اما سورنتو از آن سوی میدان علیرغم مشکلات کمتری که نسبت به سانتافه داشت از مزایای بازاریابی سانتافه برخوردار نبود و به خصوص که به دلیل زمان بندی نامناسب معرفی شدن آن به بازار داخل، در اوج قیمت ارز و رکود اقتصادی و نیز اشباع بازار از شاسی بلندهای متنوع در این بازه قیمتی، در کنار ممنوعیت موقت ثبت سفارش وارد کنندگان متفرقه باعث شد تا امروزه تعداد به مراتب کمتری از سورنتو در خیابان مشاهده شود. لیکن همچنان این دو خودرو از خوش فروش ترین های کلاس خود در بازه قیمتی ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون هستند و از آنجایی که اکثر مشتریانی که به دنبال خودروی شاسی بلند خانوادگی در این بازه قیمتی هستند به این سوال می رسند تصمیم گرفتیم تا با انجام یک مقایسه متوجه شویم که «آقا جان بالاخره سانتاقه یا سورنتو؟»

ضمن اینکه اگر قصد خرید خودروی شاسی بلند کوچک تری دارید یا قصد دارید مقدار کمتری هزینه کنید می توانید مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپورتیج را مطالعه نمایید.

نمای ظاهری
 


سانتافه: سانتافه در سال ۲۰۱۲ با کد اطاق DM به بازار معرفی شد اما تا اواخر ۲۰۱۳ طول کشید تا به کشور ما وارد شود. این خودرو که نسل سوم (بدون احتساب فیس لیفت های متعدد نسل قبل) به حساب می آید از زیباترین و اغوا کننده ترین محصولات هیوندای تا به امروز است.

ظاهری درشت و عضلانی و بهره گیری از خطوط با زاویه متعدد باعث شده تا حس قدرتمندی و مدرن بودن را در راننده القا کند. این الفبای طراحی که ابتدا با عرضه گرنجور رونمایی شد در طراحی داخل این خودرو نیز حفظ شده به طوری که به هنگامی که پشت فرمان این خودرو (به خصوص در مدل های فول) می نشینید، حس می کنید سوار یک جت جنگنده و یا شاتل فضایی هستید. چراغ های بزرگ و کشیده در کنار جلو پنجره کرومی زیبا و بزرگ ظاهری خشن را ایجاد کرده که از نگاه شیر الهام گرفته شده.

طراحی جلو پنجره به حدی دلربا و محبوب بوده که هیوندای در نسل جدید توسان نیز عیناً همین طرح را با کمی دست کاری به کار برده است. طراحی جانبی این خودرو کمی سلیقه ای است و شاید می شد از خطوط ریزتر یا حتی کمتری استفاده کرد. برآمدگی گلگیر عقب و شکست خط پنجره ها روی گلگیر عقب ما را به سرعت به یاد گرنجور می اندازد. طراحی این خودرو در عقب نیز قابل قبول است هر چند در مدل های ۲۰۱۶ با تغییر چراغ های عقب زیبا تر نیز شده.

هیوندایی از آنجایی که وراکروز، برادر بزرگتر سانتافه نسل قبل، را از سبد محصولات خود خارج کرده بود سعی کرده که در طراحی این خودرو نهایت تجمل گرایی را رعایت کند و خودروی پرچمدار خود را تا حد امکان بیاراید. استفاده از کروم در جای تا جای این خودرو از این امر حکایت دارد.

سورنتو: اما سورنتو در آن سوی میدان از طرفدارهای دو آتیشه ای برخوردار است به طوری که همیشه سورنتو سواران سانتافه را اسباب بازی می دانستند! این قضیه به خصوص هنگامی بالا گرفت که سانتافه در مدل ۲۰۱۳ با موتور ضعیف خود جلوی سورنتوی خوش نفس مدل ۲۰۱۳ که به تازگی فیس لیفت شده بود و با پیشرانه ای حجیم عرضه می شد یک سر و گردن کم می آورد. سورنتو در نسل اول خود که از مدل ۲۰۰۷ به ایران هم عرضه شده بود بسیار خوش ساخت و با کیفیت و با اندامی تنومند و عضلانی ظاهر شد و به خصوص در مدل ۲۰۰۹ و رنگ مشکی یکی جذاب ترین محصولات آن زمان کیا به حساب می آمد و نیز به دلیل کیفیت خوب ساخت و خرابی کم در بین آفرود کارها و تعمیرکارها نیز از محبوبیت خوبی برخوردار بود.
نسل دوم آن در سال ۲۰۱۰ با الهام گیری از طراحی موفق اسپورتیج با کد اطاق XM معرفی شد و در ایران هم مورد استقبال قرار گرفت اما به دلیل کیفیت بد قطعات داخلی و خرابی زیاد و نیز ظاهری ساده نتوانست مانند پدر خود به فروش برسد.

کیا هم با اطلاع از همین موضوع سورنتو را فیس لیفت کرد و با ارتقای کیفی ارائه کرد. اما نسل سوم که از الفبای جدید طراحی کیا که اولین بار با سراتوی جدید معرفی شد پیروی می کند با ظاهری اصولگرا و طراحی ای محتاطانه ولی در عین حال زیبا ارائه شده است. جلو پنجره جدید کیا که در اسپورتیج و اپتیمای جدید هم دیده می شود از ظاهری مردانه تر برخوردار است.

چراغ های جلوی بزرگ که مثل قبل از دو نورافکن جدا برای نور بالا و پایین بهره می برند به صورت کشیده در دو طرف جلو پنجره مستطیل بیضی جدید کیا قرار دارند و مانند اسپورتیج جدید مه شکن های بزرگ و پر نور در پایین سپر جلو دیده می شود. 
طراحی جانبی کمی کشیده تر از نسل قبل است و از خطوط مواج در آن استفاده شده تا از سادگی طراحی بکاهد. در عقب هم چراغ های نسبتاً باریک اما کشیده عقب ظاهری ساده اما جذاب به این خودرو بخشیده است. ولی این نکته را به خاطر داشته باشید که هر دو خودرو از زاپاس خود خارج از محیط خودرو نگهداری می کنند و لذا حتماً حتماً از امنیت آن اطمینان داشته باشید.  


نمای داخلی

 


سانتافه: تجربه ای که شما در داخل سانتافه خواهید داشت بسیار وابسته به میزان بهایی است که بابت آن پرداخته اید چرا که نمای داخلی یک سانتافه ۱۴۰ میلیونی بسیار کسل کننده و ساده و در عوض مدل فول آن با قیمت ۲۲۰ میلیون پر از کلید و چراغ و مانیتور و نورپردازی های زیبا است و می تواند حسابی شما را سر وجد بیاورد.

داشبورد در ۳ رنگ بندی کرم، خاکستری و مشکی موجود است و صندلی ها نیز به همین نسبت به رنگ کرم، مارون و مشکی عرضه می شوند که در تمامی موارد از کیفیت مواد داخلی خوب و قابل قبولی برخوردار است. فضای نشینان مناسب است و در مدل های فول ۲ صندلی در عقب برای نفرات ۶ و ۷ هم وجود دارد که ۲ آدم بزرگسال به راحتی در آنها جای می گیرند.
نورپردازی آبی رنگ در شب باعث جذابیت بیشتر سالن می شود و وجود مانیتور بزرگ ۷ اینچی در مدل های فول به مراتب از مدل های با مانیتور بیزینس ۴ اینچی جذاب تر است. مانیتور کوچک دیگری هم در میانه سرعت سنج و دور موتور سنج سوپرویژن وجود دارد که اطلاعاات رایانه سفری خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. صندلی ها نیز در مدل فول در ردیف جلو علاوه بر برقی بودن و حافظه دار بودن به گرمکن و سردکن مجهزند که در ردیف عقب تنها گرمکن موجود است. 

سورنتو: اما برخلاف روال معمول این بار این کیا است که طراحی خود را بلوغ بخشیده و سعی کرده سنتی و پایبند به اصول عمل کند. طراحی کلاسیک داشبورد و داخل سالن حس خوبی در شما ایجاد می کند ضمن اینکه از لحاظ ارگونومی هم همه چیز دقیقاً همان جایی هست که انتظار دارید. ممکن است در نگاه اول این طراحی کلاسیک که در آن از همان نمای مستعطیل بیضی که در جلو پنجره بود الگو گرفته شده شما را مایوس کند اما در دراز مدت این طراحی سورنتو است که کمتر دل شما را خواهد زد. کیفیت مواد به کار رفته در داخل سالن نه در حد ماشین های کره ای بلکه با ماشین های ژاپنی قابل قیاس است و صد البته از سانتافه با اختلاف بهتر است.

صفحه نمایش بزرگی در پیش روی راننده قرار دارد که در میانه سرعت سنج بزرگی که در وسط صفحه آمپر واقع شده اطلاعات رایانه سفری را در اختیار شما قرار می دهد. اما یکی از ایرادهای بزرگ این طراحی مانیتور کوچک بد قیافه ای است که در مدل های شرکتی و نیمه فول وجود دارد و از زیبایی طراحی کاسته. زیبایی ای که با وجود سان روف پانورامای بزرگ و یک تکه دوچندان می شود.


تجربه رانندگی

 


سانتافه: این خودرو یکی از خودروهایی است که بیش از هر خودروی دیگری از ممنوعیت واردات خودروهای با پیشرانه بزرگ تر از ۲۵۰۰ سی سی ضربه خورد چرا که وارد کنندگان ناچار شدند تا خودرو را با انتخاب موتور ضعیف و کوچک این ممنوعیت را دور بزنند. حال آنکه کمپانی مادر این موتور را در بازارهای آزادی مثل آمریکا و اروپا روی مدل های فول توصیه نمی کند.

وزن خودروهای فول در مدل ۲ دیفرانسیل در حدود ۳۰۰ کیلوگرم نسبت به خودروی پایه سنگین تر است که به خصوص به هنگامی که چند نفر هم سوار خودرو باشند و در شیب ملایمی رو به بالا حرکت کنید واضحاً ضعف خود را نشان می دهد. البته این ضعف اصلاً مشابه ضعف ۲۰۶ تیپ ۲ در سربالایی ها نیست اما خوب از ماشینی با این قیمت توقعی بیش از این داشتن دور از ذهن و انصاف نیست به خصوص اگر تجربه سواری سانتافه نسل قبل در مدل های ۲۰۱۰ با موتور حجیم ۳.۵ لیتری داشته باشید.
اما از موتور که بگذریم همه چیز بهتر می شود. سواری نسبتاً نرم و لذت بخش و فرمان برقی ۳ حالته نرم به همراه دید خوب راننده در کنار امکانات امنیتی و رفاهی مضاف بر لذت مسافرت دسته جمعی می تواند تجربه ای شیرین از سواری این خودرو برای شما به ارمغان بیاورد. اما باید گفت که سروصدای اتاق این خودرو برای این ابعاد و این قیمت کمی زیاد از حد بود و ضمن اینکه حسی که ابعاد این ماشین به راننده القا می کند به صورت کاذب بزرگتر از ابعاد واقعی آن است که می تواند موجب اضطراب راننده و کاستن از لذت رانندگی شود.


سورنتو: خوشبختانه این بار این خودرو برای اولین بار با موتور GDI وارد بازار خودروی کشورمان شده است که به دلیل فن آوری پاشش مستقیم بنزین پس از فشرده شدن هوا در داخل پیستون با جلوگیری از احتراق های نا کارآمد مصرف بنزین کاهش و توان خودرو افزایش یافته. این موتور با ۲۴۰۰ سی سی حجم توان بیشتری نسبت به سانتافه بیرون می دهد ولی گشتاور کمتری نیز تولید می کند.
اما از اینها بگذریم عملکرد بهتر جعبه دنده سورنتو در مقایسه با سانتافه باعث می شود تا علیرغم پیشرانه تقریباً مشابه و وزن بیشتر سورنتو، کمتر حس کندی و تنبلی خودرو را نسبت به سانتافه تجربه نمایید. اتاق بسیار کم صدا و تعلیق های نرم به همراه دید بسیار خوب و مجموعه کاملی از ادوات ایمنی و کمکیار راننده به شما حس بهتر و امنیت بیشتری را القا می کند.

در این خودرو یکی از امکانات جالبی که تعبیه شده است سیستم تعلیق پویای چرخ های عقب است که به این صورت طراحی شده که در صورتی که بار در صندوق عقب بگذارید کمک ها با تنظیم ارتفاع خود مانع از پایین آمدن عقب خودرو شده و وجود بار را نشان نمی دهند. این امکان تا چند سال پیش تنها در خودرویی مثل رولزرویس فانتوم دیده می شد.  
اما آیا واقعا سانتافه آنقدر که می گویند کند است؟ جواب مثبت است ! اما خوب اینجا مقایسه با سورنتو مطرح است نه با خودرویی مثل کاین. سورنتو در فول ترین حالت ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ۴۰ کیلوگرم نسبت به سانتافه فول AWD سبک تر است ضمن اینکه به لطف پیشرانه با بازده بالاتر توانی بالاتر نیز تولید می کند

بالاخره کدام را بخرم؟

 


همیشه مقاله های مقایسه ای از سخت ترین مقالات برای نوشتن هستند چرا که تمام تلاش ما این است که به یک خودرو از دید هر کسی نگاه کنیم. همین موضوع باعث می شود که اکثر این مقالات در نهایت انتخاب را بر عهده خواننده بگذارند. اما این بار موضوع فرق دارد و به رسم همیشه خودروبانک سنت شکنی ادامه دارد. 

بگذارید اول چیزی را بگویم. اگر به هر دلیلی اگر از یک برند خوشتان نمی آید و یا از قیافه آن و یا حتی بودجه مشخصی که دارید و یا حتی اگر یکی از این ۲ خودرو را بیشتر دوست دارید، همان را انتخاب کنید چرا که در نهایت برنده اصلی شما هستید و خودرویی زیبا کاربردی و خوش ساخت خریده اید.
اما اگر از من می پرسید من به شما کیا سورنتو را توصیه می کنم به چند دلیل. اول آنکه با اینکه شاید سانتافه در ابتدا جذاب تر و زیباتر به نظر برسد اما هم در دراز مدت خسته تان خواهد کرد هم اینکه چون چند سالی هست که از آمدن آن می گذرد دیگر یکنواخت شده و جذبه خود را از دست داده. دوم آنکه تجربه نشان داده که تا ۲ سال دیگر نسل جدید و کاملاً تازه این خودرو از راه می رسد حال آنکه برای سورنتو این مدت طولانی تر خواهد بود. 
از نظر امکانات هر دو خودرو مشابه هم هستند. هر دو از آخرین ابداعات کره ای ها برای ایمنی بهره برده اند هر چند سانتافه تنها در مدل۲۰۱۶ هم رده سورنتو می باشد. کروز کنترل هوشمند، رادار، هشدار انحراف از خط، هشدار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، سیستم نمایش باد خودرو و سیستم کمکی پارک به همراه دوربین عقب از امکانات مشترک این دو خودرو در زمینه ایمنی بوده و در زمینه امکانات رفاهی هر دو خودرو از سردکن و گرمکن و هدایت برقی برای ردیف جلو به همراه حافظه صندلی راننده، بالا و پایین شدن خودکار هر ۴ شیشه، آینه های برقی خود تاشونده با حافظه و گرمکن، سنسور باران و سیستم صوتی خوب بهره مند هستند، اما کیفیت قطعات به کل در سورنتو بالاتر است و ظاهری شکیل تر دارد. در زیر می توانید فیلم چگونگی کارکرد سیستم کمکی پارک را در خودروی سورنتو مشاهد بفرمایید.