در حاشیه نمایشگاه مشهد هر کاری کردیم که مشخصات دقیق این خودرو را در ایران بدست بیاوریم، نشد. حتی مسئولین غرفه هم از ماشین اطلاعاتی نداشتن و تنها چیزی که در مورد این ماشین سفید می دانستند این بود که بسترن B70 است.
نکته جالب در نمایشگاه این بود که خیلی ها ظاهر B70 را نمی پسندیدند و از ظاهر B50F بیشتر استقبال می کردند. چراغ های عقب خودرو جذاب و کشیده طراحی شده بود. ولی در جلوی خودرو بخاطر ظاهر محافظه کارانه و نگرش تجملی، از حالت های اسپرت کاسته شده که برخی مخاطبین FAW نمی پسندند. از طرفی طراحی رینگ ساده نسبت به B50F کمی در ذوق مخاطبان می زند.
B70 نسبت به B50F لوکس تر و به امکانات به روزتری مجهز شده است. در نسخه ای از بسترن B70 موتور ۱۹۹۹ سی سی ۱۴۴ اسب بخاری با ۱۸۴ نیوتن متر وجود دارد که با گیربکس ۶دنده اتوماتیک تیپترونیک نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. البته گیربکس ۶دنده دستی هم برای این خودرو وجود دارد که احتمال ورود آن با توجه به مدل داخل نمایشگاه بسیار کم است. هر دو نسخه موتوری بسترن B70 دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ و یورو۴ ارتقا یافته هستند و مصرفی زیر ۴/۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را در مصرف ترکیبی رقم می زنند.
در نسخه دیگر از B70 موتور ۱٫۸ لیتری توربوشارژر وجود دارد که ۵/۱۸۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور تنها با گیربکس ۶دنده اتوماتیک قابل سفارش است. سیستم تعلیق این ماشین همانند B50 از دوبل جناغی در جلو و چند اتصالی(Multi Link) در عقب تشکیل شده و فرمان پذیری این خودرو از سیستم هیدورلیک (HPS) پیروی می کند. ترمزهای خودرو در جلو دیسکی خنک شونده هستند و در عقب از دیسکی ساده استفاده شده. برای حفظ ایمنی خودرو از سیستم های ABS،EBD و BA در کنترل این ماشین بهره گیری شده و برای حفظ ایمنی ماشین در شروع حرکت و جاده ها از سیستم کنترل لغزش ( TCS و ESP) استفاده می شود. طبق اعلام شرکت FAW این خودرو در بهترین شرایط به شتاب صفر تا صد ۷/۱۰ ثانیه دست پیدا می کند و سقف سرعت خود را به ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت می رساند. ابعاد B70 نسبت به B50 کمی بزرگتر بوده و تنها ۵ سانتی متر در فاصله محوری افزایش طول داشته. برای تخلیه دود بهتر این خودرو مثل B50F از دو اگزوز استفاده می کند و با توجه به اینکه در B70 قاب اگزوز کرومی شده، زیبایی به مراتب بهتری را به خودرو اضافه کرده است.
جدا از ارتقا قوا نسبت به برادر کوچکتر، B70 از نظر امکاناتی هم فاصله زیادی از B50 گرفته و کلاس کار خودرو را بالاتر برده است. سیستم تهویه خودرو از نوع اتوماتیک دوگانه است که قابلیت تنظیم برای هر کدام از سرنشیان جلو را به طور مستقل دارد. همچنین B70 به گرمکن صندلی های جلو مجهز شده است تا سطح امکانات کاملتری را در اختیار سرنشیان قرار بدهد. البته ضعفی که همچنان وجود دارد این است که تهویه مستقیم برای صورت سرنشینان عقب وجود ندارد و تنها از کف خودرو تهویه برای ردیف عقب میسر است. استارتر در برخی نسخه های این خودرو موجود است و جای آن در ماشین قرار دارد. البته که نسخه ای که در نمایشگاه مشهد به نمایش گذاشته شده بود فاقد این آپشن بود. آینه های جانبی خودرو از نوع برقی گرمکن دار با تاشو برقی است که نسبت به B50 کامل تر است. آینه دید عقب خودرو هم از نوع حساس به نور می باشد که به طور الکتریکی کار می کند. برای حفظ پرستیژ B70 سانروف در اکثر نسخه ها وجود دارد. شیشه های خودرو هم نسبت به بی پنجاه از قابلیت UV برخوردار است که برتری خوبی را نسبت به برادر کوچکتر به ارمغان می آورد. تودوزی خودرو از نوع چرم مشکی می باشد که کیفیت به نسبت خوبی را شاهد هستیم. نخ دوخت صندلی ها و تودوزی به رنگ قرمز است که جذابیت زیادی را به داخل خودرو داده است. صندلی راننده هم مثل B50 برقی بوده است و در جهات مختلف قابل تنظیم می باشد. نسخه موجود در نمایشگاه دارای سنسور پارک جلو و عقب به صورت فابریک بود که در اکثر B70ها این سیستم به صورت فابریک و استاندارد قرار دارد. چراغ های این خودرو به طبع B50 از سیستم هالوژن بهره مند است و نور پایین و بالا هر دو در محفظه ای با لنز قرار دارد. برای حفظ زیبایی خودرو نور روشنایی روز هم به خودرو اضافه شده تا ضعفی که در B50F دیده می شود، در این اتاق جبران شده باشد. البته که هنوز سنسور نور در این اتاق هم آپشن حساب شده و روی نسخه های فول قرار میگیرد.سیستم صوتی این خودرو به صورت فابریک قابلیت پخش AUX، MP3،USB و CD را از ۸ باند مجزا دارد و در نسخه فول آپشن، مانیتور با قابلیت پخش DVD، GPS و نمایش فضای پارک وجود دارد.
سیستم کروزکنترل در سمت راست فرمان و تنظیمات سیستم صوتی سمت چپ آن قرار دارد. غربیلک فرمان در ظاهر جدابیت B50F را ندارد و خیلی ساده و رسمی طراحی شده است.
ایمنی B70 نسبت به B50F ارتقا پیدا کرده و از ۶ کیسه هوا بهره می برد که ایربگ های پرده ای نسبت به B50F اضافه شده است. همین امر باعث شده تا در کنار وجود سیستم ESP، اطمینان بیشتری به این خودرو در جاده ها داشته باشیم.
قیمت بسترن B70 در نسخه فول موتور ۸/۱ لیتری توربوشارژر،۸۰۰/۱۴۹ یوان می باشد که نسبت به B50F حدود بیست و هفت هزار یوان گران تر است. یعنی به قیمت پولی ما حدود ۱۴ میلیون تومان گران تر است. نسخه ۲٫۰ لیتری فول آن هم سه هزار یوان از B50F ارزان تر است. البته که طبق گفته یکی از مسئولین غرفه قیمت B70 در ایران حدود ۸۵ میلیون تومان است.
اگر قرار باشد که بسترن B70 با این مشخصات با قیمت زیر ۹۰ میلیون عرضه شود، مسلم است که نسبت به B50F بیشتر می ارزد. موتور قوی تر، امکانات بهتر و معیارهای ایمنی بیشتر از شاخص هایی است که باعث می شود یک خودروی ۹۰ میلیونی هرچند چینی گزینه ای مناسب برای خرید باشد. این روزها که لیفان ۸۲۰ کرمان موتور، رقیبی به نام بسترن B50F را برای خود می شناسد، باید در انتظار مبارزی سخت تر در مقابل خود باشد و در برخی پارامترها بازبینی ای داشته باشد.
تنها موردی که درباره ی این خودرو غیر قابل درک است، عدم آگاهی نمایندگان و مسئولین غرفه گروه بهمن در نمایشگاه بود که حتی کوچکترین مشخصات فنی ای از این ماشین در چنته خود نداشته و از پاسخ به سوالات عادی هم سر باز می زدند. بهتر است زمانی خودرویی به معرض نمایشگاه گذاشته شود که ورود و مشخصات در این به قطعیت رسیده باشد و صرفا جهت پر کردن غرفه، خودرویی را در نمایشگاه قرار ندهند.
حسین دلاور
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.