها بالای غربیلک فرمان قرار دارند و شما برخلاف اکثر خودروهای بازار بجای نگاه کردن از داخل و قسمت بالایی فرمان به کیلومتر شمارها، کاملاً از بالای غربیلک به آن نگاه می‌اندازید، و این موضوع باعث شده تا همیشه سعی کنید فرمان را در پایین‌ترین وضعیت نگه دارید تا بتوانید راحت‌تر شمارنده‌ها را نگاه کنید. دومین مورد همین فرمان کوچک و البته خوش‌دست است و سومین مورد یک صفحه نمایش بزرگ در کنار فرمان و در قسمت بالایی داشبورد است که تمامی اطلاعات خودرو و سیستم‌های کنترلی از روی آن قابل دسترسی است. ترکیب این سه را پژو به i-Cockpit معرفی کرده و باید گفت نه‌تنها ترکیب جدید و جالبی است بلکه به آن بزودی عادت می‌کنید و باعث می‌شود تفاوت بیشتری را نسبت به خودروهای هم‌رده‌ای احساس کنید. اما توصیه می کنم قبل از خرید این خودرو یکبار هم شده پشت فرمان آن بنشینید تا متوجه شوید دقیقاً منظور ما چیست و آیا این طراحی جدید به مذاق شما خوش می‌آید یا خیر؟

در دیگر قسمت‌های کابین می‌توانیم به ترمز دستی با طراحی اهرم بسیار جالب و البته خوش‌دست اشاره کنیم که از نکات قابل توجه طراحی متفاوت پژو 2008 است و باعث شده بود در روز تست بدون دلیلی منطقی سعی کنم با هر ایستادنی یک بار ترمز دستی را بکشم تا از طراحی جدید آن استفاده و لذت ببرم! کیفیت داشبورد کاملاً هوشمندانه بود بطوریکه در قسمت جلویی داشبورد از پلاستیک با طرح فیبرکربن استفاده شده که به واقع کیفیت مناسبی داشت اما در قسمت بالایی آن از پلاستیک سخت با کیفیت پایین‌تر استفاده شده و همین موضوع در دیگر قسمت‌های کابین و روی درب‌ها نیز تکرار شده است. پژو سعی کرده تا قسمت‌هایی که بیشتر در شعاع دید سرنشینان هستند را با کیفیت و طراحی بهتری استفاده کند و برای پایین بردن هزینه تولید دیگر قسمت‌ها را در کیفیت‌های پایین‌تر استفاده کرده که البته امری طبیعی در تولید خودروهای اقتصادی است.

در مورد فضای سرنشینان اوضاع نسبتاً خوب است و با توجه به فاصله بین دو محور 2538 میلیمتری، فضای پا و البته سر برای سرنشینان عقب کافی است اما در این رنج قیمتی سانگ یانگتیوولی از نظر عرض و فضای پا در بهترین شرایط این سگمنت است. فضای بار پژو 2008 دقیقاً 350 لیتر است که جای گلایه برای یک کراس‌اوور شهری باقی نمی‌گذارد ولی در مقام مقایسه با رقبا در ضعیف‌ترین رده است و رنو کپچر و تیوولی صندوق‌های بزرگ‌تری نسبت به پژو 2008 دارند.

در کل باید گفت کابین و داشبورد پژو 2008 نسبت به سگمنتی که در آن قرار دارد بسیار جادار، با طراحی مدرن و بروز است و با 6 کیسه هوا، سنسورهای نور و باران، دوربین عقب، کروز کنترل سیستم کمک در سربالایی HAC و سیستم کنترل باد لاستیک‌هاTPMS آپشن‌های نسبتاً خوبی را در دست خواهید داشت اما نکات ضعفی نیز در این لیست تجهیزات دیده می‌شود. به عنوان مثال شاید بد نبود در این رنج قیمتی از روکش چرمی برای صندلی‌ها استفاده شود و یا دکمه استارت می‌توانست یک آپشن خوب برای این خودرو باشد. همچنین نبود سانروف در مدل‌های ارایه شده به بازار ایران کمی ناامیدکننده است زیرا مدل‌های ارایه شده در بازارهای جهانی قابلیت نصب سقف پانوراما را نیز دارند که در بازار ایران از قلم افتاده است!

شیرسواری چگونه است؟

 


هر چقدر در مورد نبود بعضی آپشن‌ها ناامید شدیم، اما پیشرانه و گیربکس پژو 2008 از نقاط قوت و خوب این خودرو است و جبران مافات می‌کند! روی پژو 2008 ایران موتور 1.6 لیتری توربو THP نصب شده که می‌تواند حداکثر 163 اسب بخار و 240 نیوتن متر را تولید کند. این پیشرانه به گیربکس 6 سرعته خودکار مجهز شده و جالب است بدانید که این موتور دقیقاً روی مدل‌های دی‌اس 5، دی‌اس 6 و یا پژو 508 نیز استفاده شده است. پیشرانه‌ای که در مورد آن صحبت می‌کنیم یکی از بهترین موتورهای تولید شده شرکت PSA است که توانسته جوایز متعددی را نیز دریافت کند و حال این شرکت سعی دارد در خودروهای مختلفی در زیر مجموعه‌های خود از آن استفاده کند. حتی سیتروئن C3 که سال آتی به بازار خواهد آمد نیز به همین گیربکس و موتور مجهز است. ترکیب این پیشرانه قوی در کنار وزن 1245 کیلوگرمی پژو 2008 خودرویی بسیار فرز و چابک ساخته و باید آن را سریع‌ترین خودروی این رده قیمتی بدانیم. نکته قابل توجه تولید حداکثر گشتاور در دور بسیار پایین 1400 است که البته دلیل آن استفاده از سیستم پرخوران است و در عمل باعث می‌شود شما حتی در دورهای پایین خودروی سرحالی را در زیر دستان خود داشته باشید.

وزن کم و تولید حداکثر گشتاور در این دور پایین باعث هرزگردی چرخ‌های جلو در صورت خاموش کردن سیستم کنترلی می‌شود که البته اصلاً توصیه نمی‌کنیم ولی در روز تست و البته با اجازه صاحب خودرو چند باری این قدرت را تست کردیم و صدای جیغ لاستیک ها را شنیدیم (البته ایشان در حین انجام این تست کمی چپ‌چپ به ما نگاه می‌کردند که باعث شد سریع از این قسمت بگذریم!). عملکرد گیربکس بسیار خوب و نرم است و هوشمندانه سعی می‌کند تا دور موتور را پایین نگه دارد تا مصرف سوخت کمتر باشد و فشار کمتری به موتور وارد شود. شتاب صفر تا صد این خودرو در حدود 8.3 ثانیه است اما در روز تست توانستیم به عدد بسیار خوب 8.46 ثانیه برسیم. معمولاً در ارتفاع شهر تهران افت توانایی موتور بسیار به چشم می خورد ولی این افت با توربو پوشش داده می شود، موضوعی که تنها در مورد موتورهای توربو امکان‌پذیر است و این موضوع را قبلاً در در مورد مرسدس‌بنز E250 نیز تجربه کرده بودیم و نشان از وضعیت بسیار خوب و آماده پیشرانه در موقع تست دارد. سیستم‌های پرخوران باعث می‌شوند تا افت عملکرد موتورهای اتمسفریک در ارتفاع‌های بالای سطح دریا همچون تهران جبران شود.
 

مشخصات فنی
مدل پژو 2008
پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور 1598 سی سی
حداکثر قدرت 163 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر در 1400 دور بر دقیقه
شتاب رسمی 8.3 ثانیه
مصرف سوخت 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر ترکیبی
وزن 1245 کیلوگرم
قیمت حدود 120 میلیون تومان

در طول تست اسلالوم متوجه تقسیم وزن درست در شاسی و خودرو خواهید شد و کم‌فرمانی و یا بیش‌فرمانی حادی در آن دیده نمی‌شود. موضوعی که در سانگ‌ یانگ تیوولی بسیار دیده می‌شود و مقایسه این دو خودرو در این تست تقسیم وزن بهتر پژو 2008 را بهتر نشان خواهد داد.
برای اینکه بهتر با نتایج بدست آمده به صورت عملی در روز تست آشنا شوید، برای شما گزارش اولیه دستگاه VBOX را در زیر قرار داده‌ام که می‌توانید شتاب‌های اولیه، ثانویه و زمانهای ثبت شده برای مسافت‌های استاندارد را مشاهده کنید. نکته قابل توجه در این گزارش شتاب ثانویه بسیار خوب در سرعت‌های بین 50 الی 70 و همچنین 30 تا 70 کیلومتر است که نشان از سریع بودن خودرو در تست رولینگ است.


شاسی‌بلندهای تک‌دیفرانسیل!

 


همانطورکه گفتیم در چند سال اخیر به این سگمنت خودرویی کراس‌اوورهای جمع‌و‌جور شهری می‌گویند. سگمنتی که با توجه به عطش بالای بازار به خودروهای شاسی‌بلند بوجود آمده اما هیچ‌گاه این خودروها را نمی‌توان از نظر عملکردی با یک شاسی‌بلند واقعی مقایسه کرد و تنها باید از دیدن هیکل آن‌ها لذت برد!

پژو 2008 برای پایین بردن هزینه تولید، کم کردن وزن و در نتیجه کم شدن مصرف سوخت از یک دیفرانسیل استفاده کرده که البته این موضوع در مورد خودروهای هم‌رده‌ای چون رنو کپچر و تیوولی نیز اتفاق افتاده است (تیوولی در تعداد بسیار محدود در مدل دودیفرانسیل عرضه شد). اما برای اینکه دل مشتری را بدست آورد سیستم‌های کنترلی مختلفی به نام Grip Control را بکار برده که با سیستم‌های برقی، میزان ترمز و گشتاور وارد شده به هر چهارچرخ را کنترل می کند و شما می‌توانید با انتخاب آن از چسبندگی بهتری به جاده در شرایط مختلف بهره ببرید. البته شاید مقایسه عملکرد این سیستم نسبت به دیفرانسیل‌های مکانیکی بکار رفته روی شاسی‌بلندهای معروف آفرود همچون مقایسه آب نبات چوبی با شیرین پلو باشد که هر دو شیرین هستند ولی اولی برای ساکت کردن کودک و دومی سرشار از فواید و لذت است!

بالاخره پژو 2008 بخریم یا نه؟

 


جواب این سوال به خود شما باز می‌گردد. اگر از قید آپشن‌های خاصی چون سانروف و دکمه استارت بگذرید و به صندوق عقب بسیار بزرگی نیاز ندارید، پژو 2008 به دلیل پیشرانه قدرتمند، گیربکس بروز، گستردگی خدمات پس از فروش و البته شرایط بازار دست دوم بهتر نسبت به رقبا گزینه‌ای جذاب و منطقی در این رده قیمتی است. البته یادتان نرود که قبل از خرید حتماً یکبار به کابین و طراحی جدید آن نگاهی بیندازید و حجم صندوق عقب را برای استفاده از این خودرو محک بزنید.
حساسیت بالای ایکاپ برای تولید و حفظ کیفیت پژو 2008نکته خوبی در جهت اطمینان بخشی برای دریافت خودرویی با کیفیت مناسب است و امیدواریم محصولات معروف دیگر چون پژو 3008 که جایزه بهترین خودروی سال را دریافت کرده نیز وارد بازار کشور شود. البته بدون حاشیه و هیاهو لطفاً!
در انتها جا دارد از دکتر داوود سرافراز، نمایندگی ۱۲۰۴ ایران خودرو و همچنین همکاری صمیمانه و صبورانه آقای محسن نهاوندی جهت همکاری با خودروبانک برای تهیه این تست کمال تشکر را داشته باشیم. مطمئناً صبر و اخلاق ایشان باعث می‌شود بیشتر مزاحم ایشان شویم!