قیمت:
در حال حاضر ایرتویا تنها شرایط فروش فوری را برای نسخه 2016 تویوتا هایلوکس در نظر گرفته که نسخه پایه تویوتا هایلوکس 2.7 لیتری قیمتی تمام شده 178 میلیون تومانی با پیش پرداخت 165 میلیون و 100 هزار تومانی داشته و نسخه "لیمیتد" هایلوکس 2.7 لیتری هم قیمتی 185 میلیون تومانی با پیش پرداخت 172 میلیون و 100 هزار تومانی دارد.

طراحی:
شاید اولین چیزی که نه تنها در این پیکاپ، بلکه در تمامی خودروهای تویوتا مورد نقد قرار می‌گیرد، طراحی ظاهری محصولات این کمپانی باشد که در نسل جدید تویوتا هایلوکس نیز صادق است و شاید بسیاری طراحی نسل گذشته آن را بیشتر بپسندند. اما با نگاهی به طراحی ظاهری این خودرو و مقایسه آن با نسل گذشته، مجموعه سپری بهتر طراحی شده که در دو طرف آن مه شکن‌هایی گردی شکل با حاشیه کرومی قرار داده شده و ارتفاع بیشتری را نسبت به زمین برای بهبود خاصیت آفرودی آن فراهم کرده است. البته با مراجعه به تصاویر مدل‌های عرضه شده در بازارهای اروپایی شاهد طراحی خوب همراه با چراغ‌های پیشرفته‌ای هستیم، ولی برای بازار خاورمیانه و بازار ایران به نظر می‌رسد که چنین مدل‌هایی در نظر گرفته شده که در پشت خودرو هم می‌توان نام SR5 را که بیانگر یک مدل خاص از تویوتا هایلوکس است، مشاهده کرد. طرح نهایی تویوتا هایلوکس 2016 در طولی 5335 میلی متری، عرضی 1855 میلی متری و ارتفاعی 1815 میلی متری توسعه پیدا کرده است. فاصله بین دو محور جلو و عقب و ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین هم به ترتیب 3090 میلی متر و 286 میلی متر در نظر گرفته شده است. 


در داخل کابین برخلاف طراحی ظاهری که شیب نزولی داشته، شاهد یک شیب صعودی و بهبودهای قابل توجه در مولفه‌های طراحی داخلی کابین تویوتا هایلوکس نسل جدید هستیم که برجسته‌ترین تغییرات و ویژگی‌های طراحی داخل کابین آن در مجموعه داشبورد و کنسول مرکزی آن با صفحه نمایشگری بزرگ دیده می‌شود. غربیلک فرمان در مدل‌های اروپایی با روکش‌های چرمی است، ولی نسخه وارد شده به ایران متاسفانه فقط غربیلکی سراسر پلاستیکی دارد که باز به خاطر وجود کلید‌های کنترلی روی غربیلک فرمان جای شکرش باقی است.

فنی:
مبدا حیات هایلوکس را پس از باتری، باید مدیون پیشرانه 4 سیلندر خطی آن دانست. این پیشرانه با حجم عامیانه 2.7 لیتری و حجم دقیق 2694 سی سی و مجهز به 16 سوپاپ و سیستم های VVTI و DOHC، می تواند در دور موتور 5200 دور بر دقیقه قدرتی 164 اسب بخاری و گشتاوری 245 نیوتن متری در محدوده 4000 دور بر دقیقه تولید کند. پس از تولید این نیرو توسط پیشرانه توسط جعبه دنده‌ای تنها دستی 5 سرعته یا 6 دنده خودکار دریافت شده و به چرخ‌های محرک خودرو ارسال می‌شود. نیروی مصرف شده در چرخ‌ها توسط ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و سیستم ترمز کاسه‌ای در عقب مهار می‌شوند، حال نکته جالب توجه این خودرو که قیمتی بین 178 میلیون الی 185 میلیون تومان را با خود یدک می‌کشد، در محور عقب به سیستم ترمز کاسه‌ای و مهم‌‌تر از آن، به سیستم تعلیق شمشی مجهز شده است، البته این موضوع برای خود دلیل قانع کننده ای دارد و سیستم تعلیق شمشی را می‌توان بهترین نوع سیستم تعلیق برای تحمل وزن‌های زیاد دانست که تویوتا هایلوکس را قادر به بارگیری حداکثر 2800 کیلوگرم به صورت مجاز کرده است.
برای بهبود راحتی سرنشینان تویوتا بر روی محور جلو از سیستم تعلیق دوجناغه یا طبق دوبل استفاده کرده است که می‌تواند تا حدودی آرامش فضای داخل کابین را فراهم کند. از لحاظ فنی و عملکرد در جاده‌های خارج از جاده‌ای هم به لطف شاسی هیدرولیک و پویای این خودرو، شاهد عملکردی فوق العاده بالا در مقایسه با شاسی‌های الکتریکی هستیم که تبدیل به یک مزیت بزرگ برای این نسل از هایلوکس تازه وارد بازار کشور خواهد شد.
از سایر ویژگی‌های این اتومبیل هم می‌توان به کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو، تنظیم کننده عمودی صندلی راننده، برف پاک کن تناوبی، گِل پخش کن، آینه‌های بغل برقی، فرمان هیدرولیک/تلسکوپی، شیشه برقی با محافظ، ریموت کنترل، صفحه نمایش اطلاعات، رینگ آلومینیومی، چراغ‌های مه شکن جلو، سیستم صوتی مجهز به 6 عدد بلندگو و ورودی‌های AUX و USB و دیگر تجهیزات استاندارد موجود در یک خودرو بخصوص تویوتا اشاره کرد.