در بالای این دو ورودی هوا همان چراغ‌های سابق با طراحی و فرم سابق یعنی با چراغ اصلی روشنایی گردی شکل و دو ردیف چراغ LED در بالای آن و یک ردیف چراغ راهنمای LED در زیر آن قرار گرفته که در سری بلک، قاب داخلی آن تاریک‌تر از قبل شده که به اسپرت‌تر شدن چهره کمک کرده است. جلوپنجره را هم همانطور که گفتیم، همانند مدل‌های اصلی طراحی شده و به قولی اصالت SLS را حفظ کرده است، ولی اگر به ستون‌های افقی و لوگوی بزرگ میانی آن دقت کنید، خواهید دید که به طور کامل به رنگ کرومی درآمده‌اند، ولی در مدل‌های اصلی و پیش از این تنها بخش جلویی آن به رنگ کرومی در می‌آمد. درست است که این تغییرات عمدتاً سطحی و روی پوستی بوده‌اند، ولی کاپوت موتور و قسمت زیرین سپر به طور فیزیکی تغییراتی را شامل شده‌اند. کاپوت که تقریباً با همان شکل و شمایل مدل‌های پیشین با هودهایی در انتهای آن طراحی شده است، ولی در مدل بلک از هودی بزرگ که قاب آن از فیبرکربن ساخته شده است، تقریباً در قسمت جلویی آن استفاده شده است.

دیگر مولفه تغییر یافته این بخش هم قسمت زیرین سپر یا به طور دقیق‌تر، بامپر یا تیغه‌‌ای برای افزایش نیروی پایین برنده برای چسبندگی بیشتر سر جلویی خودرو در سرعت‌های بالاست که در سری بلک بزرگ‌تر از قبل شده و این بار از جنس فیبرکربن ساخته شده که هم تاثیر مثبتی در ضریب آیرودینامیکی و هم در چهره آرایی و زیباتر کردن آن گذاشته است، در ضمن تا یادمان نرفته به این دو قطعه کوچک فیبرکربنی که در دو گوشه سپر نصب شده‌اند هم اشاره کنیم که هدف اصلی از بکارگیری آن‌ها افزایش نیروی داون فورس (پایین برنده) و همچنین هدایت جریان هوا به اطراف سپر است، شاید با خود بگویید که "همین قطعه فسقلی مگه چقدر تاثیرگذاره"، ولی در سرعت‌های بالا حتی بیرون بردن یک انگشت دست از پنجره هم تاثیرگذار است.
قسمت جلویی خودرو تمام شد و می‌رویم تا نگاهی هم به اطراف خورو بیاندازیم. اولین چیزی که در نیم رخ توجهمان را به خود جلب کرد، درب‌های اصلی و منحصربفرد خودروست که به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شود، بعد از آن هم هودی است که برای خروج جریان هوای پشت چرخ‌ها برای خنک کاری ترمزها، در پشت گلگیرهای جلویی نصب شده است که در SLS سری بلک خیلی بزرگ‌تر و پهن‌تر از قبل شده و یکی از تیغه‌های میانی آن هم برداشته شده و تنها یک عدد از آن‌ها باقی گذاشته شده است، راستش را بخواهید هود مدل‌های SLS AMG و SLS AM GT که دو تیغه در خود و اندازه‌ای کمتر هم داشت را بیشتر می‌پسندیم و از نظر ما طراحی و ظرافت بهتری نسبت به هود نصب شده بر روی سری بلک SLS داشتند. ارتفاع کف تا سطح زمین هم به نظر می‌رسد که کمتر از مدل‌های اصلی آن است که به اسپرت‌تر جلوه دادند خودرو کمک کرده است و قاب پشتی آینه‌ها هم از فیبرکربن ساخته شده است.

رینگ‌های اصلی مرسدس بنز SLS سری بلک هم همان رینگ‌های پنج پره‌ای دوبل مشکی رنگی است که در مدل SLS AMG GT هم مورد استفاده قرار گرفته بود، ولی رکاب زیر درهای سری بلک نسبت به سایر مدل‌های SLS از نو طراحی شده و در انتهای آن یک ورودی کوچک قالب گیری شده که هوای مورد نیاز برای خنک کاری ترمزهای عقب را تامین می‌کند.

همان قدر که مرسدس بنز در طراحی جلویی خودرو محافظ کارانه عمل کرده و تغییرات محدود و جزیی را اعمال کرده است، برای طراحی عقبی این سری از SLS دل به دریا زده و به غیر از چراغ‌های عقب که آن هم تاریک‌تر از قبل شده است، هرچیزی که دم دستش رسیده را تغییر داده که بیشترین این تغییرات مربوط به سپر و قطعات نصب شده بر روی آن می‌شود.
در دو گوشه کناری سپر مرسدس بنز SLS سری بلک دو خروجی هوا تعبیه شده تا هوای وارد شده از ورودی‌های انتهای رکاب‌های زیر شاسی برای خنک کاری ترمزها، راهی برای خروج از پشت چرخ‌ها داشته باشند. در کنار این دو خروجی هوا خروجی‌های اگزوزها را مشاهده خواهیم کرد که از تیتانیوم ساخته شده و موجب کاهش 13 کیلوگرمی وزن این سیستم نسبت به سیستم‌های اگزوز مدل‌های پیشین شده که همچنان در موقعیت قبلی خود نصب شده‌اند، ولی حالا تبدیل به چهار خروجی مجزا و به صورت جفتی در دو طرف سپر شده‌اند.

در بین خروجی‌ها یک دیفیوزر بزرگ‌تر و کاربردی‌تر نصب شده که برای کاهش وزن آن تماماً از فیبرکربن ساخته شده و در بخش مرکزی آن هم چراغ مه شکن مدل‌های اسبق SLS که از اتومبیل‌های فرمول یک الهام گرفته شده‌اند، نصب شده است. مهم‌ترین فاکتور این قسمت را می‌توان اسپویلر یا باله آیرودینامیکی نصب شده بر روی درب صندوق عقب این خودرو دانست که در مدل‌های استاندارد به صورت متحرک و در سرعت‌های بالا باز می‌شود، ولی در سری بلک مرسدس بنز SLS AMG به صورت ثابت و خیلی بزرگ‌تر از قبل در نظر گرفته شده که مرسدس بنز برای ساخت این اسپویلر هم از فیبرکربن استفاده کرده است.

بعد از چرخی کوتاه که به دور SLS زدیم، درب خودرو را باز کردیم تا نگاهی هم به داخل خودرو بیاندازیم و ببینیم که مرسدس بنز همچون طراحی خارجی بدنه، چه بلایی بر سر طراحی داخلی این محصول آورده است. راستش را بخواهید هیچ تغییری نسبت به سایر مدل‌های SLS بر روی سری بلک SLS صورت نگرفته است، نه اینکه هیچ تغییری نباشد، بلکه تغییرات داخلی سری بلک تنها در تغییر روکش‌های چرمی ادوات و تجهیزات داخلی خلاصه شده، به طور مثال در مدل‌های قبلی SLS AMG و SLS AMG GT که پیش از سری بلک معرفی شده‌اند، از چرم‌های استاندارد برای روکش کردن صندلی‌ها و داشبورد و... استفاده شده است، ولی برای سری بلک در تمامی نقاطی که در مدل‌های پیشین اعم از غربیلک فرمان، صندلی‌ها، مجموعه کامل داشبورد و حتی ستون‌های اصلی شاسی و پنجره که چرم کاری شده‌اند، از روکش‌های چرمی مرغوب و معروف آلکانتارا استفاده شده است.

از لحاظ فیزیکی همانطورکه گفتیم، تغییرات چندانی صورت نگرفته است، در مقابل راننده یک غربیلک فرمان اسپرت قرار گرفته که با طراحی ارگونومیکی که داشت، حس خیلی خوبی را به ما منتقل می‌کرد. داشبورد که مثل مدل‌های قبلی و استاندارد SLS است که از نظر ما طراحی ساده و نسبتاً خشکی دارد و با خروجی‌های هوای گردی شکل سیستم تهویه مطبوعی که دارد، آدم را برای لحظه‌ای به یاد خروجی‌های هوای داخل اتاق پیکان جوانان 47 می‌اندازد، البته برخلاف طراحی داشبورد سایر خودروهای بازار، سطح بالایی داشبورد این محصول به نسبت تخت و صاف طراحی شده که می‌توان به راحتی یک وسیله با سطحی اندک چسبنده را بر روی آن گذاشت، البته تا زمانی که قصد پر کردن صفر تا صد این خودرو را نداشته باشید، چون در این صورت باید در زیر یا پشت صندلی‌ها به دنبال آن بگردید!
کنسول مرکزی هم هیچگونه تغییری را در طراحی و حتی شاسی کلید‌ها و چیدمان آن‌ها به خود ندیده است و اطراف آن‌ها هم یک قاب فیبرکربنی نصب شده که در اولین مدل SLS AMG می‌توان همچنین چیزی را مشاهده کرد. به هر حال مرسدس بنز بر روی طراحی خارجی این محصول تمرکز کرده و بیشتر به تغییر طراحی خارجی که بیشتر تو چشم است، پرداخته و برای فضای داخلی کابین تنها از روکش‌های چرمی آلکانتارا استفاده کرده است.
طول کلی 4638 میلی متری، عرض کلی 1939 میلی متری و ارتفاع 1262 میلی متری ابعادی است که مرسدس بنز برای توسعه SLS سری بلک در نظر گرفته است.

مشخصات فنی و پیشرانه
 


در این بخش نیز مرسدس بنز SLS AMG سری بلک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که پرداختن به تک تک آن‌ها به طور مفصل، صبر و حوصله بالای نویسنده و خواننده را طلب می‌کند، از این رو تنها به بخش‌های مهمی می‌پردازیم که جذابیت بیشتری داشته و در میان مردم هم شناخته شده‌تر هستند.
طبق روال همیشگی اگر سر جلویی خودرو را نقطه شروع فرض کنیم، اول از همه به مجموعه جلوبندی خودرو می‌رسیم. در قدم اول بر روی این مجموعه از جلوبندی مرسدس بنز SLS AMG سری بلک، یک سیستم ترمز قدرتمند دیسکی از نوع سرامیکی خنک شونده با ابعاد دیسک 400 میلی متری نصب شده که وظیفه متوقف کردن رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی پنج پره‌ای دوبل با گستره لاستیک 35/265 در جلو به آن محول شده که با فاصله‌ای 2679 میلی متری نسبت به رینگ‌های عقبی بر روی محور جلو نصب شده است. برای جذب کردن مطلوب ضربات وارده از سطح زمین به چرخ‌ها و پشت بند آن به شاسی و فضای داخلی کابین، مرسدس بنز بر روی محور جلویی خودرو از سیستم تعلیق طبق دوبل یا همان دوجناغه استفاده کرده که یک کمک فنر گازی و یک تثبیت کننده برای همراهی سیستم تعلیق به این مجموعه افزوده شده‌اند. برای کاهش نیروی وارده از سوی راننده برای هدایت خودرو بر روی این مجموعه، از یک سیستم فرمان برقی "راک&پینیون" استفاده شده که با کوچک‌ترین اشاره، به خواسته راننده پاسخ می‌دهد.
با بالا زدن کاپوت می‌بینید که در پشت مجموعه جلوبندی خودرو، پیشرانه‌ای شیک و تمیز با چیدمان منظم قطعات در اطراف آن قرار گرفته که با تزریق حداقل 16 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مسافت پیموده شده به صورت ترکیبی در حجم 6.2 لیتری (6208 سی سی) هر هشت سیلندر V8 خود، می‌تواند در دور موتور 7400 دور بر دقیقه حداکثر 631 اسب بخار قدرت و در دور موتور 5500 دور بر دقیقه نیز حداکثر 635 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که پس از ارسال این نیرو و گشتاور به چرخ‌های خودرو، موجب رسیدن شتاب صفر تا صد این خودروی 1550 کیلوگرمی به 3.6 ثانیه شده و حداکثر سرعت خودرو را نیز به 315 کیلومتر بر ساعت رسانده که عملکردی به مراتب بهتر از تمامی مدل‌های SLS AMG با موتور درون سوز از خود نشان داده است.

در انتهای پیشرانه خودرو برخلاف اکثر خودروها که چه عرض کنیم، برخلاف تمامی خودروهای بازار، به جای نصب یک جعبه دنده استاندارد، تنها میل گاردان خودرو که از فیبرکربن ساخته شده و تنها 3 کیلوگرم وزن هم دارد، متصل شده که نیرو را مستقیم از پیشرانه دریافت می‌کند، ولی از طرفی دیگر نیرو را به جعبه دنده اصلی خودرو که بر روی محور عقب نصب شده است، منتقل می‌کند. بله!. جعبه دنده تمامی مدل‌های مرسدس بنز SLS برای اولین بار جدا از پیشرانه و بر روی محور عقبی خودرو نصب می‌شود و جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه این مدل یعنی مرسدس بنز سری بلک SLS هم با پیروی از همین اصل، بر روی محور عقب نصب می‌شود که می‌توان در چهار حالت M، C، S و S+ از آن استفاده کرد که با انتخاب هر یک از حالت‌ها، زمان پاسخگویی و تعویض دنده در آن تغییر می‌کند.

آخرین بخش از مشخصات فنی سری بلک مرسدس بنز SLS محور عقب با متعلقات آن است که شامل رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی مشابه با رینگ‌های جلو، ولی با سایز لاستیک 30/295، سیستم ترمز دیسکی سرامیکی 360 میلی متری و در آخر هم سیستم تعلیق دو جناغه با شوکر و کمک فنر گازی می‌شود.
بد نیست یک توضیح مختصری هم در مورد یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو بدهیم که در یکی از مستندات خودرویی به بررسی عملکرد آن پرداخته بودند و کاربرد آن هم پس از لحظه‌ای است که خودرو تصادف کرده باشد!، همانطور که می‌دانید و در بخش قبل هم به آن اشاره کردیم، درب‌های اصلی خودرو به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شود، ولی وقتی این خودرو تصادف کند و بر روی سقف بیافتد، دیگر نمی‌توان درهای خودرو را برای خروج از کابین باز کرد، به همین دلیل مرسدس بنز سیستمی را در لولا و پیستون‌های درها تعبیه کرده که در هنگام فرود آمد خودرو بر روی سقف و متوقف شدن آن در این حالت، لولا و پیستون‌های درب‌ها شکسته شده و امکان بازکردن درها و خروج از کابین را فراهم می‌کند.

از دیگر سیستم‌های ایمنی هم می‌توان به طور خلاصه به سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS، سیستم کمک پارک AB، سیستم ESP سه مرحله‌ای و سایر سیستم‌های ایمنی مرسوم و متداول یک خودروی اسپرت اشاره داشت.

تجربه رانندگی

 


بعد از کمی چرخ زدن به دور ماشین و دست کشیدن به قطعت فیبرکربنی آن، درب خودرو را باز کردیم تا رانندگی مختصری با این خودرو داشته باشیم. اول کار که درب خودرو را باز کردیم و بر روی صندلی نشستیم، به طور کامل توی صندلی خودرو فرو رفتیم که حس خیلی خوبی را به سرنشینان خودرو منتقل می‌کرد، چون از طرفی تمامی اعضای بدن همچون اطراف ران و پهلو و سر و گردن و ... را تحت پوشش خود قرار می‌داد و علیرغم اسپرت بودن آن‌ها، تشک‌های خیلی نرم و راحتی داشت و از طرفی دیگر هم روکش‌های چرمی آلکانتارای روی صندلی‌ها بود که لذت نشستن بر روی صندلی‌ها را دوچندان می‌کرد.
در مقابلمان هم راستش را بخواهید با تنظیمی که صندلی‌ها از پیش داشتند، فقط کاپوت خودرو را می‌دیدیم و عملاً هیچگونه تسلطی بر روی جاده و جلوی خودرو نداشتیم!، به همین دلیل صندلی را با تنظیم کننده برقی به موقعیت دلخواهمان درآوردیم که اندکی از این مشکل کاسته شد، ولی باز هم به خاطر اینکه عادت رانندگی با چنین خودروهای را نداشتیم، کاپوت مانع دید کامل می‌شد و همین موضوع استرس ما را در خصوص ضربه دیدن بامپرهای فیبرکربنی زیر سپر جلو به وسیله جدول یا سرعت گیرهای خیابان، دو چندان می‌کرد. به هر حال زیاد به این موضوع فکر نکردیم، چون اگر مرسدس بنز SLS AMG سری بلک چنین مشکلی جدی با سرعت گیرها و جدول‌ها داشت، به طور حتم تا همین الان می‌بایست کمتر از نصف سپر با سرعت گیرها و جداول از بین می‌رفت، ولی باز هم احتیاط را شرط عقل گذاشتیم و تصمیم بر رعایت این موضوع گرفتیم. در مقابلمان یک فرمان کاملاً ارگونومیک قرار گرفته بود که با قطر مناسب غربیلک فرمان، به راحتی درون دست جای می‌ گرفت و چرم‌های پیچیده شده به دور آن هم حس لذت بخشی را به ما منتقل می‌کرد، البته لذتش بیشتر از پدال‌های تعویض دنده‌ای نمی‌شد که در پشت غربیلک فرمان تعبیه شده‌اند.
بعد از کمی دستکاری تنظیمات و موقعیت صندلی و ...، جریان برق استارت موتور را وصل کردیم و قلب تپنده هشت سیلندر این خودرو را به تپش انداختیم. راستش را بخواهید چند ثانیه‌ای مجذوب صدای اگزوز این موتور شدیم و بعد از کمی قلقلک کردن پیشرانه و کم و زیاد کردن دور موتور و صدای اگزوز‌ها، خواستیم درب خودرو را ببندیم و تستمان را شروع کنیم، ولی به سختی به دستگیره درب رسیدیم و آن را بستیم، البته آنچان که گفتیم هم سخت نبود و با کشیدن کامل دستها می‌توان به دستگیره درها رسید، ولی اگر قد کمتر از 170-165 داشته باشید، بهتر است در انتخاب خودرو در این مورد بخصوص تجدید نظر کنید، چون در غیر این صورت باید از شخصی دیگر تقاضای کمک کنید تا در را برای شما ببندد.
به هر حال بعد از بستن درب‌ها، خودرو را در وضعیت تعویض دنده دستی گذاشتیم تا با پدال‌های پشت غربیلک فرمان اقدام به تعویض دنده کنیم. اولین بار که می‌خواستیم خودرو را به حرکت درآوریم، اول گیربکس را درگیر کرده و بعد پدال گاز را فشار دادیم که باز هم میل به پرتاب سرنشینان خود به عقب را داشت، در همین حین چند باری از روی سرعت گیرها رد شدیم و چرخی توی خیابان زدیم، ولی سیستم تعلیق و سواری نسبتاً خشک این خودرو چندان به دلمان ننشست، البته فراموش نکنیم که این خودرو در زمره خودروهای اسپرت قرار دارد و نباید از هر خودرویی بخصوص مرسدس بنز SLS AMG که لوگوی مرسدس بنز بر روی پیشانی آن حک شده است، انتظار سواری نرم و راحتی داشت، ولی باز هم همین مرسدس بنز SLS سری بلک، با وجود سواری نسبتاً خشک، کوچک‌ترین صدایی در فضای داخلی کابین آن در صورت بسته بودن هر دو پنجره، وارد نمی‌شد.
هندلینگ و فرمان پذیری خودرو هم به کوچک‌ترین اشاره پاسخ می‌داد و موجب می‌شد تا با لاستیک‌های پهن و بزرگی هم که دارد، فرمان پذیری سریع با چسبندگی بالا را داشته باشد و به اصطلاح دچار کم فرمانی در مواقع پیچیدن نشود. بعد از اینکه چند و چون کار بدستمان آمد، خودرو را متوقف کردیم تا شتابی که تعریف زیادی از آن می‌دادند را امتحان کنیم. این بار بجای اینکه اول دنده را درگیر کنیم و بعد گاز دهیم، اول دور موتور را به 4000 الی 5000 دور بر دقیقه رساندیم و بعد از اینکه برای سه چهار ثانیه موتور ناله کنان کار می‌کرد، به یکباره دنده را درگیر کردیم و قدرت 631 اسب بخاری موتور را روانه چرخ‌های خودرو کردیم که موجب شد مثل شخصیت‌های کارتونی که در سرعت‌های بالا در وسایل نقلیه مختلف به درون صندلی‌ها فرو می‌روند، ما هم داخل تشک‌های صندلی فرو برویم و مطمئناً منظورمان را درک خواهید کرد که چه شتاب بالا و سریعی دارد. در هنگام تعویض دنده دستی با پدال‌های پشت فرمان هم به لطف جعبه دنده دوکلاچه خودرو، عمل تعویض دنده در کسری از ثانیه صورت می‌گرفت، ولی پس از هر تعویض دنده، ضربه‌ای را هم وارد