سال ها قبل تراک ها یا وانت بارها از فروش قابل ملاحظه ای برخوردار نبودند دلیل آن هم چیزی نبود جز طراحی ضعیفشان به همین دلیل فقط افرادی اقدام به خرید این کلاس خودرویی می کردند که از آن به عنوان خودروی کار و کاربردی استفاده می کردند اما خودروسازان دریافتند برای فروش بیشتر و خرید طیف بیشتر، باید دستی به سر و روی آن ها کشیده تا علاوه بر افرادی که از آن به عنوان خودروی کار استفاده می کنند، افرادی نیز بخاطر زیبایی و خودرویی برای حمل و نقل و استفاده روزمره آن ها را خریداری نمایند.
بهترین بازار برای وانت بارها بازار آمریکاست به همین دلیل بهترین محصولات این کلاس نیز توسط آمریکایی ها تولید می شود که از آن جمله می توان به فورد F150 ، شورولت سیلورادو، جی ام سی سیرا و ... اشاره کرد.
جی ام سی نیز همانند آلمانی ها با توجیه هویت سازی محصولاتش چند سالی است مدل های مختلف را با کلیتی یکسان تولید و عرضه می کند، این رویه سال های زیادی است که در محصولات آئودی، پورشه، بی ام و مرسدس بنز رعایت می شود، کیا نیز طی چند سال گذشته تلاش کرده طراحی محصولات مختلفش را یکسو و یکپارچه کند.
روز تست در محلی با مالک محترم قرار گذاشته بودیم و در ترافیک پایتخت به دوردست ها خیره شده بودم تا هرچه زودتر جی ام سی سیرا را برای اولین بار از نزدیک ببینم، غافل از اینکه در انبوه خودروها به دلیل ارتفاع بلند سیرا یک سر و گردن بالاتر از سایر خودروها خواهد بود که چند لحظه بعد با فاصله ی زیادی که از ما داشت قابل رویت بود، به هر حال دیدار به هم رساندیم و با خودروی خودمان در پشت جی ام سی سیرا عازم محلی مناسب برای عکاسی شدیم، نگاه رهگذران و تاییدشان آنقدر برایم جالب بود که ترجیح میدادم سوار بر سیرا بودم به جای نشستن در پژو 206!
به میزانی این توجه زیاد بود که به یاد لامبورگینی اونتادوری افتادم که سال 92 به صورت گذر موقت به پایتخت رسید و توجه پیر و جوان را جلب می کرد.
خلاصه به محلی برای عکاسی رسیدیم و شروع به بررسی خودرو کردیم، نمای جلوی خودرو با کروم تزئین شده، این میزان کروم و خاصیت آینه ای بودنش مقداری برای عکس گرفتن هم ما را با مشکل مواجه کرد زیرا پس از هربار عکس گرفتن باید عکس ها را خودمان داخل ماشین یکبار می دیدیم.
جلوپنجره ی چهارگوش عظیم الجثه با سه خط افقی پوشانده شده است که در میان خط میانی نوشته ی GMC که به رنگ قرمز است دیده می شود، چراغ های اصلی زیبا که در لیست زیباترین چراغ های تولیدی خودروهای سال 2014 قرار گرفته اند به جلو پنجره متصل شده اند و دارای چراغ روشنایی در روز و چراغ راهنما می باشند.
سپر نیز در حالی که با کروم تزئین شده است چراغ های هالوژن را به صورت دوار در دوطرف خود می بیند،در میانه ی سپر نیز علاوه بر جای گرفتن پلاک،محلی برای اتصال خودرویی دیگر در نظر گرفته شده است.
کاپوت کشیده و حجیم نشان از وجود نیروگاهی قدرتمند و عظیم در زیر آن دارد که به محض استارت آن را لمس کردیم.
به نمای جانبی خودرو می رسیم،با نگاهی به این قسمت بیشتر متوجه طویل بودن خودرو می شوید و ابهت آن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا بدون اغراق طول آن اندازه ی مینی بوس های درون شهری مرسدس بنز می باشد که هنوز هم داخل شهر در رفت و آمدند، رینگ های بزرگ 6 پره ی استیل و گلگیرهای پف کرده در جلو و عقب از نکات جالب توجه در این قسمت است، همچنین در این قسمت روی در راننده نوشته ی 2500 HD دیده می شود که کمی کوچک به نظر می رسد.
بزرگ بودن درها علی الخصوص در ردیف اول نشان از ورود و خروج سهل راننده دارد که رکاب فلزی در این قسمت کمک کننده خواهد بود،آینه ها نیز از جنس پلاستیک هستند که چندان با کلیت این قسمت سازگار نیست.

به نمای عقب خودرو می رسیم قسمتی که آمریکایی ها چه در مدل های شاسی بلند چه در مدل های وانت بار توجه زیادی به آن نمی کنند و خیلی ساده به طراحی آن می پردازند که به عنوان مثال برخی از این خودروها که اتفاقا به تازگی به ملاقاتشان رفته ایم می توان به جمس یوکان، کادیلاک اسکالید، شورولت سیلورادو و ..... اشاره کرد.
جمس سیرا نیز در این قسمت به سادگی طراحی شده است، چراغ های اصلی همانند سایر هموطنانش به صورت عمودی و به دور از هرگونه آلایش طراحی شده است، پایین دستگیره ی در نوشته ی GMC و در دو گوشه ی در نوشته ی SIERRA و SLE دیده می شود.
سپر کروم و با گودرفتگی هایی مشکی در دو طرف سپر که برای قرار دادن پا برای سوار شدن به قسمت حمل بار قرار داده شده اند جلب توجه می کند.
در یک جمع بندی کلی نمای خارجی جمس سیرا را مثبت ارزیابی کرده که قرار گرفتن چراغ های جلوی آن در زیباترین چراغ جلوهای خودروهای تولیدی سال 2014 آن هم برای خودرویی که جنبه های کاربردی آن به زیبایی اش میچربد گواهی بر این مدعاست.

طراحی داخلی
 



با بازکردن در بزرگ جلو با فضایی بسیار بزرگ مواجه شدیم که با مقدار زیادی اغراق می شد درونش فوتبال به صورت گل کوچیک بازی کرد، لازم به ذکر است به این دلیل که اکثر خریداران این مدل شهروندان آمریکایی هستند و از چثه های بزرگ و تنومندی برخوردارند، فضای زیادی برای نشستن و فاصله ی بسیاری بین سر و سقف خودرو وجود دارد، حال برای ما ایرانی ها که جثه های بزرگی نداریم نشستن روی صندلی اینگونه خودروها با راحتی بسیار زیادی همراه است.
فرمان با تزئینات دو رنگ و قرار گرفتن کلیدهایی برای تنظیم سیستم صوتی به چشم می آید، در سمت راست فرمان نیز دسته دنده تعبیه شده است که خودروهای شاسی بلند و وانت بارهای آمریکایی اکثراً به این صورت می باشند که نشان می دهد آمریکایی ها هنوز به اصول اولیه ی خود در راستای تولید خودرو پایبندند.
پشت فرمان صفحه کیلومتر شمار و دور شمار موتور به همراه سایر نشان دهنده ها با تزئین 3 رنگ قرمز و سفید و زرد جذاب و دلرباست.
LCD، تنظیمات سیستم صوتی، تنظیمات تهویه مطبوع و ... درون قسمتی مستطیل شکل در کنسول میانی قرار گرفته اند که شباهت زیادی به رادیوهای قدیمی دارد، سیستم تهویه از نوع دوگانه است و از راننده و سرنشین کناری پذیرایی می کند، پایین تر از این قسمت نیز خروجی برق دیده می شود و در ادامه نبود دسته دنده در این قسمت فضای باز زیادی ایجاد کرده است که می توان وسایل متعددی را قرار داد که البته بالاتر از آن فضا برای گذاشتن لیوان در نظر گرفته شده است.
کنسول بسیار بزرگی در زیر دستان راننده قرار دارد که علاوه بر راحتی راننده در هنگام رانندگی و قرار دادن آرنج او روی آن، فضای بسیار بزرگی برای قرار دادن اجسام در نظر گرفته شده است و بر روی آن نیز یک شارژر بدون سیم برای تلفن های هوشمند وجود دارد.
حال نوبت به نشستن در ردیف دوم صندلی هاست، در این قسمت نیز فضای بسیار خوبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است،در حالی که صندلی راننده برای قد 178 سانتی متری نگارنده تنظیم شده بود کوچکترین کمبود فضایی در قسمت عقب حس نمی شد.
به طور کلی جی ام سی سیرا از نظر فضاسازی عالی بوده و برای راننده و سرنشینان بلند قامت و بزرگ اندام راحت می باشد،اما از نظر کیفیت کابین حرف زیادی برای گفتن ندارد چنان که اکثر مواد استفاده شده در کابین از پلاستیک بوده و حس خوبی را به راننده و سرنشینان منتقل نمی کند، البته جمس مدل لوکسی را برای سیرا در نظر گرفته که بتواند طیف بیشتری از مشتریان را راضی نگه دارد و کسانی که تمایل به کابینی با کیفیت دارند را به خرید این خودرو ترغیب کند.

قوای فنی

 



جی ام سی سیرا که برادر آن را شورولت سیلورادو می دانند با موتورهای V6 و V8 به بازارهای جهانی عرضه شده است که مدل 6 سیلندر آن که مدل پایه می باشد از موتور 4.3 لیتری بهره می برد که حداکثر گشتاور آن 413 نیوتن متر می باشد
اما جی ام سی دو موتور دیگر برای سیرا در نظر گرفته است که هر دوی آن ها V8 می باشد که یکی از آن ها 5.3 لیتری و دیگری 6.2 لیتر می باشد.
اما مدلی که در روز تست در اختیار ما قرار گرفته بود مدل V8 با حجم موتور 6.2 لیتر بود که توان خروجی آن 420 اسب بخار و حداکثر گشتاورش 460 نیوتن متر می باشد که طبق اعداد کاتالوگ مصرف سوختی معادل 15 لیتر در 100 کیلومتر برای این آمریکایی رقم می زند که طبق گفته ی مالک رسیدن به همچین عددی غیرممکن است و مصرف شهری این غول 22 لیتر در 100 کیلومتر است.

تجربه رانندگی

 


برای سوار شدن بر سیرا، در راننده را باز کرده و با رفتن روی رکاب خودرو سوار بر آن شدیم، خودرو روشن بوده و با بالا بودن شیشه ها خبری از نفوذ صدا به داخل کابین نیست، دید اطراف به لطف آینه های بزرگ جانبی خوب بوده، اما کاپوت کشیده و حجیم بودن آن مانع از آن می شود که دید مناسبی از فضای جلو داشته باشید، برای قسمت عقب هم به دلیل طویل بودن خودرو و کوچک بودن شیشه عقب تصویر خاصی از این قسمت ندارید که البته جی ام سی برای پارک کردن شما دوربین دنده عقب را تدارک دیده که در صورت قرار دادن گیربکس روی R تصویر دوربین دنده عقب روی LCD نقش می بندد تا برای پارک کردن کمتر با مشکل مواجه شوید.
گیربکس را که در سمت راست فرمان قرار دارد روی حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم، دید کم جلوی خودرو بیشتر به چشم می آید و در سرپیچ ها تلاش می کنم با بالا کشیدن خود تصویر بهتری از چهارگوش خودرو داشته باشم تا مبادا آسیبی به خودرو وارد شود، دنده ها با نرمی خاصی تعویض می شوند و شتاب گیری خوبی را شاهد هستیم.

البته ابعاد بزرگ خودرو با توجه به خودروهایی که به صورت روزانه از آن استفاده می کنیم مانع از آن می شود که با سرعت بالا اقدام به رانندگی کنیم که البته با گفتن این حرف به مالک ایشان گفتند بعد از مدت زمانی اندک با ابعاد سیرا خو خواهید گرفت و مسلط به رانندگی خواهید پرداخت.
ضربات کابین با افزایش سرعت به مقداری زیاد بود که در طول این چند سالی که اقدام به تست و بررسی خودروها می کنیم تا به حال با این میزان ضربه در خودرویی مواجه نشده بودم و این موضوع نیز مانع از آن می شود که با سرعت بالا رانندگی کنید.
رانندگی با سیرا لذت خاصی داشته و نگاه رهگذران برای شما جالب خواهد بود، بلند بودن جایگاه راننده در پشت فرمان یادآور مینی بوس می باشد و می توانیم از آن به عنوان بلندقامت ترین خودرویی که در طول این چند سال چه به صورت گذر موقت چه به صورت پلاک دائم وارد کشور شده اند یاد کنیم.
با مقداری گاز دادن به خودرو و افزایش دور موتور صدای پیشرانه ی قلدر به کابین نفوذ پیدا می کند و این موضوع حس خوبی را به راننده منتقل خواهد کرد.
مصرف سوخت بالای این خودرو از مواردی است که قطعا برای هر شخصی آزار دهنده خواهد بود،پیشرانه ی پرحجم و وزن بالای خودرو بدون در نظر گرفتن بار اضافی مصرف سوختی به صورت میانگین 22 لیتر در 100 کیلومتر در شهر برای این غول آمریکایی رقم خواهد زد.
در سرپیچ ها با آن که سرعت چندان بالایی نداشتیم بی وزنی در قسمت عقب احساس می شد و برای نگارنده مقداری ترسناک بود،که البته در صورت وجود بار در این قسمت از این بی تعادلی کاسته خواهد شد، نکته ی جالبی که توسط مالک بیان شد توان حمل بار 4.5 تنی جی ام سی سیرا بود که حمل همچین وزنی توسط یک خودرو بسیار جالب می باشد و سیرا را به عنوان یکی از بهترین وانت بارهای کاربری معرفی خواهد کرد. عملکرد ترمزها نیز با بهره بردن از سیستم های کمکی ترمز عالی است.
در طول مسیر در محلی که نیاز بود دور زیادی برای دور زدن بگیریم ترجیح دادم مسیر را دورتر کرده و از مسیر دیگری برای عبور استفاده کنیم زیرا رانندگی با سیرا سخت بوده و تسلط به چهارگوش آن نیازمند زمان است.
فضای باز برای رانندگی برای راننده آنقدر زیاد بود که هر از گاهی به ذهنم میزد شاید در صورت پر بودن خودرو بشود نفر دیگری را کنار خود جای دهم.
پس از ملاقات با سیرا حس کردم برای درک بهتر ابعاد بدنه ی این خودرو بد نبود اگر پراید وانتی را کنار آن قرار می دادیم و عکس می گرفتیم تا بیشتر متوجه بزرگی سیرا شوید اما متاسفانه در زمان عکاسی و تست خودرو پراید وانت این شاهکار صنعت خودروسازی وطنی به جمع ما اضافه نشد.

جمع بندی

 



بدون شک یکی از بهترین وانت بارهای تولیدی جهان جی ام سی سیرا می باشد، وانتی تنومند و قلدر و با پیشرانه ای قدرتمند که هیچگاه برای حمل بار شما را با مشکل مواجه نخواهد کرد.
برخلاف روابط سیاسی نه چندان دوستانه بین ایران و آمریکا شهروندان ایرانی همواره از خودروهای آمریکایی به خوبی یاد می کنند و علاقه مند هستند آن ها را خریداری کرده و لذت سواری با ان ها را تجربه کنند،اما بازار کشور نیاز به اینگونه خودروها دارد؟
به هر حال تنوع محصول یکی از مواردی است که حق انتخاب مشتری را بالا برده و مشتری می تواند بین برندهای معتبر انتخابی عاقلانه با توجه به بودجه و کاربری خود انجام دهد.
یکی از بهترین وانت بارهایی که در کشور حضور دارد تویوتا هایلوکس می باشد که البته در جایگاهی پایین تر از سیرا قرار می گیرد اما باید قبول کرد وانت بارها هم همانند تمامی کلاس های خودرویی طرفداران و کاربران خاص خود را دارند و نبود وانت باری در کلاس سیرا در کشور حس می شود. البته مصرف سوخت بالا و بزرگ بودن ابعاد سیرا برای رانندگی در شهر مشکل ساز خواهد بود.
امیدواریم با تغییر قوانین واردات، شاهد حضور اینگونه خودروها از دیگر برندها نظیر تویوتا به کشور باشیم. در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو آقای رئوف اصولی توجه شما را به مشخصات فنی و گالری تصاویر این خودرو جلب می کنیم.
 

مشخصات فنی
مدل جمس سیرا 2500
پیشرانه هشت سیلندر وی شکل تنفس طبیعی
حجم موتور 6.2 لیتر
حداکثر قدرت 420 اسب بخار در 5600 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 624 نیوتن متر در 4100 دور بر دقیقه
شتاب رسمی 6.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 16 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن 2.8 تن
قیمت نا موجود در بازار داخلی