طراحی عقب نیز با چراغ‌های کشیده و زیبایی که همانند قسمت جلو است و درب صندوقی که خطوط به کار رفته بر روی ان طراحی این قسمت را از سادگی خارج کرده و طرحی زیبا به آن بخشیده ضمن اینکه از طرح زیبای سپر و اگزوز دوقلو خودرو نیز به سادگی نمی‌توان گذشت. در مجموع سانتافه از طراحی زیبا و هماهنگی برخوردار است که ایراد گرفتن از آن بسیار سخت است.


طراحی داخلی و تجهیزات
 


با باز کردن درب خودرو اولین موردی که جلب توجه می‌کند نوشته سانتافه بر روی رکاب‌ها و درب‌ها می‌باشند که حس خوبی به بیننده القا می‌کنند. طراحی کابین زیبا و مدرن می‌باشد که مانند دیگر محصولات هیوندای از خطوط شکسته و اشکال هندسی تشکیل شده است.
طراحی برخی قسمت‌ها از جمله کیلومتر شمار و دریچه‌های هوا ما را به یاد دیگر محصولات این کمپانی کره‌ای می‌اندازد. غربیلک فرمان نیز زیبا و هماهنگ با کابین شکل گرفته و دکمه‌های مربوط به کروز کنترل، سیستم صوتی و نمایشگر چند منظوره بر روی آن قرار دارد. دست دنده و روکش صندلی‌ها از جنس چرم می‌باشند که کیفیت مناسبی دارند، اما در مقابل قسمت‌هایی که در آن‌ها از پلاستیک خشک استفاده شده از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند.

اصول ارگونومی در داخل کابین رعایت شده و به همین منظور کار با ادوات داخل خودرو راحت بوده، در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین صفحه نمایشگر، کلید فلاشر، سیستم تهویه مطبوع قرار دارد ضمن اینکه در پشت دسته دنده نیز دو جا لیوانی وجود دارد.

فضای کابین هم برای سرنشینان جلو و هم عقب عالی بوده و هیچ کمبودی از نظر فضای پا و بالای سر برای سرنشینان وجود ندارد ضمن اینکه صندلی‌های راحت و ارگونومیک سانتافه نیز به راحتی سرنشینان می‌افزاید. سانتافه توانایی حمل هفت سرنشینان را دارد که صندلی‌های انتهایی به خوبی در صندوق خودرو جا سازی شده‌اند ضمن اینکه برای سرنشنان آن دریچه سیستم تهویه با تنظیم شدت هوا نیز وجود دارد.

از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی سانتافه با تیپ‌های زیاد و البته گیج‌کننده به داخل کشور راه یافته است، مدل موجود در اختیار ما مدل پایه این خودرو می‌باشد که دارای تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر سیستم ترمز دیسکی با دیسک های خنک شونده در جلو به همراه سیستم‌های ABS، EBD،EBA ، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده به همراه بوق اخطار نبستن کمربند، دو ایربگ، کروز کنترل، سیستم صوتی با صفحه نمایشگر با ورودی‌های USB، AUX، Ipod با 6 بلندگو به همراه دکمه‌های روی فرمان، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب، گرمکن صندلی‌های جلو، درب صندوق برقی، پدال پایی ترمز دستی، سیستم eco برای کاهش مصرف سوخت، وجود جک‌های هیدرولیکی برای کاپوت و درب صندوق، کامپیوتر سفری، نمایشگر چند منظوره، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل با سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، روکش چرم صندلی‌ها، شیشه‌ها و آینه‌های برقی همراه با گرمکن، سیستم تهویه همراه با دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب با قابلیت فعال و غیر فعال می‌باشد که در مدل‌های فول امکاناتی نظیر سیستم ورود و استارت بدون کلید، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای، صندلی‌های برقی همراه با حافظه، تعداد بیشتر ایربگ ها و سیستم‌هایESC ، DBC و ... نیز وجود دارد.

تجربه رانندگی

 


هیوندای سانتافه در بازار ایران دارای پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه به حجم 2.4 لیتر می‌باشد. این موتور که از نوع MPI است می‌تواند حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 176 اسب‌بخار و 235 نیومتر در دورهای 6000 و 3750 دور در دقیقه ایجاد کند. این قدرت توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال میابد. میانگین مصرف سوخت سانتافه 9.4 لیتر می‌باشد (در بازارهای جهانی سانتافه با موتورهای 2.4 لیتر از نوع GDI با قدرت 191 اسب‌بخار و موتور 6 سیلندر V شکل با حجم 3.3 لیتر با قدرت 270 اسب بخار عرضه شده است). مدل مورد آزمایش به صورت تک دیفرانسیل است و گونه‌های دو دیفرانسیل آن هم در بازار موجود است.
پشت فرمان نشسته و پس از تنظیم صندلی، اتومبیل را استارت می‌زنیم. موتور به راحتی روشن می‌شود و عملکرد نرم و روانی دارد ضمن اینکه به لطف عایق‌بندی مناسب در حالت در جا صدای موتور به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. کیلومتر شمار حالتی اسپرت و تو رفته دارد و از دو استوانه با زاویه‌ای تند نسبت به هم شکل گرفته است. استوانه سمت چپ دور شمار موتور و دمای آن و استوانه سمت راست میزان سرعت و بنزین موجود در باک را نشان می‌دهد، در وسط دو استوانه نیز صفحه نمایشگر چند منظوره قرار گرفته که با دکمه‌های که در سمت راست و پایین فرمان قرار دارد می‌توان با آن کار کرد. این نمایشگر اطلاعاتی نظیر میزان کارکرد خودرو، مصرف سوخت لحظه‌ای، دمای بیرون، میانگین سرعت متوسطه و ... را نمایش می‌دهد و همچنین می‌توان سیستم چراغ‌ها، قفل اتوماتیک درب‌ها و سرویس‌های دوره‌ای خودرو را نیز توسط آن تنظیم کرد.

پدال پایی ترمز دستی را آزاد کرده و با قرار دادن دسته دنده زیبا و اسپرت سانتافه در D شروع به حرکت می‌کنیم. شتاپ خودرو نسبت به وزن و حجم موتور قابل قبول می‌باشد هرچند از این لحاظ شما را غافلگیر نمی‌کند اما اصلاً کند و آزار دهنده نیست و برای مصارف شهری و حتی جاده‌ها و اتوبان‌ها هم عملکرد خوبی دارد. دنده‌ها نیز توسط گیربکس 6 سرعته خودرو نرم و بی‌صدا تعویض می‌شوند هر چند که این گیربکس در معکوس دنده‌ها کمی کند عمل می‌کند و از این لحاظ در مقایسه با رقبایی همچون تویوتا در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد اما عملکرد کلی گیربکس قابل قبول می‌باشد و راننده را راضی نگه می‌دارد. سیستم تعلیق روزآمد سانتافه که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از انواع چند اتصالی می‌باشد عملکرد خوبی دارد و علاوه بر کیفیت سواری راحت موجب فرمان‌پذیری و هندلینگ خوب خودرو نیز شده به گونه‌ای که ما را در این زمینه به تحسین واداشت. سیستم فرمان نیز از عملکرد دقیقی برخوردار است و حرکات آن کاملاً کنترل شده و قابل پیش‌بینی می‌باشد. دیده جلو، اطراف و آینه‌های کناری خوب و قابل قبول است ولی دید عقب چندان کافی نیست اما وجود دوربین دید عقب و سنسورهای پارک تا حدودی این نقیصه را برطرف کرده‌اند. سیستم ترمز سانتافه خوب و قابل اعتماد می‌باشد و در طول آزمایش از عملکرد مناسبی برخوردار بود و در مواقع اضطراری سیستم ABS به خوبی وارد مدار می‌شد و اتومبیل را در کمال آرامش متوقف می‌کرد.

نتیجه‌گیری

 


بایستی پذیرفت هیوندای و کیا مانند چند سال گذشته خودرسازان کوچکی نیستند و امروزه تا جایی پیش رفتند که می‌توانند غول‌های صنعت خودروسازی را نیز به مبارزه دعوت کنند و حتی گاهی آن‌ها را به چالش بکشند! در مجموع هیوندای سانتافه خودرویی می‌باشد با طراحی ظاهری و داخلی زیبا، تجهیزات خوب و مناسب به ویژه در مدل‌های فول، کیفیت سواری راحت، هندلینگ خوب، عملکرد مناسب موتور و گیربکس، فضای بزرگ و راحت و همچنین نکات منفی همچون کیفیت نه‌چندان جالب برخی از اجزای داخلی کابین، کند بودن گیربکس در معکوس دنده‌ها و قیمت بالای آن در بازار داخلی (که البته این روزها گریبان‌گیر تمام خودرو‌های موجود در بازار شده است). اگر به دنبال یک خودروی شاسی‌بلند با حسی شبیه به خودروهای سواری هستید و البته از آن انتظار آفرود و بیابان‌گردی را نداشته باشید، هیوندای سانتافه می‌تواند انتخاب قابل قبول در بازار کشور باشد. در پایان از مالک خودرو آقای قربان دربندسری به جهت همکاری با خودروبانک تشکر می‌کنیم.
اگر شما نیز خودرویی دارید و مایل به همکاری با سایت خودرو بانک هستید به کمک این صفحه با ما تماس بگیرید.
برای مشاهده لیست کامل مشخصات فنی و تجهیزات هیوندای سانتافه می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.