گلگیر عضلانی جلو، ارتفاع نسبتاً کوتاه سقف و فرم متورم گلگیر عقب در ترکیب با طراحی ساده نمای جانبی سرعت نهادینه شده در خودروهای پورشه را یاد آور می شود و در نمای عقب هم طرح چراغ های کشیده و طویل ماکان، اشتباه گرفتن آن را با هر خودرو دیگری غیر ممکن می کند. در این بخش تفاوت پیشرانه ها از تفاوت خروجی های اگزوز قابل تمیز است. خروجی های دایره ای شکل و چهارگانه مخصوص مدل های قدرتمند شش سیلندر هستند و نمونه 2 لیتری چهار سیلندر (خودرو مورد آزمایش) از اگزوز های دوگانه با طراحی چهار گوش سود می برند که از هماهنگی بالایی با طرح و الگوی چراغ های خطر عقب برخودار است.


طراحی داخلی
 


در فضای داخلی کابین، الگوهای چند ضلعی از طراحی بیرونی به عاریت گرفته شده اند و اثر گذاری این طرح در خروجی های چهار گانه سیستم تهویه مطبوع و اشکال گرافیکی سطح فوقانی داشبورد دیده می شود. طراحی کلی داشبورد همانند هر خودرو آلمانی دیگری نشان دهنده نظم و ترتیب آلمانی هاست اما کنسول میانی که با دکمه های بسیاری پوشیده شده است، نزدیک به کنسول پانامرا احساس می شود.

فرمان همانند تمام محصولات دیگر پورشه آنچنان جذابیت و زیبایی فوق العاده ای دارد که برای در دست گرفتنش لحظه شماری می کنید. سوئیچ یا دکمه استارت همانند تمام پورشه های دیگر بر اساس سنت مسابقه ای این کمپانی در سمت چپ فرمان قرار گرفته است و مرکزیت دور موتور در مجموعه پشت آمپر، پیشینه مسابقه ای و اسپرت ماکان رابه راننده یادآور می شود.
صندلی ها طراحی بی نقصی دارند و در ردیف عقب نیز فضای کافی برای دو سرنشین بزرگ سال وجود دارد،عمق زیاد فضای بار از جمله دیگر مزیت های ماکان نسبت به رقبایی مانند X4 است.

مشخصات فنی

 


ماکان از اشتراک فنی بالایی با آئودی Q5 برخودار است و از همان پلت فرم با وزن مشابه (حدود 1.8 الی 1.9 تُن) بهره می برد، اما مجموعه موتور و گیربکس های در نظر گرفته شده برای این SUV اسپرت از سوی پورشه اندکی با آئودی تفاوت دارد و در اغلب بازارها سه پیشرانه V6 شامل دو مدل بنزینی و یک نمونه دیزل را شامل می شود که همگی به تکنولوژی توربوشارژر مجهزند.

با این حال یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو از سری موتور های خانواده فولکس واگن و آئودی نیز نیرو بخش نمونه پایه پورشه ماکان در بازارهایی چون چین و ایران است که یارای تولید 237 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد. این در حالیست که موتور ماکان S با حجم 3.0 لیتر، 340 اسب بخار و 460 نیوتن متر را تحویل گیربکس می دهد و سریعترین نمونه تحت عنوان "ماکان توربو" نیز با حجم 3.6 لیتر، یارای تولید 400 اسب بخار و 550 نیوتن متر را دارد.

تمامی این موتورها به یک گیربکس مشترک هفت سرعته و دوبل کلاچ از سری PDK متصل می شوند و این گیربکس نیز به نوبه خود نیرو را در شرایط نرمال رانندگی به چرخ های عقب تحویل می دهد، اما در شرایط سخت امکان انتقال صد در صد قدرت به چرخ های جلو نیز در نظر گرفته شده است. در واقع باید مهمترین تفاوت فنی ماکان و آئودی Q5 را در مجموعه گیربکس و سیستم انتقال قدرت این دو خودرو عنوان کرد.Q5 با گیربکس های متفاوتی عرضه می شود و در شرایط استاندارد نیرو را در اختیار محور جلو قرار می دهد اما ماکان با ساختار دیفرانسیل عقب و گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ، به سیستم انتقال نیرو پیشرفته تری مجهز است.

سریعترین نمونه (ماکان توربو) می تواند ظرف 4.6 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شتاب گیری کند، اما ماکان S برای چنین کاری به 5.2 ثانیه زمان نیاز دارد و همین عملیات برای نسخه پایه (خودرو مورد آزمایش) در حدود 6.4 ثانیه به طول می انجامد که بازهم رقمی سریع و قابل تحسین در مقایسه با وزن و توانمندی های فنی پیشرانه به حساب می آید.

پشت فرمان ماکان

 


نسل اول کاین در مقطعی به پر فروش ترین محصول پورشه مبدل شد و پس از این فروش خوب کاملا طبیعی به نظر می رسد که پورشه با رفع عیب های نمونه اولیه، در کنار عرضه نسل دوم کاین، تولید ماکان را نیز در دستور کار قرار داده است. با توجه به تجربه خوب SUV های قبلی پورشه، ماکان با هوشمندی و تدبیر ویژه ای شکل گرفته و برای رقابت با ب ام و X3، X4 و مرسدس GLC به بازار فروش عرضه شده است. فضای مناسب کابین به خصوص در بخش عقب کاملاً کاربردی است و به شکل ملموسی از X4 مناسب تر به نظر می رسد اما برای راننده و سرنشین کناری شاید کیفیت متریال تشکیل دهنده داشبورد چندان جالب نباشد و این نقدی است که توسط اکثر نشریات بین المللی هم به ماکان وارد شده است.
پس از روشن کردن پیشرانه درخواهید یافت که خبری از صدای اسپرت و فریاد بی رحم نیست، بلکه با یک موتور کاملا متمدن و شهری روبرو هستید که در کنار مصرف سوخت کم و آلایندگی اندک، مشخصات فنی مناسبی را نیز ارائه می دهد.

ماکان نسبت به جثه اش، خودرو سنگین وزنی محسوب می شود، اما این وزن زیاد به لطف مهندسی خوب پورشه به هندلینگ خودرو لطمه ای نزده و اتفاقاً لذت رانندگی و قدرت مانور دهی با ماکان حتی از X4 نیز بهتر است.
قدرت 237 اسب بخاری ماکان در حدی نیست که آن را یک خودرو اسپرت و وحشی بدانیم، اما چابکی خودرو با توجه به سایر خودروهای موجود در خیابان های تهران به راستی مناسب است و با توجه به تولید حداکثر گشتاور از دور 1500 دور در دقیقه، اثری از کُندی و تعلل احساس نمی شود.
صدای موتور و سیستم اگزوز در حد بسیار اندکی به فضای درون کابین راه می یابد و واکنش سیستم فنربندی هم به ناهمواری های درون خیابان به شکل باور نکردی خوب و توام با آرامش است. این ویژگی می تواند برگ برنده بزرگ ماکان در برابر رقبایی چون X4 و X3 باشد که به سواری نسبتا خشک و اسپرت شهرت دارند.


قیمت و شرایط بازار

 


در بازار جهانی، ماکان با اختلاف اندکی گران تر از X4 عرضه می شود و به خصوص در نسخه های فول آپشن، اختلاف قیمت زیادی را با رقبای خود ایجاد می کند که از این مسئله نیز از جمله معدود نقاط ضعف ماکان در برابر رقبا یاد می شود، اما در بازار ایران پورشه ماکان علاوه بر رقبای باواریایی، لکسوس NX و احتمالاً در آینده آئودی Q5 را نیز پیش رو خود می بیند.
هرچند از نظر کلاس بدنه و مشخصات فنی باید خاطر نشان کرد که حتی MG GS نیز چندان از خودروهای مشهور حاضر در این کلاس دور نیست، اما نکته مهم و غم انگیز برای بازار ایران، بروز برخی حواشی در خصوص محدودیت شماره گذاری پورشه ماکان است که منجر به افزایش قیمت شدید این خودرو شده است. در حالی که ب ام و X4 و لکسوس NX در بازه قیمتی حدود 400 تا 450 میلیون تومان عرضه می شوند. قیمت معدود ماکان های پلاک شده به حدود 800 میلیون تومان افزایش یافته و این پورشه جذاب کاملاً از بازه قیمت رقابتی با مهمترین حریفان خود خارج شده است. از این رو می توان دو سرنوشت متفاوت را برای آینده ماکان متصور شد، در صورت افزایش تعداد واردات و بهبود روند شماره گذاری، این احتمال وجود دارد که قیمت تا حدود 500 میلیون تومان تعدیل شود و البته در این صورت ماکان از نظر پرستیژ و لذت رانندگی با اختلاف از تمام رقبای خود بالاتر خواهد بود، اما در صورت عدم واردات نمونه های بیشتر، مشخص است که معدود خودروهای موجود با قیمت های گزاف فعلی دست به دست خواهند شد و در بلند مدت به دلیل کمبود خدمات پس از فروش، با افت قیمت شدید مواجه شده و خریداران خود را دچار ضرر و زیان هنگفتی می کنند، بنابراین اگر قصد خرید یکی از نمونه های ماکان را دارید، بهتر است تا زمان روشن شدن روند شماره گذاری این خودرو صبر پیشه کنید و رقبایی چون X3 و لکسوس NX را نیز با قیمت به مراتب کمتر و خدمات پس از فروش بسیار بهتر، مورد بررسی قرار دهید.
در انتها از امیر محمد عزیز کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار سایت خودروبانک قرار دادند.

پورشه ماکان
مثبت کیفیت ساخت بسیار خوب، طراحی ظاهری خاص، هندلینگ مناسب، پرستیژ 
منفی پیچیدگی تعمیرات و هزینه بالای نگهداری، عدم سازگاری با بنزین موجود در ایران، قیمت بالا نسبت به رقبا

 

مشخصات فنی
مدل پورشه ماکان
پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری
پرخوران توربوشارژر
حجم موتور 1984 سی سی
قدرت 237 اسب بخار در 6800
گشتاور 350 نیوتن متر در 1500
گیربکس هفت سرعته خودکار PDK
شتاب 6.9 ثانیه
حداکثر سرعت 224 کیلومتر در ساعت
وزن 1770 کیلوگرم
قیمت بازار 800 میلیون تومان