از آن جایی که باید عدالت را در نوشتن این مقاله رعایت کنیم بی ام و نیز در سال 2007 و نمایشگاه فرانکفورتX6 را معرفی کرد که بنیان‌گذار کلاس شاسی‌بلند با شیبی در قسمت انتهایی بود و بعدتر مرسدس با معرفی GLE به این کلاس خودرویی وارد شد. این کلاس خودرویی نیز با نام اس‌یو‌وی‌های کوپه شناخته می‌شوند. و یا مرسدس بنز نیز برای نخستین بار اقدام به عرضه CLS کرده بود که یک کوپه چهار درب به شمار می‌رود و بی ام و برای رقابت با آن سری ۶ گرن‌کوپه را عرضه کرد.
به طور کلی دو برند بنز و بی ام و را اسطوره دنیای خودروسازی می‌دانم که طی سالیان سال همواره در حال پیشرفت محصولات تولیدی خود بوده‌اند.
تیم تست خودروبانک نیز مشابه تمامی نشریات که خودروهای همکلاس را در کنار هم قرار می‌دهند، تصمیم گرفت دو کوپه خوش تیپ و خوش استیل بازار کشور را که هیچکدام از آن‌ها دیگر امکان واردات ندارند در کنار یکدیگر قرار داده تا ضمن بررسی ظاهری، از نظر فنی این دو را تجزیه و تحلیل کنیم، با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری
 



ابتدا از مرسدس بنز CL آغاز می‌کنیم، این مرسدس که به نوعی نسخه دو درب کوپه S کلاس مدل W221 می‌باشد با نام مرسدس بنز CL وارد بازارهای جهانی شد، البته هم اکنون این نام از بین مدل‌های مرسدس حذف شده و با معرفی نسل جدید S کلاس، S کلاس کوپه نیز به مدل‌های عرضه شده توسط مرسدس اضافه شد که چند سال قبل یک دستگاه از این مدل به صورت گذر موقت مهمان کشور بود.
لازم به ذکر است مرسدس بنز CL در سال 2011 مورد فیس‌لیفتی مختصر قرار گرفت، از نمای جلو به بررسی خودرو می‌پردازیم، اولین موردی که در این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد کاپوت کشیده است که بخش بزرگی از خودرو را شامل می‌شود، جلوپنجره با 3 خط افقی و نشان همیشه زیبای مرسدس بنز منقش شده است، چراغ‌ها در دو گوشه خودرو با فرمی زیبا قرار گرفته‌اند، ورودی‌های هوا روی سپر دیده می‌شوند که چراغ‌های هالوژن با فرمی دوار روی آن‌ها قرار گرفته‌اند، نمای جانبی خودرو با تعویض رینگ‌ها با رینگ‌های اسپرت مشکی رنگ جلوه‌ای دوچندان به این قسمت داده است، مضاف بر اینکه کشیدگی اتاق با نگاهی به این قسمت بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.
مورد جالب دیگری که در این قسمت به آن برخوردیم قوس زیبای شیشه جلو است که بدون شکستگی تا قسمت عقب امتداد یافته و برخلاف سایر خودروها که از ستون A آغاز و تا ستون C با خطوطی شکسته همراه است در مرسدس بنز CL کل این خطوط با حالتی خمیده ترسیم شده‌اند و به عبارتی خبری از این ستون‌ها نیست.
خط زیبایی از گلگیر جلو آغاز و تا چراغ عقب امتداد می‌یابد که گویی این خط چراغ دنده عقب را از چراغ اصلی جدا کرده که به شدت جذاب و دلرباست و نشان از دقت و وسواس طراحان این خودرو دارد.
نمای عقب خودرو در عین سادگی به شدت زیبا طراحی شده است، چراغ‌های چهار ضلعی تقارن نسبی با چراغ‌های اصلی جلو دارند، مضاف بر اینکه چراغ‌های دنده عقب درون چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند، خطی کروم در بالای پلاک دیده می‌شود که به لوکس جلوه دادن این قسمت کمک می‌کند. شیشه بزرگ در این قسمت دید مناسبی را به راننده هدیه خواهد داد.
به سراغ بی ام و می‌رویم، نسل سوم سری 6 بی ام و در سال 2011 رونمایی و در سال 2012 وارد بازارهای جهانی شد.

با نگاهی دقیق‌تر به ظاهر دو خودرو می‌توان متوجه به روزتر بودن بی ام و شد. چراغ‌های زیبا که با دو چراغ اصلی، مشابه سایر مدل‌های بی ام و می‌باشند به زیبایی در سری 6 نیز استفاده شده‌اند، خطوط روی کاپوت از ستون A آغاز و به سمت جلو پنجره امتداد می‌یابند، جلوپنجره کلیوی با دارا بودن 6 خط دوبل در هر کلیه به شدت اسپرت و به روز ارزیابی می‌شود. نمای جانبی نیز با دارا بودن رینگ‌های 5 پره و خطوطی زیبا جذاب و دلرباست. به نمای عقب می‌رسیم در این قسمت چراغ‌های اصلی مشابه اکثر محصولات بی ام و با فرمی L شکل دیده می‌شوند.
بالچه‌ای کوچک روی در صندوق بار قرار دارد تا به اسپرت جلوه دادن این کوپه کمک کند، چراغ ترمز سوم نیز پایین‌تر از این قسمت می‌باشد. خروجی‌های اگزوز تقارن نسبی با چراغ‌های اصلی این قسمت داشته و در زیر سپر قرار دارند. به طور کلی سری 6 بی ام و به روزتر و زیباتر از مرسدس بنز به نظر می‌آید که این موضوع بیشتر برای نمای جلو و عقب صادق است و به شخصه نمای جانبی مرسدس را با آن خط شانه برجسته قوس‌دار بیشتر می‌پسندم.

طراحی و فضای داخلی

 



درب راننده مرسدس بنز CL را باز می‌کنیم با فضایی زیبا و چشم نواز روبرو می‌شویم. کیفیت کابین عالی است و رنگ قهوه‌ای سوخته به شدت دلرباست، استفاده از چوب در جای جای خودرو حس سوار شدن به S کلاسی کوپه را که با نام CL وارد بازار شده است تشدید می‌کند، البته فراموش نکنیم که عده‌ای استفاده از چوب در تزئین کابین را برای خودرویی اسپرت چندان جذاب نمی‌دانند. صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی بزرگ با فاصله‌ای اندک از صفحه ی LCD قرار گرفته است. صندلی‌های چرمی کیفیت مثال زدنی داشته و کوچک‌ترین افت کیفیتی نداشته‌اند.
با توجه به طول 5065، عرض 1872 و ارتفاع 1417 میلی‌متری این مرسدس فضای مناسبی برای سرنشینان جلو وجود دارد، اما برای ردیف عقب سرنشین از کمبود فضا رنج خواهد برد، هرچند صندلی‌های تفکیک شده CL فضا و راحتی بیشتری را در مقایسه با سری 6 به سرنشینان عقب ارائه می‌دهد.
از مرسدس بنز پیاده شده و سوار بر بی ام و 640i می‌شویم، با بازکردن در با محیطی شادتر در نسبت مرسدس مواجه شدیم، استفاده از رنگ سفید برای تزئین کابین به زیبایی بیشتر این قسمت کمک کرده است.

با تمام خوبی‌هایی که رنگ سفید دارد اما در دراز مدت کثیفی را زودتر نشان داده و باعث می‌شود کابین زیبایی ابتدایی‌اش را نداشته باشد. از نظر کیفی بی ام و 640i نیز در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد با این تفاوت که استفاده بیشتر از چوب در مرسدس حس خوشایندتری را منتقل می‌کند و مقداری باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد.
طول 4900، عرض 1910 و ارتفاع 1370 میلی‌متری بی ام و در مقایسه با مرسدس از نظر طولی کوتاه‌تر و از نظر عرض و ارتفاع در جایگاه بهتری قرار دارد، موردی که محسوس است فضای سرنشینان عقب می‌باشد که تنگ‌تر از مرسدس بوده و برای افراد قد بلند اصلاً مناسب نیست.

قوای فنی

 


مرسدس بنز CL از پیشرانه 5.5 لیتری (با حجم دقیق 5461 سی‌سی) و آرایش هشت سیلندر V شکل سود می‌برد. این نیروگاه با ریه‌های طبیعی‌ خود 383 اسب‌بخار قدرت و 530 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکس 7 سرعته اتوماتیک قادر خواهد بود ظرف مدت زمان 5.4 ثانیه این سنگین وزن اشتوتگارتی را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.
اما بی ام و 640i از پیشرانه‌ای 3 لیتری 6 سیلندر بهره می‌برد که قادر خواهد بود 320 اسب بخار و 450 نیوتن متر گشتاور تولید کند، شتاب صفر تا صد بی ام و مذکور 5.3 ثانیه می‌باشد. اما بی ام و از گیربکس به روزتری استفاده می‌کند که دارای ۸ دنده است و ساخت کمپانی مشهور ZF است. هر دو خودروی مورد بحث از نوع دیفرانسیل عقب هستند و قابلیت تعویض دستی دنده‌ها با استفاده از شیفترهای پشت فرمان را دارند.

تجربه رانندگی

 



سوار بر مرسدس بنز CL می‌شویم، صندلی‌های بزرگ و راحت حالتی مشابه سوار شدن به S کلاس را تداعی می‌کنند به گونه‌ای که انگار روی مبل راحتی نشسته‌اید و میخواهید فورزا بازی کنید!
دسته دنده مشابه محصولات کنونی مرسدس در کنار فرمان قرار دارد، با تغییر آن و قرار دادن آن روی حالت D با غرشی زیبا و البته کمی مکث پس از فشردن پدال گاز ،شروع به حرکت می‌کنیم، دنده‌ها به نرمی و بدون تکان‌های شدید تعویض می‌شوند تا بیشتر متوجه شوید که مرسدس خودرویی کوپه و لوکس را به بازار ارائه داده است. از نظر فضاسازی برای راننده و سرنشین جلو بهترین فضا در نظر گرفته شده و خبری از کمبود نیست، اصلاً مهم نیست قد شما چه میزان است چون حتی برای قدهای بالای 185 سانتی‌متر نیز فضای مکفی وجود دارد.
از نظر هندلینگ و سواری مرسدس بنز را باید در این کلاس یکی از بهترین‌های زمان خود برشمرد، با توجه به وزن نسبتاً زیاد چسبندگی به سطح مسیر شرایط قابل قبولی دارد.
سیستم ‌تعلیق چند اتصالی (مولتی‌لینک) در محور عقب بین کشش بالایش و فرمان‌پذیری مورد نیاز، تعادلی خوبی را برقرار می‌کند. با وجود شیشه‌های بزرگ جلو و عقب و همچنین شیشه یک تکه جانبی خبری از نقاط کور نیست و به خوبی تمامی نقاط خودرو در دیدرس قرار دارد.
با کمی فشار بر پدال گاز صدای نعره‌های موتور 5.5 لیتری به صدا در می‌آید تا حس سواری با خودرویی قلدر را به نگارنده منتقل کند.
عملکرد ترمزها به گونه است که به خوبی از پس وزن بیش از 2 تنی خودرو (با وجود سرنشینان) بر می‌آید.

به گفته مالک مصرف سوخت این خودرو چیزی بین 18 تا 20 لیتر در صد کیلومتر است، البته اگر حواستان به پدال گاز نباشد و با آن بازی کنید مصرف سوخت بالاتری را شاهد خواهید بود.
لازم به ذکر است تنها یک دستگاه مرسدس بنز CL63 با رنگ آبی در کشور موجود است که با موتوری قدرتمندتر از مدلی که به بررسی آن پرداختیم لذتی وصف ناپذیر را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.
از مرسدس پیاده شده و سوار بر بی ام و می‌شویم، اولین موردی که جلب توجه می‌کند چرم سفید Nappa است که به خوبی کابین را تزئین کرده است، گیربکس را که مشابه تمامی محصولات بی ام و می‌باشد با فشار دکمه‌ای که کنار آن قرار دارد روی حالت رانندگی قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF عملکرد بی‌نقصی داشته و به خوبی با موتور کوپل شده تا بهترین عملکرد را در دور موتورهای مختلف از این بی ام و شاهد باشیم، مضاف بر اینکه پشت فرمان شیفترهای تعویض دنده دیده می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می توان عملکرد و لذت رانندگی بیشتری را تجربه کرد، موردی که در مرسدس یافت نمی‌شد.
مقداری لغزش در سرپیچ‌ها مهمان سری 6 می‌باشد و البته خبری از آن هیاهویی که در مرسدس شاهدش بودیم نیست، یعنی پیشرانه و منبع اگزوز صدای چندانی را تولید نمی‌کنند و همه چیز آرام به نظر می‌رسد هرچند در مقوله شتاب گیری 640i مورد بررسی چیزی کمتر از مرسدس بنز CL ندارد ولی این نبود صدایی قدرتمند از هیجان می‌کاهد.

دید اطراف همانند مرسدس مناسب می‌باشد، زمانی که گیربکس را روی حالت دنده عقب قرار دادیم لوگوی بی ام و در قسمت عقب بالا رفت و دوربین از این قسمت بیرون آمد تا ضمن نمایش روی صفحه LCD دید بهتری را هنگام پارک کردن داشته باشیم.
لذت رانندگی بیشتر با تعویض شیفترهای پشت فرمان با بی ام و از موارد مشهودی بود که اگر صدای تولیدی از منبع اگزوز مرسدس را به آن اضافه می کردیم تکمیل می‌شد.
مدل قوی تر بی ام و 640i یعنی M6 نیز به تعداد انگشت شماری در کشور موجود می‌باشد که رقیب مستقیم مرسدس بنز CL می‌باشد. لازم به ذکر است از نظر امکانات رفاهی مرسدس بنز در جایگاه بالاتری قرار گرفت و بی ام و مذکور از فول‌ترین انواع موجود در بازار نبود به طوری که حتی فاقد گرم‌کن صندلی، سیستم هشدار نقطه کور و فرمان ام پاور بود و به نوعی امکانات یک بی ام و سری ۵ فول از این خودرو بیشتر است در حالی که قیمت آن بسیار پایین‌تر است. اما نباید از هندلینگ و لذت رانندگی بیشتر بی ام و غافل شد. در سمت دیگر مرسدس بنز با لیست کاملی از تجهیزات قرار دارد ولی بیشتر خریداران سن بالا را هدف گرفته است.

جمع بندی

 


به شخصه معتقدم باید در مقایسه‌های بین دو خودرو برنده را مشخص کرد و همواره از بیان نظرات محافظه کارانه اجتناب کرده‌ام اما به واقع بین این دو خودرو انتخاب بسیار سخت بود و نمی‌توان یکی از آن دو را برنده دانست، بلکه همه چیز به اولویت‌های شما باز می‌گردد به گونه‌ای که اگر به دنبال خودرویی کوپه با ظاهری به روزتر و مصرف سوختی بهتر و کم سر و صداتر هستید انتخاب شما بی ام و سری 6 می‌باشد اما اگر مصرف سوخت برای شما اهمیت چندانی ندارد و به دنبال کوپه‌ای هستید که هر از گاهی در ردیف دوم نیز دوستانتان را سوار کنید مرسدس بنز انتخاب ایده آل شماست، مضاف بر اینکه مرسدس بنز طراحی ظاهری و داخلی کلاسیک‌تری دارد که شاید به مذاق جوانان خوش نیاید. از طرفی خدمات بی ام و این روزها در مقایسه با بنز در وضعیت بهتری قرار دارد و در اکثر شهرها می‌توان قطعات آن را پیدا کرد.

در پایان ضمن تشکر از مالک دو خودرو توجه شما را به مشخصات فنی این دو جلب می‌کنیم:
 

مشخصات فنی
مدل مرسدس بنز CL550 بی ام و 640i
پیشرانه هشت سیلندر تنفس طبیعی ۶ سیلندر خطی توربو
حجم موتور ۵.۵ لیتر ۳ لیتر
حداکثر قدرت ۳۸۸ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه ۳۲۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور بر دقیقه ۴۵۰ نیوتن متر در ۱۳۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۵.۵ ثانیه ۵.۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۱۲.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۹۹۵ کیلوگرم ۱۶۸۵ کیلوگرم
قیمت حدود ۱ میلیارد تومان حدود ۸۰۰ میلیون تومان