البته نسل جدید Q5 با یک طراحی دگرگون شده و کاملاً جدید هم به مراحل پایانی توسعه نزدیک شده و آماده عرضه در بازارهای جهانی است، ولی بعید است به این زودی ها نسل جدید این خودرو را در خیابان‌های کشورمان ببینیم. در بازار داخلی کشور و حتی بازارهای جهانی هم یکی از رقیب‌های اصلی این شاسی بلند، ب ام و X3 به شمار می‌رود که از لحاظ طراحی نسبت به مدل پیشین خود بهبودهای قابل توجهی داشته و شاید بسیاری از جوانان طراحی X3 را کماکان جذاب تر بدانند، ولی نباید منکر زیبایی بی پایان طراحی آئودی Q5 هم بود.
در ضمن آئودی Q5 بر روی همان پلتفرمی سوار شده که دیگر فامیل‌هایش همچون فولکس واگن تیگوان، آئودی A4 و A5، پورشه ماکان و ... بر روی آن سوار شده‌اند و مانند اغلب آلمانی‌های با تجربه، کاریزمای تعریف شده‌ای برای طراحی آن وجود دارد که ارتباط میان مخاطب و خودرو را قوت بخشیده است.
در خصوص اِلمان‌های طراحی آئودی Q5 اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، شاید جلوپنجره بزرگ و شش ضلعی رادیاتور باشد که حاشیه آن را نواری کرومی رنگ در بر گرفته و در لابه‌لای آن هم 14 تیغه عمودی کرومی رنگ طراحی شده‌اند که با سطح مقطع بالای خود، بیشترین حجم هوا را وارد بدنه برای سرعت بخشیدن به عمل خنک کاری می‌کند. هرچند دو ورودی هوای نسبتاً بزرگ هم در دو طرف سپر طراحی شده تا این عمل بهتر صورت پذیرد.

یکی دیگر از وجه تمایزهای آئودی Q5 در چراغ‌های پیشانی آن دیده می‌شود. چراغ‌های پیشرفته و لامپ‌های روشنایی LED و حاشیه‌ای نوار گونه از لامپ‌های نوری (چراغ های مخصوص روز) که خوی مدرنیته این شاسی بلند را به نمایش گذاشته که شاید بسیار به سادگی آن ایراد بگیرند اما به هرحال باز هم در عین سادگی، جذاب و متناسب با سلیقه‌های آقایان مشکل پسند است. مه شکن‌های Q5 به صورت گردی شکل درون هواکش‌های اطراف سپر طراحی شده و حاشیه آن را حلقه‌ای کرومی فرا گرفته و تیغه‌ای کرومی از بدنه سپر تا حلقه مه شکن کشیده شده تا بر زیبایی این خودرو بیافزاید.
از نمای نیم رخ هم بدنه عضلانی و خط شانه این شاسی بلند آلمانی بهتر دیده می‌شود که با رینگ‌های 18 اینچی بهتر هم می‌شود. برگ برنده آئودی در نمای عقبی آن نهفته شده است. بدنه‌ای عضلانی و رسمی که از بالا تا پایین به ترتیب یک اسپویلر سقفی، چراغ‌های خطر تمام LED که خوشبختانه یک طراحی دراماتیک و مدرنیته دارد، شب نماهای کشیده که مه شکن‌های عقب و چراغ سفید رنگ دنده عقب را هم در مجموعه خود جا داده و در نهایت هم دو خروجی اگزوز نیم دایره کرومی رنگ طراحی شده که ای کاش با پایین آوردن مجموعه سپر و یا بالاتر بردن خروجی‌های اگزوز، کاتالیزورهای اگزوزهای آن قابل مشاهده نبود.


فضای داخل کابین
 


فضای داخلی کابین همچون دیگر آلمانی‌های فعال در بازار، ساده و تقریباً لوکس توسعه یافته و از طراحی‌های اغوا کننده آسیایی‌ها در آن پرهیز شده است. بر روی پنل‌های درب‌ها، قسمتی از داشبورد و حاشیه کنسول ابزار از چوب‌های طبیعی صیقلی استفاده شده و روکش‌های چرمی روی صندلی‌ها هم حس واقعی یک خودروی لوکس را به مخاطب منتقل می‌کند، هرچند خود صندلی‌ها ارگونومیک طراحی شده و پهلوها و اطراف ران و ... را در بر می‌گیرد و در صورت خسته شدن کمر، ماساژور خون را در رگ‌های کمر به جریان در می‌آورند تا اثر خستگی کاهش یابد.

غربیلک فرمان ارگونومیک و اسپرت طراحی شده که به خوبی درون گودی دست می‌نشیند. کلیدهای اصلی عملکردی انتقال قدرت هم در میان سیستم چند رسانه‌ای و سیستم تهویه مطبوع اتاق قرار گرفته و مابقی آن‌ها هم به کنسول مرکزی و اطراف اهرم دنده منتقل شده‌اند. عقب کابین هم به لطف طول کلی 4629 میلی متری و فاصله بین دو محور 2807 میلی متری، اگر یک مرد بالغ حدوداً 180 سانتی متری بنشیند، حدود چهار انگشت سرش با سقف و حدود یک وجب هم زانوهایش با صندلی‌های جلو (در موقعیت استاندارد) فاصله خواهد داشت. ولی جای پای سرنشینان عقب به خصوص در قسمت میانی تنگ و حرکت در این فضا برای سوار یا پیاده شدن را کمی دشوار کرده که بیشتر به خاطر تونل میل گاردان و کنسول سیستم تهویه مطبوعی است که در وسط و در امتداد کنسول ابزار طراحی شده است.

فضای بار Q5 هم با تاقچه ای، فضای بار خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد که محتویات داخل محفظه بار را از سرنشینان داخلی اتومبیل مخفی نگه می‌دارد و یکی از کاربردهای مهم آن نیز هنگامی است که آبزیان تازه خریده‌اید و نمی‌خواهید که بوی آن‌ها از صندوق بار به داخل کابین بیاید، هرچند باز هم رخنه ای پیدا کرده و مطمئنا بوی آن ها وارد کابین می شود.
این قطعه، قابلیت جدا شدن دارد و فضای بار را تبدیل به فضای باری شبیه به دیگر شاسی بلندها می‌کند، ولی مثل سقف خودروهایی همچون لامبورگینی مورسیه لاگو رودستر که با دست باز و بسته می‌شوند، قطعه‌ای اضافی و بزرگ بر روی دستتان خواهد ماند که خود فضایی را اشغال و ایجاد مزاحمت می‌کند، به همین دلیل آئودی جایی را در پشت صندلی‌های عقب برای آن تعبیه کرده تا هم از شر این قطعه اضافی خلاص شد و همچنین به عنوان مانعی برای نگه داری و ریزش احتمالی وسایل زیاد پشت کابین ایفای نقش کند.
صندلی‌های عقبی نیز، به وسیله اهرم‌های تعبیه شده بر روی خود و هم به وسیله دستگیره‌های لولایی تعبیه شده بر روی دیواره فضای بار آزاد می‌شوند و می‌توان آن‌ها را خواباند و از فضای بار بیشتری استفاده کرد، ولی این را نباید فراموش کرد که حدود 10 لیتر حجم کمتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی ب ام و X3 به خاطر طول بیشتر X3 دارد. راستی لبه ورودی محفظه بار قطعه‌ای فلزی نصب شده که تقریباً هم سطح با کف صندوق بار است که هم از صدمه دیدن بدنه و عموماً قطعات پلاستیکی جلوگیری می‌کند و هم باعث سهولت در بارگیری بارهای سنگین می‌شود.


آزمایش فنی

 


بیشتر دوست داشتیم برای آزمایش رانندگی Q5، نسخه 3 لیتری توربو را تست کنیم، ولی چه کنیم که قانون منع واردات خودروهای بالای 2500 سی سی دست وارد کننده را بسته و سدی شده برای ورود خودروهای بسیار خوبی که حتی به لوکس بودن هم فکر نمی‌کنند و اصطلاحاً ماشین‌های اسپرت یا وانت پیکاپ‌ها هستند و متاسفانه این جور خودروها هم مهر لوکس بودن بر پیشانیشان می‌خورد.

به هرحال نباید دندان اسب پیش کش را شمارد و با همین نسخه 2 لیتری توربو آئودی Q5 هم می توان در خیابان تفریح کرد(!) و تجربه رانندگی لذت بخشی با آن داشتیم. خب، سوار Q5 شدیم و پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر آن را با فشار دکمه‌ای که در سمت چپ دسته دنده و در زیر شاسی ترمز پارک الکترونیکی قرار گرفته است، آتش کردیم تا قلب تپنده این شاسی بلند ژرمن‌ها بار دیگر به گردش درآید. بیرون آمدن از پارک و حتی پارک کردن با آئودی Q5 بسیار راحت بود. اول اینکه سیستم فرمان و غربیلک فرمان بسیار نرم و روانی دارد و خیلی راحت می‌توان با آن فرمان داد و دوم اینکه سنسورها و دوربین‌های زیادی قسمت‌های جلو و عقبی خودرو را رصد می‌کنند و یک ترمز پارک اتوماتیک الکترونیکی هم برای رانندگان فراموش کار و یا آنهایی که عجله دارند و فرصت قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت پارک را ندارد، در نظر گرفته شده تا یک وقت شاسی بلند دوست داشتی Q5 سرخود شروع به قدم زدن در خیابان و خدایی نکرده هوس شیرجه زدن داخل جوب یا دره را نداشته باشد. با صفحه نمایشگر کنسول هم به دلیل رابط ساده و سریع، می‌توان به راحتی ارتباط برقرار کرد و بدون آنکه تمرکز راننده را بر هم بزند، می‌توان از GPS و سیستم صوتی کاربردی آن استفاده کرد.

در رانندگی اولیه که فقط در سرعت‌های پایین صورت پذیرفت، ماشین فوق العاده نرم و به لطف عایق بندی قوی و سایز موتور، فوق العاده بی سر و صدا هم بود که با قطع کردن سیستم صوتی و بستن تمامی پنجره‌ها، سخت می‌توان زنده بودن موتور را به غیر از مشاهده دور موتور تشخیص داد. صندلی‌های نرم و ارگونومیک هم حس خیلی خوبی به آدم منتقل می‌کند و روکش‌های چرمی آن‌ها که از چرم طبیعی و مرغوب بدست آمده، حس یک اتومبیل لوکس تمام عیار را به مخاطب القا می‌کند.
با ورود به مرحله دوم و جزم کردن عزممان برای اذیت کردن موتور، با فشار دادن پدال گاز شاهد تاخیری کوچک از سوی موتور 2 لیتری بودیم که در این صورت باید یقه توربوشارژرهای آن را گرفت که وظیفه اصلیشان برطرف کردن و حذف این وقفه لحظه‌ای در هنگام فشار بر روی پدال گاز است، ولی از آنجایی که این پیشرانه بهترین عملکرد را بر روی برادر ناتنی خود یعنی فولکس واگن گلف GTI نشان داده است، پس می‌توان این وقفه قدرتی را به پای تغییر سیستم و وزن سنگین‌تر 1.8 تنی آئودی Q5 نوشت که اندکی از بار مسئولیت و جالب نبودن عملکرد سیستم توربوی آن می‌کاهد که در این جور شرایط موتور 3 لیتری توربو می‌تواند به عنوان گزینه بهتر و بدون وفقه انتخاب شود، ولی حیف که ورود آن محقق نخواهد شد.

با ورود به مرحله سوم و تست قدرتی هم تمام معادلات به هم می‌خورد. با رساندن دور موتور به حول و حوش 4 هزار الی 5 هزار دو بر دقیقه، صدای موتور بلند می‌شود و از داخل کابین هم شنیده می‌شود که با خروجش از دو خروجی اگزوز نیم دایره‌ای، تبدیل به صدایی دلنشین و جذاب می‌شود که نمونه‌اش را در میان رقبا پیدا نخواهید کرد. شتاب گیری با این اتومبیل را هم به دو صورت اتوماتیک و دستی (به کمک پدال‌های شیفتر تعبیه شده در پشت فرمان) انجام دادیم که در تست با شیفترهای پشت فرمان عدد 7.1 ثانیه‌ای و در حالت نرمال و دنده اتوماتیک هم شتابی 7.6 ثانیه‌ای بدست آمد، چون در شتاب گیری به صورت دستی، دستمان برای بالابردن دور موتور برای شتاب گیری و دنده عوض کردن در دورهای بالاتر موتور باز بود.
سیستم فرمان و تعلیق هم در سه مرحله تست ما نمره قبولی می‌گیرند. سیستم فرمان که بدون ضربه به دست و فرمان پذیری عالی، تمامی پیچ‌ها را بدون محدودیت رد می‌کند و در مقایسه با رقیب خود در بازار یعنی X3، به نظر فرمان پذیری بهتر و پرتاب به اطراف کمتری دارد. سیستم تعلیق هم چه در جلو و چه در عقب بسیار نرم عمل می‌کند و با رانندگی در جاده خاکی و رد شدن سریع از روی دست اندازها، چندان ضربه‌ای به کابین منتقل نمی‌کند و ثبات کابین را حفظ می‌کند، در صورتی که خیلی از شاسی بلندهای موجود در بازار که بطبع قیمت کمتری هم دارند، سیستم تعلیقی خشن‌تر به خصوص در سیستم تعلیق عقب دارند.

تجهیزات و امکانات رفاهی

 


ماشین‌های اروپایی و مخصوصاً آلمانی‌ها، همیشه حرف اول را در تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی می‌زنند و در این مقوله هم آئودی Q5 کم نیاورده و اکثر سیستم‌های صنعت خودرو را درون خود گنجانده که بخشی از مهم‌ترین آن‌ها که عمومیت بیشتری دارند، شامل سیستم هشدار ترمز در سرعت‌های بیشتر از 65 کیلومتر بر ساعت در صورت وجود خطر برخورد، سیستم کمکی تعویض مسیر در اتوبان، سیستم هشدار خروج و انحراف از جاده، کروز کنترل تطبیقی که می‌توان از سرعت‌های بالای 30 کیلومتر بر ساعت تا 200 کیلومتر بر ساعت از آن استفاده کرد، صندلی‌های برقی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم در 8 جهت، صندلی‌های تاشو ردیف عقب، سیستم ورود بدون کلید به داخل کابین یا "کی لس"، سیستم فرمان هیدرولیکی با کمک الکتریکی، سیستم کنترل هوای سه منطقه‌ای درون کابین با تهویه مطبوع اتوماتیک، 10 عدد بلندگوی استریو با خروجی 180 واتی، ترمز اضطراری، چراغ‌های زنون و LED جلو، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، نشانگر فشار باد تایر، نشانگر لحظه‌ای مصرف سوخت و... می‌شود. برای مسیرهای آفرودی هم سیستم کنترل شیب یا ثبات در مسیرهای شیب دار بکار گرفته شده که طی تست‌های بعمل آمده، با قرار دادن خودرو در مسیری شیب دار و برداشت کامل پا از روی گاز و ترمز، خودرو به آرامی و کنترل شده از سراشیبی پایین می‌آید که در مسیرهای آفرودی بسیار کاربردی و مثمرثمر خواهد بود، ولی نمی‌دانیم چرا سرعت پایین آمدن در آئودی Q5 کمی بیشتر از بقیه رقبایش بود.

قیمت و نتیجه گیری

 


این روزها رامک خودرو قیمت Q5 را 438 میلیون تومان اعلام کرده است. قیمتی که آن را مستقیماً رقیب X3 قرار می دهد و حال جنگ قدیمی این آلمانی ها در خاک ایران با غیبت رقیب اشتوتگاردتی سر خواهد گرفت. تا به امروز X3 توانسته به خوبی تاخت و تاز کند و حال احتمالاً بعضی خریداران و مخصوصاً افرادی که مسن تر هستند در این رنج قیمتی بیشتر به سوی آئودی کشانده شوند. البته همه این احتمالات به سطح عرضه رامک خودرو نیز برمی گردد و امیدواریم حال پس از بی ام و و آئودی، بنز نیز به همین گستردگی وارد بازار ما شود تا بتوانیم از حضور آلمانی های اصیل و با کیفیت بیش از گذشته استفاده کنیم.
در انتها جا دارد از جناب آقای عبداللهی مالک خودرو جهت همکاری با سایت خودرو بانک کمال تشکر را داشته باشیم.
 

مشخصات فنی
مدل آئودی Q5
پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو TFSI
انتقال قدرت کواترو (چهارچرخ)
جعبه دنده 8 دنده تیپ ترونیک
حداکثر قدرت 230 اسب بخار در 4700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
وزن 1845 کیلوگرم
شتاب صفر تا صد 6.9 ثانیه
حداکثر سرعت 228 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر
قیمت در بازار ایران 438