نسل‌های مختلف نیسان ماکسیما هیچگاه از نظر طراحی از خودروهای سرآمد کلاس خود نبودند و نیسان معمولاً از طرح‌های محافظه‌کارانه و ساده در این خودرو استفاده کرده است. این مورد به خصوص در مورد در نسل ششم بسیار نمود پیدا می‌کند. البته نسل هفتم نیز طراحی تاحدودی اسپرتی داشت اما همچنان نمی‌شد آن را زیباترین خودروی کلاس خود نامید. با این وجود در نسل هشتم شاهد اینکه نیسان رویه خود را کاملاً تغییر داده و یک طراحی کاملاً اسپرت و مدرن را برای ماکسیما در نظر گرفته است.
در نمای جلوی این خودرو از اولین چیزی که جلب توجه می‌کنند جلو پنجره وی شکل کروم این است که حالا دیگر به امضای نیسان در تمامی خودروهای تبدیل شده و می‌توان آن را در خودرو سوپر اسپرت GT-R نیز مشاهده کرد. جلو پنجره حالتی شش ضلعی دارد و ورودی‌های هوای بزرگی در آن تعبیه شده تا عملیات خنک کاری و تنفس پیشرانه با سهولت انجام شود. طراحی سپر نیز بسیار پخته و هوشمندانه هستند و نمی‌توان ایرادی از آن گرفت. جالب‌ترین قسمت جلوی خودرو چراغ‌های اصلی است که دارای شکل چند ضلعی و زوایای تیز هستند و به جزئیات زیادی در طراحی آنها در قطع شده است.

در نمای جانبی نیز طول خودرو افزایش پیدا کرده و خطوط پف کرده از گلگیر جلو آغاز شده و تا چراغ عقب ادامه پیدا می کند. البته حرکت این خطوط بر روی درب عقبی بسیار زیبا و هوشمندانه است. یکی از نکات جالب این خودرو نیز به ستون C برمی‌گردد که یک خط سیاه بر روی آن قرار دارد و از نظر بصری شیشه جانبی را به شکل یکپارچه با شیشه عقب نشان می‌دهد. می‌توان گفت که این خط سیاه از مدل جدید مورانو اقتباس گرفته شده است و در ماکسیما نیز به طرز استادانه‌ای به کار رفته است .چراغ‌های عقبی خودرو نیز طراحی هماهنگ با چراغ‌های جلو دارند و از زوایای تیزی در آنها استفاده شده است. دو چراغ عقب توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند که وجود این نوار به لوکس‌تر شدن نمای خودرو کمک کرده است. سپر نیز طراحی پف کرده و در عین حال مناسبی دارد هرچند نیسان می‌توانست آن را کمی اسپرت‌تر طراحی کند. در پایین سپر نیز در دو سمت آن دو عدد خروجی اگزوز مشاهده می‌شوند.
زاویه شیشه عقب در این خودرو نیز نسبت به نسخه‌های قبلی کمی افزایش پیدا کرده و خودرو حالتی لیفت بک مانند دارد تا سدان!

طراحی داخلی
 



با ورود به داخل کابین ماکسیما متوجه خواهید شد که نیسان تا چه اندازه بر روی پیشرفت این خودرو سرمایه‌گذاری کرده است و حقیقتاً باید کابین ماکسیما را یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا دانست. از نظر ارگونومی نیز کابین ماکسیما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. طراحی غربیلک فرمان اسپرت بوده و چرم مرغوبی بر روی آن به کار رفته است. در پشت فرمان نیز دو عدد شیفتر تعویض دهنده وجود دارند که سایز بزرگ آنها شما را به یاد خودروهای اسپرت قدرتمند می‌اندازد.
طراحی کابین حالتی راننده محور دارد و کنسول میانی کمی به سمت راننده متمایل است. یکی از انتقادهایی که می‌توان به کابین ماکسیما وارد دانست طرح نشان دهنده‌های آن است که بسیار ساده بوده و با طراحی اسپرت کابین همخوانی چندانی ندارد. غربیلک فرمان دارای کلیدهایی برای کنترل سیستم صوتی و سیستم کروز کنترل وجود دارند. حالت کلی کنسول مرکزی نیز در نگاه اول شما را به یاد جلوپنجره خودرو می‌اندازد. روی کنسول مرکزی یک نمایشگر نیز وجود دارد که سیستم رهیاب ماهواره ای و سیستم صوتی تصویری خودرو به صورت یکپارچه با آن کار می‌کنند.

پایین‌تر از آن نیز کنترل‌های مربوط به سیستم تغییر مطبوع دوگانه خودرو قرار دارد. کلید استارت پیشرانه نیز در جلوی دسته دنده و در یک قاب فلزی بسیار با کیفیت کار شده است. از امکانات رفاهی ماکسیما می‌توان به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم رهیاب ماهواره‌ای، امکان تغییر حالت‌های مختلف رانندگی، سقف پاناروما، تودوزی تمام چرم، گرمکن فرمان، کروز کنترل هوشمند، سیستم ورود و استارت بدون کلید و تهویه مطبوع دوگانه خودکار اشاره کرد.
لازم به ذکر است که داشبورد خودرو نیز از جنس پلاستیک نیست و چرم دوزی شده است که حس کیفیت و مرغوبیت را به سرنشینان منتقل می‌کند. از نظر فضای کابین نیز باید گفت که ماکسیما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و پنج سرنشین بزرگسال در کابین آن احساس ناراحتی نخواهند کرد 

قوای فنی 

 



نیسان ماکسیمای جدید تنها با دو نوع پیشرانه به بازار جهانی عرضه می شود. پیشرانه ضعیف‌تر یک ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری است که قبلاً نیز برروی نیسان‌ تینا آن را دیده بودیم، اما خوشبختانه نمونه‌ای که مورد بررسی ماست از نوع قوی‌تر این خودرو بوده و به پیشرانه شش سیلندر وی شکل با حجم ۳.۵ لیتر مجهز است. البته این پیشرانه موتور جدیدی نیست و سال‌هاست که نیسان از آن بر روی خودروهای از جمله کراس‌اوور مورانو استفاده می‌کند. اما این موتور برای استفاده بر روی ماکسیمای جدید مورد بهینه سازی قرار گرفته است و قدرت و گشتاور خروجی آن نسبت به قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده است این موتور از نوع ۲۴ سوپاپ و دارای دو میل سوپاپ در بالا است و تمام بلوک و سرسیلندر آن از جنس آلومینیوم هستند که سبب شده وزن موتور کاهش پیدا کند.
جای خالی سیستم تزریق مستقیم سوخت نیز در این موتور حس می‌شود و نیسان همچنان از سیستم تزریق سوخت قدیمی MPI در این خودرو استفاده کرده است. مجموعه بهینه‌سازی‌هایی که نیسان برای این موتور انجام داده است سبب شده تا قدرت آن به ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۵۴ نیوتن‌متر برسد که عدد بسیار خوبی برای یک سدان دیفرانسیل جلو است.
این موتور به یک جعبه دنده از نوع ضریب متغیر متصل شده است که البته قابلیت تعویض دستی دنده نیز در آن پیش بینی شده و می‌توانید با استفاده از اهرم تعویض دنده و یا شیفترهای پشت فرمان خودتان دنده‌ها را بالا و پایین کنید. شتاب صفر تا صد کیلومتر نیسان ماکسیما ۵.۷ ثانیه است و حقیقتاً آن را باید یکی از سریعترین خودروهای دیفرانسیل جلو نامید که کمتر خودرویی توان رقابت با آن را دارد.
گشتاور بالای پیشرانه در کنار جعبه دنده ضریب متغیر سبب می‌شود تا خودرو شتاب گیری خطی و بسیار سریع را تا سرعت‌های بالا داشته باشند گرچه حداکثر سرعت آن به صورت الکترونیکی محدود شده است.

تجربه رانندگی 

 


از نظر عایق‌بندی و بی‌صدایی نیسان ماکسیمای جدید در سطح بهتری در مقایسه با نسل قبلی خود قرار دارد. در شروع حرکت ممکن است بسیاری گیربکس ضریب متغیر را در این خودرو نپسندند اما باید گفت که نیسان به نوعی پرچمدار توسعه و ساخت این نوع گیربکس‌های CVT است و همواره سعی کرده تا ایرادات آنها را در هر نظر برطرف کند.
عملکرد این گیربکس در این خودرو بسیار هوشمند است و هنگامی که پای خود را بر روی پدال گاز فشار می‌دهید حالتی شبیه به دنده معکوس را برایتان شبیه‌سازی می‌کند. در صورتی هم که اقدام به تعویض دستی دنده‌ها کنید می‌تواند کاملاً حس یک خودرو دنده دستی را منتقل کند و شبیه‌سازی عمل تعویض دنده‌ها به خوبی هر چه تمام در این خودرو انجام می‌شود.
موتور و گیربکس ماکسیما هماهنگی بسیار بالایی با یکدیگر دارند و به کوچکترین درخواست راننده فوراً پاسخ می‌دهند. یکی از نقاط قوت ماکسیما را در مقایسه با همکلاسان خود باید شاسی و سیستم تعلیق آن دانست. نقطه ثقل این خودرو نیز در مقایسه با رقبای خود پایین‌تر است و همین مورد سبب شده تا بتوانید با سرعت بالایی وارد پیچ‌ها شوید، ضمن اینکه فرمان خودرو نیز با عملکرد بسیار خوبی که دارد اطلاعات دقیقی را از مسیر به شما منتقل می‌کند.
در سمت راست راننده دو کلید وجود دارند که در صورتی که آن را در حالت اسپرت قرار دهید رفتار موتور و گیربکس تغییر می‌کند و عملکرد سریع و خشن‌تری را نشان می‌دهند. می‌توان گفت عملکرد موتور و گیربکس ماکسیما آنقدر خوب است که آرزو می‌کنید ای‌کاش این خودرو بجای اینکه یک اتومبیل دیفرانسیل جلو بود، به صورت چهار چرخ و یا دیفرانسیل عقب ساخته می‌شد.

نتیجه گیری

 



شاید نیسان ماکسیما از نظر برند و میزان فروش بهترین خودروی کلاس خود نباشد اما در صورتی که این موارد را نادیده بگیرید باید گفت که بهترین کیفیت رانندگی و سواری را در بین رقبای خود ارائه می‌دهد ضمن اینکه با داشتن ماکسیما یکی از سریع‌ترین خودروهای دیفرانسیل جلو را در اختیار خواهید داشت.
جای خالی این خودرو در بازار داخلی به خوبی حس می شود به خصوص اینکه با پیشینه‌ و خوش نامی که نیسان ماکسیمای قدیمی در بازار کشور دارد در صورتی که مدل جدید نیست در بازار ایران عرضه می‌شود از همین حالا می‌شود موفقیت بزرگ آن را پیش‌بینی کرد. با این وجود هیچ شرکتی برنامه‌ای برای عرضه این خودرو در بازار داخلی ندارد ضمن اینکه محدودیت شماره‌گذاری خودروهای پر حجم نیز مانع دیگری برای ورود این خودرو به داخل بازار کشور است پس تنها راه ملاقات با این خودرو صفر به مناطق آزاد است. در انتها شما را به دیدن گالری تصاویر این خودرو و مشخصات فنی آن دعوت می‌کنیم.
 

مشخصات فنی
مدل نیسان ماکسیما
پیشرانه ۶ سیلندر وی شکل تنفس طبیعی
حجم موتور ۳۴۹۸ سی سی
حداکثر قدرت ۳۰۰ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۳۵۴ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۵.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۵۷۴ کیلوگرم
قیمت نا موجود در بازار داخل