یکی از بخش‌های مهم در هر خودرو، طراحی ظاهری بدنه است. در خودروهای فرانسوی این موضوع کاملاً محافظه‌کارانه و البته عجیب به‌نظر می‌رسد. زیرا اکثر خودروهای فرانسوی دارای ظاهری ساده و بدون آلایش هستند. البته در سال‌های اخیر شاهد تغییر رویه در طراحی محصولات بروزتر در برندهایی همچون پژو، سیتروئن و رنو هستیم. اما رنو فلوئس را می‌توان یکی از محصولات اصیل فرانسوی دانست که با طراحی ظاهری ساده تمامی خصلت‌های فرانسوی را داراست. 
در نمای جلو شاهد طرحی گوه‌ای و منحنی شکل هستیم که این انحنا تا ستون‌های جلویی امتداد یافته‌اند. همچنین خطوط زیر شیشه‌های جانبی که پایین‌تر از این انحنا شکل گرفته، با شیب ملایمی به سمت عقب خودرو کشیده شده و در نهایت به بالای چراغ عقب ختم شده است. این طرح سبب شده بدنه‌ای آیرودینامیک برای فلوئنس پدید آید که البته به دلیل کشیدگی سقف و حالت قطره‌ای که دارد، از ارتفاع کابین در بخش عقب کمی کاسته شده و ممکن است برای افراد بلندقامت کمی کوتاه به‌نظر برسد. از آن‌جایی که این خودرو با نسل دوم مگان اشتراکات زیادی دارد، می‌توان رگه‌هایی از مگان را در نمای جانبی به خوبی مشاهده کرد. خودروی مورد نظر به دلیل اینکه دارای جعبه‌دنده دستی است، از یکسری از امکانات بی‌بهره بوده، همچنین تفاوت‌های ظاهری زیادی نیز می‌توان میان مدل MT و اتوماتیک E4 دید. از جمله این تفاوت‌ها می توان به وجود مه‌شکن و دی‌لایت LED در نمای جلو اشاره کرد که در نسخه دستی نبود این آپشن‌ها چهره‌ای ساده و کسل‌کننده را بوجود آورده است. در نمای جانبی نیز عدم وجود رینگ‌های آلومینومی اسپرت در نسخه دستی و جایگزینی آن با قالپاق‌های پلاستیکی، اصلی‌ترین مورد بوده که ممکن است در همان نگاه اول چندان خوشایند به‌نظر نرسد. همچنین زه‌ پلاستیکی مشکی رنگی که در قیمت پایین درها نصب شده، در نسخه اتوماتیک همرنگ بدنه بوده که طرحی هماهنگ را بوجود آورده است. 

اما یکی از نکاتی که در اکثر فلوئنس‌های موجود در بازار مشاهده می‌شود، کیفیت نه‌چندان خوب رنگ بدنه است، به‌گونه‌ای که در بسیاری از نمونه‌های دیده شده، رنگ خودرو اصطلاحا دونه‌ درشت بوده و از درخشندگی چندانی برخوردار نیست. همچنین یکی دیگر از مسائلی که تاکنون چندین بار مشاهده شده، رنگ شدگی خودروهای صفر کیلومتر توسط شرکت است. که البته خودروی مورد نظر نیز در قسمت گلگیر جلو سمت راست، دارای رنگ شدگی به صورت ناشیانه‌ای بوده که توسط نمایندگی انجام شده است. اما متاسفانه در زمان تحویل خودرو به مشتری اعلام نشده و خریدار پس از گذشت مدت زمانی متوجه این موضوع شده و با مراجعه به نمایندگی نتوانسته این موضوع را ثابت کند، زیرا شرکت این موضوع را کتمان کرده و رنگ شدگی را توسط مشتری اعلام کرده است که در نهایت مشتری متحمل زیان شده است.

کابین با کیفیت و جادار، اما با امکانات رفاهی کم
 



هنگام ورود به کابین رنو فلوئنس اولین موردی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، بزرگی کابین و فضای کافی برای سرنشینان است. پس از آن کیفیت خوب و مونتاژ دقیق قطعات، نکته دیگری است که احساس خوشایندی را در شما بوجود می‌آورد. صندلی‌های راحت، طراحی ارگونومیک، میدان دید خوب و راحتی سواری، همگی از مواردی است که رنو فلوئنس را در رده خودروهای زیر 100 میلیون تومان به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است. اما باید به موارد همچون کمبود امکانات رفاهی، تودوزی پارچه‌ای، طراحی ساده و قدمی نیز اشاره کنیم. این‌ها مواردی است که در نمونه MT جای خالی‌شان احساس می‌شود. اما در نسخه فول آپشن اتوماتیک وجود سانروف، تودوزی و روکش چرمی صندلی‌ها و تریم دو رنگ داشبورد و رودری‌ها سبب شده تا فلوئنس رقابت نزدیک‌تری را با رقبای کره‌ای خود از جمله کیا سراتو و هیوندای الانترا داشته باشد.
اگر بخواهیم از امکانات رفاهی خودروی موردنظر بگوییم، باید به موارد اندکی از جمله شیشه‌بالابر برقی هر چهاردرب، گرمکن شیشه عقب، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه دستی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، بلوتوث و درگاه USB اشاره کنیم. البته وجود نمایشگر لمسی مجهز به نویگیشن، کروزکنترل و لیمیتر از جمله نکات مثبتی است که توانسته تاحدودی این کمبود امکانات را جبران کند.

دو عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو یکی دیگر از مواردی است که از یک خودروی اروپایی در این رده انتظار نمی‌رود، البته این مورد در خصوص نسخه اتوماتیک به شش عدد کیسه هوا ارتقا یافته است. نبود سانروف نیز یکی دیگر از مواردی است که در این بازه قیمتی وجودش تاحدودی احساس می‌شود. با این حال اگر بخواهیم از فضای کلی کابین فلوئنس بگوییم، باید به دسترسی راحت و آسان سرنشینان به ادوات و دکمه‌ها اشاره کرد، همچنین سواری نرم و آرام این خودرو موجب شده تا در سفرهای طولانی مدت، احساس خستگی کمتری به سرنشینان منتقل شود. 

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

 



همان‌طور که گفته شد، رنو فلوئنس از لحاظ پلتفرم با نسل دوم مگان اشتراک داشته که همین اشتراک در بحث فنی نیز مشاهده می‌شود. اما فلوئنس برخلاف نسل سوم مگان که دارای طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف است، از تنوع کمتری برخوردار بوده که شامل یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری با توان تولید 105 اسب‌بخار (مشترک با L90) و پیشرانه 2 لیتری با توان تولید 143 اسب‌بخار در 6 هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 195 نیوتون‌متر در 3750 دور در دقیقه می‌شود. پیشرانه دوم دقیقاً مشابه پیشرانه‌ی مورد استفاده در نیسان قشقایی نسل اول است که قبلا در ایران عرضه می‌شد. این موضوع سبب شد تا خریدارانرنو فلوئنس با آسودگی خاطر برای تامین قطعات اقدام به خرید این خودرو کنند. همچنین دو نوع جعبه‌دنده دستی 6 سرعته وCVT اتوماتیک برای نسخه دو لیتری در نظر گرفته شده که هر دو نمونه به بازار ایران راه پیدا کرده است. با نشستن پشت فرمانرنو فلوئنس دنده دستی، اولین نکته‌ای که شاید چندان خوشایند هم نباشد که توجه شما را به خود جلب می‌کند، سادگی و نداشتن جذابیت کابین بوده، اما ا استارت زدن پیشرانه دو لیتری و شروع حرکت همه چیز عوض می‌شود. شتاب اولیه قابل توجه بوده که باتوجه به گشتاور 195 نیوتون‌متری پیشرانه، شما را تا حدودی درون صندلی‌ها می‌فشارد. از آن‌جایی که این تست در مدت زمان نسبتاً زیادی انجام شده است، می‌توان گفت که سواری فلوئنس به‌گونه‌ای است که میزان خستی سرنشینان پس از طی مسافت طولانی چندان زیاد نبوده و می‌توان به آن لقب خودرویی نرم و آرام را داد. اما کمبود امکانات رفاهی ممکن است در دراز مدت سبب خستگی سرنشینان نیز شود. سیستم تعلیق نرم این خودرو به گونه‌ای است که مانند بسیاری از محصولات رنو، ناهمواری‌های مسیر را به خوبی جذب کرده و تکان‌های کمتری را به اتاق منتقل می‌کند. از نکات مثبت این خودرو می‌توان به فضای بار بسیار جادار اشاره کرد که این موضوع می‌تواند در سفرها برای خانواده‌ها مفید واقع شود.

سیستم تهویه این خودرو که از نوع دستی بوده، چندان مناسب مناطق گرمسیری کشور نبوده و ممکن است در دماهای بالا عملکرد رضایت بخشی از خود نشان دهد. همچنین با روشن بودن کولر خودرو، میزان قابل توجهی از شتاب اولیه خودرو کاسته می‌شود که این موضوع برای یک پیشرانه دو لیتری و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی دور از انتظار است. همچنین ابعاد بزرگ خودرو باتوجه به کلاسی که دارد، شاید در شهرهای بزرگ کمی آزاردهنده باشد، اما میدان دید خوب و فرمان‌پذیری بالای این خودرو سبب شده تا از رانندگی با این خودرو لذت ببرید.

نتیجه گیری

 



از آن‌جایی که مدتی است که دیگر این خودرو توسط نگین‌خودرو عرضه نمی‌شود، می‌توان فلوئنس را خودرویی مناسب در بازار کارکرده سدان‌های زیر 100 میلیون تومان به‌شمار آورد. اما باید این نکته را در نظر گرفت که نبود سانروف، تودوزی پارچه‌ای، نداشتن گرمکن صندلی‌ و تنظیم دستی صندلی‌ها ممکن است نسبت به رقبا، نکات منفی محسوب شوند. اما باید این نکته را درنظر گرفت که استهلاک کم، مصرف سوخت مناسب، سواری نرم و آرام از نکاتی است که فلوئنس را می‌تواند برنده رقابت در این سگمنت کند. همچنین تشابه فنی این خودرو با مگان یکی دیگر از مزایای فلوئنس بوده که تامین قطعات و نیروی متخصص را تضمین می‌کند. در پایان از سرکارخانم آنا طهرانی مالک محترم جهت در اختیار قراردادن خودرو کمال تشکر و قدردانی را داریم.
 

مشخصات فنی
مدل رنو فلوئنس دنده‌ای
پیشرانه 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1997 سی سی
حداکثر قدرت 140 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر در 3750 دور بر دقیقه
شتاب رسمی 10.4 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن 1288 کیلوگرم
قیمت حدود 100 میلیون تومان