1. سیستم تعلیق (نرمی تعلیق و جذب ضربات وارده به کابین)
 


در این قسمت باید گفت که هدف از تولید این دو خودرو کاملاً متفاوت بوده است.جیلی یک سدان شهری خانوادگی است و دارای روحیه‌ای آرام و بدور از هیجان است و در مقابل بسترن با ارتفاع کم و تعلیق نسبتاً خشک‌تر، روحیه اسپرت‌تری نسبت به آن دارد.

جیلی دارای سیستم تعلیق نسبتاً نرم و راحت است و اگر با آن مسافرت خانوادگی بروید احتمالاً خسته کننده نخواهد بود. ضربات وارد شده به کابین به خوبی جذب می شود و برای استفاده شهری و خانواده کاملاً راضی کننده و بی دردسر است اما همین موضوع باعث می شود که از هیجان رانندگی کاسته شود و شاید اگر جوانی هستید که قصد دارید گهگاهی به قول خودمان لایی بکشید! شاید جیلی کمی کسل کننده باشد.
در مقابل بسترن قرار دارد که ارتفاع آن به صورت چشمگیری از جیلی پایین تر است و همچنین فاصله بین دو محور آن از جیلی بیشتر است (فاصله بین دو محور جیلی 2650 میلیمتر و بسترن 2675 میلیمتر است). تعلیق بکار رفته روی بسترن نرم و اسپرت است و همین موضوع باعث می شود که لذت رانندگی بیشتری در آن حس شود. البته اگرچه رانندگی با بسترن نسبت به جیلی خوشایندتر است اما این موضوع را نیز باید مد نظر داشته باشید که همین ارتفاع کم خودرو باعث می شود که در صورت وجود چند سرنشین در خودرو، کف آن به بعضی سرعت گیرهای بلند گیر کند البته این مشکل به حادی مزدا 3 نیست ولی باید مراقب باشید!
در انتها سیستم هر دو خودرو برای استفاده شهری نرم و راحت هستند ولی در جیلی با ارتفاع بیشتر و مناسب تر برای استفاده خانوادگی و به دور از هیجان و در بسترن با ارتفاع کم تر و جوان پسندانه تر است و لذت رانندگی آن بیشتر است.

2. فرمان و هندلینگ (نرمی، خوش دستی و فرمان پذیری)

 


برای تست هر خودرو از نظر هندلینگ پشت هر کدام نشستیم و بعد از بررسی نرمی و خوش فرمانی و خوش دستی غربیلک ها، با رانندگی در مسیرهای غیر مستقیم سعی کردیم تا فرمان پذیری و هندلینگ هر کدام را نیز بسنجیم.

در نمونه های مورد آزمایش، موردی که کاملاً مشخص بود، استفاده از غربیلک فرمان کوچک تر و خوش دست تر بسترن نسبت به جیلی بود و همین باعث می شد تا لذت فرمان دادن به آن بیشتر باشد ولی در عوض کمی فرمان جیلی نرم تر به نظر می رسید و شاید در مسیرهای طولانی استفاده از آن راحت تر باشد و کمتر راننده را خسته کند.
با شروع حرکت های مارپیچ، بسترن از خود عملکرد بهتری را نشان داد و با استفاده از فرمان کوچک و خوش دست خود نسبت به جیلی بهتر تحت فرمان راننده بود. در این قسمت باید گفت که بسترن با هندلینگ خشک تر و بهتر کاملاً جوان پسندانه تر است و جیلی با هندلینگ معمولی و در عین حال نرم تر باعث می شود مناسب تر برای استفاده های بلندمدت و سفرهای طولانی باشد.
در این قسمت با توجه به جذابیتی که هندلینگ بسترن نسبت به جیلی داشت توانست نظر کارشناسان جوان ما را به خود جلب کند اما موضوعی که مشخص است این نوع رانندگی برای استفاده بلند و سفرهای طولانی کاملاً خسته کننده خواهد بود.

3. پیشرانه (عملکرد موتور و شتاب اولیه و ثانویه)

 


هر دو خودرو به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه مجهز شده‌اند. در بسترن این پیشرانه دقیقاً 1798 سی‌سی حجم دارد و پیشرانه جیلی 1792 سی‌سی حجم دارد. بسترن می‌تواند حداکثر 142 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه و 172 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را تولید کند و در مقابل جیلی حداکثر توانایی تولید 138 اسب‌بخار در 6200 دور در دقیقه و 172 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. تا اینجای کار و روی کاغذ هر دو خودرو به پیشرانه‌ای مشابه و تقریباً با توان تولیدی مشابه مجهز شده‌اند اما موضوع مهم‌تر برای ما عکس‌العمل هر پیشرانه است.
اجازه دهید یک موضوع را همین‌جا اعتراف کنیم که متاسفانه جیلی مورد آزمایش ما از نوع گیربکس دستی بود و همین موضوع دو فاکتور از 12 فاکتور ما را تحت تاثیر قرار داد و شاید نتوان آنچنان که باید و شاید و به صورت عادلانه نظر داد. اما با توجه به شرایط موجود سعی شد موضوعاتی مورد توجه قرار گیرد که در هر دو مشترک هستند.
به عنوان مثال پیشرانه جیلی بسیار آماده‌تر و گوش به فرمان‌تر نسبت به پدال گاز بود ولی این موضوع برای یک خودروی دستی طبیعی به نظر می‌رسد. البته نوع کارکرد پیشرانه بسترن به صورت مشخصی کاملاً متفاوت و اسپرت‌گونه است و به راستی هدف از تولید این دو خودرو نیز متفاوت بوده است و این هدف را می‌توان در نوع کارکرد دو پیشرانه نیز به وضوح مشاهده کرد.

4. گیربکس (عملکرد گیربکس و نرمی تعویض دنده ها)

 


شاید اظهار نظر در این قسمت و در روز تست معنایی نداشت. نمونه جیلی مورد آزمایش با گیربکس دستی بود و بسترن به گیربکس خودکار مجهز شده است لذا به توضیح کوتاهی در هر مورد می‌پردازیم.

جیلی در ابتدا با گیربکس دستی 5 سرعته وارد بازار شد و هم‌اکنون نیز این خودرو به وفور در خیابان‌ها وجود دارد و خرید و فروش می‌شود ولی با توجه به عرضه رقبایی با گیربکس خودکار و تشنگی بازار برای چنین خودروهایی، جیلران‌موتور عرضه مدل خودکار آن را آغاز کرد و آهسته مدل دستی آن را از لیست فروش خود حذف کرد. مدل دستی عملکرد قابل قبولی دارد و دنده‌ها به راحتی و به خوبی تعویض می‌شوند. شاید باید گفت که جیلی به عنوان یک خودروی دستی کاملاً راضی کننده است و می‌توانید به سهولت دنده‌ها را تعویض و به سرعت نیرو را به چرخ‌ها منتقل کنید.
اما در مقابل بسترن در تمامی مدل‌ها به گیربکس خودکار مجهز شده است. گیربکس نصب شده روی این خودرو از نوع ASEN است که به غیر از تیپ‌ترونیک (قابلیت تعویض دنده به صورت دستی) حالت اسپرت نیز دارد (احتمالاً الان بعضی ها می گویند که چقدر خودروبانک بی سواد است که Aisin را Asen نوشته است! که باید بگوییم با وجود تلفظ کاملاً مشابه این دو گیربکس، مدل نوشته شده در این مقاله از سایت رسمی این شرکتبرداشته شده و مدل آن ASEN F21 6G است). در حالت دستی اگرچه بعضی مجله‌های خودرویی در تست این خودرو، تاخیری را در این حالت گزارش داده بودند ولی در مورد خودروی ما آنچنان که بیان شده بود چنین تاخیری مشاهده نشد و شاید نباید آنچنان نگران این موضوع بود! همچنین در حالت اسپرت به وضوح عملکرد موتور و گیربکس تغییر می‌کند و دنده‌ها در دورهای بالاتر تعویض می‌شوند تا کمی بیشتر روح رانندگی اسپرت در خودرو تزریق شود. در نهایت باید گفت که اگرچه اظهار نظر در این قسمت بی معنا است ولی حالت های اسپرت و عملکرد خوب این جعبه دنده باعث شد که بسترن در این تست مورد توجه کارشناسان جوان ما قرار بگیرد ولی در مقابل باید گفت که این نوع رانندگی برای افراد میانسال که استفاده خانوادگی از خودرو را دارند، بی معنا باشد و جیلی قطعاً مناسب تر برای چنین افرادی است.

5. ترمزها (عملکرد ترمزها و سیستم های بکار رفته)

 


به ترمزها و سیستم های پایداری می رسیم. اگر به لیست تجهیزات نصب شده روی هر خودرو نگاهی بیندازید متوجه می شوید که روی بسترن سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD همچنین سیستم TCSنصب شده و در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی بهره می برد. اما در مقابل جیلی از سیستم های ABS و EBDاستفاده شده و همانند بسترن از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ بهره گرفته شده است.

در عمل باید گفت که با کمی رانندگی در سطح شهر و همچنین تست آنها در پیست، بسترن عملکردی خوب داشت و بوسیله آن به راحتی می توان خودرو را کنترل کرد و در مقابل جیلی نیز با ترمزهای نسبتاً خوب (کمی ضعیف تر نسبت به بسترن) عملکردی قابل قبول و راضی کننده دارد و شما را احتمالاً مایوس نخواهد کرد ولی با توجه به عملکرد نسبتاً بهتر بسترن در این قسمت جای تعجب نبود که این خودرو در این قسمت برنده باشد و در مقابل جیلی نیز آنچنان کمتر از بسترن نبود ولی در مقابل آن عملکرد ضعیف تری دارد.

6. فضای سرنشینان (راحتی و فضای سرنشینان جلو و عقب)

 


به راستی فضای سرنشینان همانند فضای بار صندوق عقب یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید خودرو در بازار داخل است و مخصوصاً برای استفاده خانواده ها فاکتوری حیاتی محسوب می شود.

فضای سرنشینان در هر دو خودرو کاملاً راحت و جادار است اما تفاوتی اساسی بین آن ها وجود دارد. صندلی های بکار رفته در بسترن نسبت به جیلی اسپرت تر هستند و به خوبی سرنشینان را در بر می گیرد که این موضوع نه تنها در صندلی های جلو بلکه در صندلی های عقب نیز مشهود است. در مقابل جیلی صندلی هایی با راحتی مناسب و البته ساده دارد که اگرچه همانند بسترن اسپرت نیستند ولی همین موضوع باعث می شود که در مسافرت طولانی کمتر خسته کننده باشند و سرنشینان راحت تر از آن ها استفاده کنند.
موضوع دیگری که در این قسمت باید اذعان داشت تنها کمی فضای پای بیشتر برای سرنشینان عقب در بسترن است که می توان فاصله بیشتر دو محور آن را دلیل آن دانست.
در این قسمت بسترن با صندلی های اسپرت تر و فضای نسبتاً بیشتر (ولی نه آنچنان!) برای سرنشینان عقب توانست کمی بهتر از جیلی باشد ولی باید گفت که راحتی صندلی های جیلی در طولانی مدت بسیار بهتر از بسترن است و کمتر سرنشین را خسته خواهد کرد.

7. امکانات و تجهیزات (سطح تجهیزات نصب شده)

 


از نظر امکانات می‌توان گفت که هر دو خودرو در شرایط خوبی نسبت به قیمتشان به سر می‌برند و مطمئناً با خرید هر کدام از آن‌ها از بهترین سطح در همان رده قیمتی بهره‌مند خواهید شد. ولی در اینجا سعی می‌کنیم چند مورد از تجهیزاتی که روی یکی از آن‌ها نصب شده و دیگری فاقد آن است را بیان کنیم.
اولین مورد برای جیلی است. روی شیشه عقب جیلی به صورت استاندارد پرده قرار دارد و که برای کشور ما که اکثراً روزهای آفتابی دارد مناسب و کاربردی است و بسترن از آن بی‌بهره است.

در مقابل روی بسترن یک سیستم جالب نصب شده که حتی در کاتالوگ نیز بیان نشده (نمی‌دانیم خود گروه بهمن این موضوع را می‌داند یا خیر!) ولی زمانی که در شب چراغ‌ها روشن باشد و با سرعت کمی در حال حرکت باشید، با روشن شدن چراغ راهنما مه‌شکن همان طرف نیز روشن می‌شود تا دید بهتری را برای راننده به سمت گردش جاده فراهم کند. در حقیقت عملکرد این سیستم بسیار ساده و در عین حال کاربردی است و این یکی از آن امکاناتی است که جیلی از آن بی‌بهره است.
از دیگر تفاوت‌هایی که در این خودرو از نظر امکانات است، آینه‌های الکتروکرومیک است. روی هر دو خودرو آینه‌های میانی الکتروکرومیک هستند ولی روی بسترن روی همان آینه قطب‌نما و Caller ID نیز نصب شده است. 

یک موردی که در اینجا باید مطرح شود این است که در عکس هایی که در زیر می بینید، چراغ های اصلی بسترن از نوع زنون هستند که اگرچه به زیبایی آن افزوده ولی این امکان به صورت استاندارد روی آن نصب نشده است و توسط مالک خودرو تجهیز شده است.
شاید همین ریزه‌کاری‌های بکار رفته روی بسترن بوده که توانست در نهایت امتیاز بیشتری را در مقابل جیلی بدست آورد ولی نه آنچنان که بتوان بر اساس آن گزینه ای را رد کرد و تنها تفاوت های کمی بین این دو وجود دارد. برای مشاهده و مطالعه لیست کامل امکاناتی که روی بسترن نصب شده به این صفحه و برای مشاهده امکانات جیلی به این صفحه مراجعه کنید.

8. خدمات پس از فروش

 


در مورد خدمات پس از فروش در حقیقت امتیاز دهی وجود نداشت و تنها به تفاوت‌های گارانتی و خدماتی که این دو شرکت ارایه می‌دهند اکتفا می‌کنیم. موضوع ناامیدکننده در مورد بسترن گارانتی 2 ساله توسط گروه بهمن است و این در حالیست که جیلی دارای 5 سال گارانتی است.
همچنین تمامی جیلی‌های داخل کشور وارداتی هستند و بسترن (به غیر از نمونه‌های اولیه وارد شده همانند خودروی تستی که در اختیار داشتیم) توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شود. البته گروه بهمن از بهترین تولیدکنندگان خودرو است و کارنامه درخشانی دارد و این موضوع را با تولید مزدا 2 و چند نسل از مزدا 3 ثابت کرده است اما بالاخره ممکن است در طول روند تولید اتفاقاتی بیافتد که باعث نگرانی خریداران شود. البته همین موضوع که گروه بهمن پشت این خودرو است نیز از طرفی می‌تواند نقطه قوت آن باشد و می‌توان خدمات آن را در بسیاری از نقاط کشور دریافت کرد.
همانطورکه گفتیم امتیاز دهی در روز تست برای خدمات پس از فروش بی‌معنا بود و این مورد یقیناً به شهر و محل زندگی شما نیز مرتبط خواهد بود ولی در هر صورت طول مدت کمتر گارانتی برای بسترن نقطه ضعف برای آن در مقابل جیلی محسوب می‌شود و مراکز بیشتر خدمات پس از فروش نقطه قوت آن می‌باشد.
البته باید یک موضوع دیگری را نیز داخل پرانتز بگوییم که یکی از نقاط ضعف بسترن در مقابل جیلی همین روند مونتاژ این خودرو است که از گوشه و کنار گزارش هایی مبنی بر مشکلاتی در مونتاژ و ساخت این خودرو به گوش رسیده و درست است که این نوع مشکلات با مراجعه به نمایندگی و بدون هزینه رفع می شوند ولی بالاخره وجود چنین مسائلی می تواند امتیاز منفی بزرگی در مقابل جیلی باشد.

9. طراحی (طراحی ظاهری و داخلی)

 


شاید راحت ترین قسمت برای امتیازدهی همین قسمت باشد و طراحی و شکل دو خودرو کاملاً گویای همه چیز است. البته اقدام خوبی که توسط گروه بهمن انجام شد ارایه فیس لیفت بسترن بود وگرنه اگر با همان چهره قدیمی به بازار می آمد شاید شانس کمتری برای پیروزی در این قسمت داشت.
در هر دو خودرو از هیچ حجم اغواگرانه استفاده نشده و در عین سادگی، زیبا (در رده قیمتی خود) نیز هستند. شاید تا چندی پیش طراحی خودروهای چینی کپی خودروهای مشهور جهان بود ولی این روزها، آن ها نیز به طراحی خودرو دست زده اند و باید گفت که پیشرفت چشمگیری نیز داشته اند، اما رگه هایی از همان رویه قبلی را می توان در طراحی عقب جیلی دید که با یک نگاه ما را به یاد مرسدس بنز کلاس S می اندازد.
طراحی جیلی ساده و در عین حال شکیل است و برای افراد میانسال و مسن تر مناسب تر می باشد و در مقابل بسترن با چهره ای به روزتر و اسپرت تر و استفاده از رینگ های کرومی توانسته خود را برای جوانان جذاب تر نشان دهد.

اگر به داخل دو کابین برویم، همان روحیه ی بیرونی در داخل هر کدام نیز نمایان است. طراحی داشبورد جیلی ساده و در عین حال شکیل است و کنسول میانی آن ساده است و در آن از خطوط صاف استفاده شده که در عین سادگی کارآمد است و در مقابل بسترن قرار دارد که با استفاده از خطوط هماهنگ و منحنی شکل، چهره خوبی را به کنسول میانی داده است و باید گفت که طراحی کنسول میانی آن بسیار جذاب تر و گیراتر است. البته موضوع خوب برای جیلی راحتی استفاده از آن بود و کم و کاستی در آن دیده نمی شد و در مقابل بسترن اگرچه زیبا بود اما موردی که کمی ناامیدکننده بود استفاده نکردن از صفحه نمایش بالای سیستم صوتی بود و این قسمت به دو تکه برای نمایشگر کوچک اطلاعات سیستم صوتی و یک محفظه کشویی بود و کاملاً جای خالی صفحه نمایش برای آن احساس می شد.
اگرچه ظاهر خودرو یک موضوع کاملاً شخصی است و شاید شما نظری متفاوت نسبت به کارشناسان ما داشته باشید ولی بسترن نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر طراحی داخل کابین نیز بسیار مورد توجه ما قرار گرفت و توانست امتیاز بهتری را از این قسمت بگیرد.

10. فضای صندوق عقب

 


یکی از دغدغه های خانواده های ایرانی برای خرید خودرو فضای مناسب صندوق عقب است تا هنگام سفرهای طولانی دچار مشکل نشوند به همین دلیل یکی از فاکتورهای ما مقایسه بین این دو خودرو از این لحاظ بود. باید گفت که از نظر فضای بار در صندوق عقب هر دو خودرو در شرایط بسیار خوبی هستند و مطمئناً برای یک خانواده چهار نفره مشکلی نخواهید داشت.
اما یک موضوعی که در این قسمت مشاهده شد که گفتن آن خالی از لطف نیست، استفاده از جک برای باز شدن درب صندوق عقب است که در جیلی بدین صورت نیست و این جک باعث می شود در زمان پر بودن صندوق،راحت تر بتوانید از تمامی فضای بار صندوق استفاده کنید.


11. کیفیت (کیفیت اجزای بکار رفته)

 


کیفیت موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت، مخصوصاً زمانیکه شما یک خودروی "چینی" را تهیه می کنید. متریال بکار رفته و کیفیت ساخت هر کدام موضوعات مهمی هستند که برای خرید اینگونه خودروها مورد توجه قرار می گیرند.
در نمونه های مورد آزمایش هر دو خودرو تقریباً در شرایط صفر کیلومتر بودند و شاید نمی توانستیم آنطورکه باید و شاید این فاکتور را مورد بررسی قرار دهیم. معمولاً تمامی خودروها از پراید گرفته تا مازراتی کواتروپورته در کیلومترهای اولیه استفاده خوب هستند و مشکلی ندارند (البته در تمامی نمونه‌های مورد اول صادق نیست!) اما مشکل زمانی مشخص می شود که با خودرو چند ده هزار کیلومتری در جاده های کاملاً صاف و بدون چاله(!) کشورمان رانندگی کنید و آنوقت هست که کم کم صداهای عجیب و غریب از کابین به گوش می رسد و افت کیفیت خود را نشان می دهد. با توجه به اینکه هر دو خودرو در شرایط کم کارکرد قرار داشتند، هر دو از نظر کیفیتی در شرایط خوبی به سر می بردند و مورد خاصی در هیچ کدام مشاهده نشد.
اما چند موضوع خوب و بد را در مورد بسترن باید گوشزد کرد. موضوع خوب اینکه کیفیت مواد بکار رفته در داخل کابین بسترن کمی بهتر از جیلی بود و به وضوح می توانستیم این تفاوت را مشاهده کنیم. اما کیفیت چرم بکار رفته تعریفی نداشت و باعث شده بود مالک خودرو اقدام به تهیه روکش چرمی صندلی کند. اما موضوع مهم تری که در این خودرو بعضاً مشاهده شده، بعضی مشکلات ساخت در نمونه های تولید شده بوده (نمونه مورد آزمایش از اولین نمونه های وارداتی بود و مونتاژ شده نبود) که البته با توجه به گارانتی موجود اگر به چنین مورد بر خوردید می توانید به مرکز خدمات گروه بهمن مراجعه کنید تا مشکل مرتفع شود.
در نهایت باید گفت که کیفیت ساخت هر دو خودرو در رده قیمتی خودشان خوب و راضی کننده است و برای سنجیدن بیشتر هر کدام و مخصوصاً بسترن تازه وارد باید کمی بیشتر صبر کنیم و عملکرد این خودرو را پس از کیلومترهای بالا ببینیم.
شاید تا به اینجا فکر کنید که بسترن گزینه ای بسیار بهتر از جیلی است ولی یکی از مهم ترین موضوعاتی که ممکن است چشم یک خریدار را به روی تمامی دیگر فاکتورها بسته نگه دارد همین موضوع کیفیت است. اگرچه متریال خوب بکار رفته در داشبورد بسترن نسبت به جیلی جلوی چشمان کارشناسان ما بود، ولی اگر به تک تک قطعات بکار رفته در جیلی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که از برندهای معروف در ساخت این خودرو بکار گرفته شده و همین موضوع باعث شده در بلندمدت گزارش های کمتری نسبت به خرابی های این خودرو به گوش برسد.

12. امنیت (کیسه های هوا و نتایج تست تصادف)

 


یکی از فاکتورهایی که معمولاً طرفداران جیلی به آن می نازند، کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه اروپایی EURONCAP است که البته این افتخار برای یک خودروی چینی نازیدن هم دارد! در مقابل و تا لحظه نگارش این مقاله هنوز بسترن در این موسسه تست نشده است.
البته اگر به چین برویم، معمولاً تستی به نام CNCAP نیز وجود دارد که برای خود کشور چین است و هر دو خودرو در این تست شرکت کرده اند. جیلی از تست CNCAP توانسته تمامی 5 ستاره ایمنی را کسب کند و در مقابل بسترن توانسته تنها 4 ستاره را از آن خود کند. لذا باید گفت که با تمامی امکانات و سیستم های نصب شده و تعدد کیسه های هوا، موضوعی که امنیت یک خودرو را مشخص می کند همین تست ها است و باید گفت که جیلی در این فاکتور یک سر و گردن بالاتر از بسترن قرار دارد.

جمع‌بندی

 


در یک جمع‌بندی کلی در آخر این مقایسه باید گفت که در رنج قیمتی 80 میلیون تومان، هر دو خودروی جیلی و بسترن دارای امکاناتی مناسب و گزینه‌هایی خوب محسوب می‌شوند و تفاوت آن‌ها به هدف تولیدشان برمی‌گردد.
جیلی خودرویی خانوادگی برای استفاده شهری و مناسب برای سفرهای طولانی است و دارای پشتوانه فروش و بازار دست دوم بهتری است و در مقابل بسترن خودرویی اسپرت و با هندلینگ جذاب‌تر است که هدف آن افراد جوان‌تر بوده و از چهره‌ای بروزتر و زیباتر بهره می‌برد. سطح تجهیزات بکار رفته در بسترن کمی از جیلی بهتر و کامل‌تر است اما در مقابل جیلی دارای مدت زمان گارانتی بیشتری است و بازار دست دوم آن در شرایط کنونی بازار به مراتب بهتر از بسترن است.
در انتها از آقایان میثم اسفندیاری (مالک خودروی بسترن) و طاها رضوی (مالک خودروی جیلی) کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و مقایسه در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند و همچنین از همراهی آقایان امیر کاشانی، احسان حاجی‌باقری و مصطفی حسن‌بیگی کمال تشکر را داریم که ما را در تهیه این گزارش یاری دادند.