در نمای جلو اولین چیزی که به ذهن می رسد، شباهت S5 با هیوندای ix35 است و شاید حتی بعضی افراد که اهل خودرو نیستند در نگاه اول این دو را اشتباه بگیرند! ورودی هوای بزرگی در پایین سپر با خط های افقی قرار دارد و در بالای آن لوگوی JAC قرار گرفته که توسط دو خط کرومی احاطه شده است. چراغ های جلو کمی کشیده و حجیم هستند و در زیر آن ها دو مه شکن قرار داده شده که در بالای آن ها یک خط کرومی نیز قرار دارد.

در نمای کناری سعی شده تا با استفاده از طراحی خوب برای شیشه ها، هارمونی خوبی با فرم چراغ ها و جلو پنجره بوجود آید. در قسمت پایین شیشه ها یک نوار کرومی قرار دارد که در انتها و با شیب تندی به خط بالایی می رسد.
همچنین در این زاویه خطی دیده می شود که از ابتدای درب جلو شروع شده و با امتداد از بالای دستگیره درب ها به چراغ عقب ختم می شود.

رینگ های استفاده شده روی S5 از نوع 17 اینچی آلومینیومی 5 پره اسپرت است و می توان از بین پره ها ترمزهای آن را مشاهده کرد که در جلو و عقب دیسکی هستند.

نمای عقب و فرم چراغ ها ابتدا بیننده را به یاد محصولات آئودی می اندازد. یک خط افقی مستقیم از دو چراغ را به یکدیگر متصل کرده است. همچنین کناره های بیرونی دو چراغ نیز خطی قرار دارد که امتداد آن در پایین درب صندوق می گذرد.

در پایین چراغ قرمز ترمز دو خط سفید وجود دارد که در حقیقت چراغ های راهنما هستند و چراغ سفید رنگ دنده عقب در دو طرف پایین سپر قرار دارد. یکی از جذاب ترین موضوع‌هایی که در نمای عقب جلب توجه می‌کند، دو خروجی اگزوز است که نمای اسپرت‌گونه‌ای را ایجاد کرده و این فرم دوگانه خروجی اگزوز در شاسی‌بلندهای شهری تا 200 میلیون تومانی با موتورهای 2.5 لیتری مانند هیوندای توسان و یا کیا اسپورتج نیز دیده نمی‌شود.
در کل باید به طراحی S5 نمره قبولی را داد و باید گفت که با وجود تمامی الهاماتی که در طراحی این خودرو از بزرگان خودروسازی جهان گرفته شده، ولی در این رده قیمتی نمی‌توان خودروی شاسی‌بلند جذابی را در این حد پیدا کرد و جک S5 به خوبی می‌تواند نظر مشتریان بالقوه خود را معطوف خود کند.

کابین و امکانات
 


کلید را برداشته و وارد کابین S5 می‌شویم. ابتدا دسته دنده‌ای نظرمان را جلب می‌کند که بر روی آن فرم قرار گیری 6 دنده نشان داده شده است که این موضوع برای یک خودرویی در این بازه قیمتی جالب به نظر می‌رسد. همچنین قرارگیری دنده عقب این خودرو در بالا سمت چپ دنده است که می‌توان با کشیدن شاسی زیر دسته دنده به این قسمت رفت و این قرارگیری ما را به یاد اپل کورساهای 94 می‌اندازد و برای خود متفاوت و جذاب است.

غربیلک فرمان همانند جک J5 اتوماتیک سه پره است و کیلومتر شمار پشت غربیلک ما را به یاد طراحی هیوندای ix35 می‌اندازد. در سمت راست، کیلومتر شمار قرار دارد که روی آن به صورت دیجیتالی میزان بنزین داخل باک 55 لیتری را نشان می‌دهد و در سمت چپ، دور شمار موتور قرار دارد که طراحی این قسمت نیز بسیار خوب و همانند هیوندای آزرا است. بین این دو نیز اطلاعاتی نظیر میزان مسافت باقیمانده تا سوخت‌گیری بعدی و یا میزان مسافت طی شده توسط خودرو نیز نشان داده می‌شود.

در سمت چپ فرمان و روی کنسول چند کلید قرار دارد که می‌توان به کمک آن‌ها آینه‌های جانبی را تنظیم و یا به صورت برقی جمع کرد. این آینه‌ها به گرمکن نیز مجهز هستند. همچنین در این قسمت می‌توان ارتفاع چراغ‌ها را تنظیم کرد و با دیگر کلید می‌توان نور پشت صفحه را کم و یا زیاد کرد. 

در وسط کنسول میانی یک صفحه نمایش لمسی قرار دارد که می‌توان از طریق بلوتوث نیز به آن وصل شد و با استفاده از 6 بلندگوی بکار رفته داخل کابین از صدای آن لذت برد. همچنین به کمک کلیدهای کنترلی روی غربیلک می‌توان سیستم صوتی را تنظیم کرد.

در پایین سیستم صوتی، سیستم خودکار تهویه مطبوع قرار گرفته که اگرچه به صورت دوگانه نیست ولی به صورت برقی کار می‌کند و استفاده از آن بسیار راحت است.

در پایین کنسول میانی و در بالای خروجی USB و خروجی پاور 12 ولتی، دو کلید قرار دارد که می‌توان سیستم‌های پایداری الکترونیکی ESP و کنترل سرعت خودرو در سرپایینی و ایستایی در سربالایی (HDC و HAC) را فعال و غیرفعال کرد. به کمک HAC اگر در سربالایی باشید و پا را از روی کلاچ بردارید، خودرو به عقب نمی‌رود و فرصت کافی برای نیم‌کلاچ خواهید داشت. البته به غیر از این سیستم‌ها روی این چینی تازه‌وارد سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل کشش TCS نیز نصب شده است.
روی صفحه کیلومتر شمار چراغ زرد رنگ TPMS روشن است که مخفف Tire Pressure Monitoring System است و در صورتیکه باد لاستیک‌ها کم باشد از طریق این چراغ به راننده هشدار داده می‌شود (برای آشنایی بیشتر با این سیستم به این صفحه مراجعه کنید).

روی سقف یک سانروف دو حالته قرار دارد. روکش صندلی‌های خودروی ما از نوع پارچه‌ای بود و از دو رنگ مشکی و نارنجی در آن استفاده شده بود ولی در کاتالوگی که کرمان موتور منتشر کرده گفته شده که قرار است روکش صندلی‌ها چرمی باشند.

از دیگر امکاناتی که روی این خودرو نصب شده می‌توانیم به سیستم سنسور نور اشاره کنیم که به کمک آن چراغ‌ها با توجه به نور محیط به صورت خودکار روشن و خاموش می‌شود. همچنین زیر درپوش موتور کاور قرار داده شده تا صدای کمتری به داخل نفوذ کند.
به صندلی‌های عقب نیز می‌رویم تا فضای پا را برای این قسمت بررسی کنیم. S5 با فاصله بین دو محور 2645 میلیمتر یعنی کمی بیشتر از هیوندای ix35 فضای بسیار خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده و حتی عکاس ما با قد 185 سانتیمتر مشکلی برای نشستن، سوار و یا پیاده شدن نداشت.


تجربه رانندگی

 


قصد داریم خودرو را روشن کنیم و عملکرد آن را بررسی کنیم. در این خودرو برای روشن شدن موتور باید همزمان کلاچ و ترمز را فشار دهید وگرنه پیشرانه استارت نمی‌خورد و این باعث می‌شود که هیچ زمان در دنده، خودرو روشن نشود. اولین چیزی که به محض استارت زدن موجب رضایت راننده می‌شود حرکت عقربه‌های پشت فرمان با سرعتی آرام تا انتهای محدوده خود همانند خودروهای معروفی مثل رنو کولیوس، کیا اپتیما و یا سوپر اسپرت‌هایی مثل مرسدس‌بنز GT است. برای اینکه بهتر متوجه شوید فیلم کوتاهی از این قسمت تهیه کردیم که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:
 


همانطورکه در فیلم بالا مشاهده کردید، صدای بسیار کمی به داخل کابین منتقل می‌شود و عایق‌بندی‌ها بسیار خوب توانسته‌اند جلوی نفوذ صدا را بگیرند.
بگذارید در مورد یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های جک S5 یعنی پیشرانه آن بگوییم. S5 به یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 2 لیتری از نوع DOHC مجهز شده که دقیقاً 1997 سی‌سی حجم دارد. اما این تمام ماجرا نیست و روی آن یک سیستم پرخوران توربوشارژ نیز نصب شده که به کمک آن می‌تواند حداکثر 174 اسب‌بخار در 5200 دور در دقیقه و 235 نیوتن‌متر در بین 2000 تا 4000 دور در دقیقه را تولید کند. اگر به شاسی‌بلندهای شهری معروف بازار یعنی هیوندای توسانو یا کیا اسپورتج نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که آن‌ها نیز تقریباً همین میزان اسب‌بخار و گشتاور را تولید می‌کنند البته با موتور 2.4 لیتری یعنی به زبانی دیگر با جک S5 همان نیروی تولید شده توسط توسان و اسپورتج زیر پاهای شما آماده خدمت‌رسانی خواهند بود.

ترمز دستی را پایین کشیده و شروع به حرکت می‌کنیم. موضوع بسیاری خوبی در شروع حرکت باعث رضایت ما شد، فرمان بسیار نرم جک S5 بود. این نرمی به لطف سیستم چرخ دنده‌ای با کمک برقی Servometer میسر شده و به راحتی می‌توانید به کمک آن رینگ‌های 17 اینچی آن را بچرخانید.
تمامی نیروی تولید شده توسط موتور این خودرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خبری از سیستم چهارچرخ متحرک (4WD) نیست که شاید آفرود سواران را ناامید کند. این سیستم باعث می‌شود که جک S5 را به عنوان یک شاسی‌بلند شهری معرفی کنیم و شاید آنچنان برای آفرود مناسب نباشد.
البته همین که تمامی این نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود باعث شده تا بسیار راحت بتوان با فشردن پدال گاز و به کار انداختن توربوشارژر، هرزگردی (تیک آف) کرد که احتمالاً بعضی جوانان را بسیار راضی نگه دارد.

دید خوبی نسبت به اطراف وجود دارد و در عقب سنسور پارک قرار گرفته اما خبری از دوربین عقب برای این خودرو نیست و شاید هنگام پارک کردن باید کمی حواستان را جمع کنید. همانطورکه در عکس‌ها می‌بینید، روی مدل آزمایشی ما در جلو سنسور پارک قرار داده شده اما نسخه‌ای که قرار است در نهایت به دست مشتری برسد فاقد سنسور پارک در جلو است و تنها نمونه آزمایشی دارای این سنسور بود.
از نظر راحتی و ضربات وارد شده به کابین، جک S5 در وضعیت خوبی قرار دارد. این ضربات از طریق فنرهای حلقوی با ستون مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل در عقب جذب می‌شوند.
جک S5 اگرچه تقریباً هم وزن هیوندای توسان است اما با 1680 میلیمتر ارتفاع کمی از آن قدبلندتر است و با 1840 میلیمتر عرض و 4475 طول از آن عریض‌تر و طویل‌تر است.

از نظر میزان آلایندگی تولید شده، این خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و با سیستم EOBD نصب شده روی آن توانسته استاندارد یورو 5 را بدست بیاورد.

قیمت و نتیجه‌گیری

 


به نتیجه‌گیری و اعلام قیمت S5 می‌رسیم و قصد داریم دومین برگ برنده S5 را رو کنیم. قیمت مصوب اعلام شده توسط کرمان موتور برای این خودرو 73 میلیون و 900 هزار تومان است و هم‌اکنون این شرکت مشغول پیش فروش S5 می‌باشد.
در کل باید بگوییم که جک S5 یک شاسی‌بلند کوچک شهری است که دارای موتور بسیار قدرتمندی در محدوده قیمتی خود است و از نظر سطح امکانات و تجهیزات کاملاً راضی کننده می‌باشد. ممکن است عدم استفاده از گیربکس خودکار و یا سیستم چهارچرخ متحرک باعث گلایه بعضی بشود اما باید توجه داشت که نسبت به قیمت پرداختی و با توجه به شرایط بازار، جک S5 را می‌توانیم به عنوان گزینه مناسبی برای شاسی‌بلند دوستانی بدانیم بودجه آن‌ها 70 تا 80 میلیون تومان است و استفاده شهری از خودروی خود دارند و قصد دارند علاوه بر جثه بزرگ، یک موتور همیشه آماده و قوی را در زیر پای خود داشته باشند.
در انتها از شرکت کرمان موتور تشکر می‌کنیم که همکاری لازم برای انجام این تست را فراهم کردند