اگر از کنار به هاوال H6 نگاهی بیندازید، متوجه خط شیب‌داری خواهید شد که از بالای چرخ جلو شروع و تا چراغ عقب امتداد پیدا کرده و باعث شده از سادگی نمای کناری این خودرو کاسته شود. همچنین یک نوار کوتاه کرومی رنگ در پایین درب‌ها قرار دارد که با روکش دستگیره‌ها نیز هماهنگ شده است. رینگ‌های هاوال H6 ده پره 17 اینچی آلومینیومی هستند و از نظر ابعاد و اندازه با خودرو متناسب می‌باشند.
در نمای عقب و با اولین نگاه شاید با مشاهده سادگی درب و فرم چراغ‌ها، به یاد فولکس‌واگن Tiguan بیافتید اما آنچنان شباهتی وجود ندارد که بگوییم هاوال H6 از این آلمانی تقلید کرده است. چراغ‌ها بزرگ و ساده هستند و قسمت میانی آن‌ها روی درب عقب قرار دارد. همچنین در دو طرف پایین سپر عقب دو مه‌شکن قرار گرفته‌اند و در زیر سپر یک خروجی اگزوز قرار دارد. اگر به بالای درب عقب نیز نگاهی بیندازید متوجه بال بسیار کوچکی خواهید شده که در این قسمت نصب شده و در وسط آن چراغ سوم ترمز قرار گرفته است.

از نظر ابعاد و اندازه نیز هاوال H6 با 4640 میلیمتر طول، 1825 میلیمتر عرض و 1690 میلیمتر ارتفاع، کمی بزرگ‌تر از هیوندای ix35 است و آن را باید جزو شاسی‌بلندهای متوسط دانست.
در نهایت باید گفت که اگرچه هاوال H6 از نظر ظاهر بسیار ساده‌تر از رقبای کره‌ای و ژاپنی خود است اما طراحی آن در عین حال شکیل و بی‌عیب به نظر می رسد .

کابین و امکانات
 


کلید را برداشته و وارد کابین می‌شویم. کنسول میانی ساده و در عین حال بی‌نقص است و امکانات اولیه‌ای مانند سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی در وسط آن قرار گرفته‌اند. همانطوریکه می‌بینید، سیستم تهویه مطبوع این خودرو به صورت خودکار تنظیم می‌شود اما به صورت جداگانه برای سرنشینان جلو نیست. همچنین سیستم صوتی هاوال H6، دارای یک صفحه نمایش رنگی است و می‌تواند DVD و MP3 را به کمک 6 بلندگویی که در کابین قرار داده شده، پخش کند. غربالک فرمان نیز از طراحی خوبی بهره می‌برد و در سمت راست آن دکمه‌هایی برای استفاده از سیستم کروز کنترل و در سمت چپ آن دکمه‌هایی برای تنظیم سیستم صوتی قرار گرفته‌اند.

با یک نگاه به طراحی صفحه کیلومتر شمار پشت فرمان، شاید به یاد محصولات هیوندای مانند ix35 بیافتید اما این قسمت و مخصوصاً طرح نقره‌ای رنگ دور آن، هماهنگی خوبی با خروجی‌های تهویه مطبوعی دارد که در کنسول به کار رفته‌اند و هارمونی خوبی بین آن‌ها وجود دارد.

برای هر صندلی سرنشینان جلو زیر دستی جداگانه‌ای قرار دارد و در بین آن یک محفظه نسبتاً بزرگ برای گذاشتن اشیاء مختلف قرار داده شده است. از دیگر امکاناتی که می‌تواند در این قسمت دید تنظیم خودکار آینه‌های جانبی و سیستم روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) است.
فاصله دو محور هاوال H6 کمی بیشتر از هیوندای ix35 و کیا اسپورتج است (2680 میلیمتر) که باعث شده تا فضای بسیار خوبی در صندلی‌های عقب وجود داشته باشد و حتی برای افراد بلند قد نیز از نظر فضای پا و سر مشکلی پیش نیاید.

همچنین فضای بار این خودرو نیز در شرایط بهتری نسبت به این دو کره‌ای (هیوندای ix35 به حجم 728 لیتر و کیا اسپورتج به حجم 739 لیتر) است و با 808 لیتر حجم می‌تواند به خوبی جوابگوی نیازهای یک خانواده باشد.

پیشرانه

 


تا به اینجا تنها با یک خودروی ساده و با امکاناتی در سطح متوسط مواجه شده‌ایم اما شاید کارت برنده این خودرو از اینجا به بعد معلوم شود، یعنی زمانیکه درپوش موتور را بالا بزنید و متوجه شوید که با چه قیمتی، چه پیشرانه‌ای در اختیار شما خواهد بود. روی این خودرو یک پیشرانه میتسوبیشی با کد 4G96S4M قرار دارد که 4 سیلندر 16 سوپاپه به حجم 2.4 لیتر است و می‌تواند حداکثر 162 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 210 نیوتن‌متر در 3000 تا 4500 دور در دقیقه را تولید کند.

تمامی این نیرو به کمک گیربکس 4 سرعته خودکاری که روی آن نصب شده به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد که این امر باعث می شود هاوال H6 به عنوان یک خودروی شهری مناسب باشد و با توجه به وزن 1556 کیلوگرمی و شاسی‌بلند بودن، برای آفرود آنچنان هم خودروی مناسبی به نظر نرسد.
کلید را چرخانده و پیشرانه را روشن می‌کنیم. موتور به سادگی و آرامی روشن می‌شود. در این هنگام به راحتی می‌توان صدای پیشرانه را از داخل خودرو شنید اما آزاردهنده نیست و میزان صدای نفوذ کرده به داخل کابین مناسب است. البته این میزان صدا با بالا رفتن دور موتور بیشتر شده که البته برای چنین پیشرانه‌ای طبیعی به نظر می‌رسد. پشت غربالک فرمان اطلاعات کم و مفیدی به نمایش درآمده که در سمت راست کیلومتر شمار و در سمت چپ نیز دور شمار موتور قرار دارد. اما در بین این دو نمای خودرو از بالا نشان داده شده و در کنار هر چرخ میزان باد هر لاستیک مشخص شده است. در زیر این قسمت می‌توان میزان مصرف سوخت لحظه‌ای را دید، سوختی که از باک بنزین 58 لیتری آن با استاندارد یورو 5 در حال سوختن است. میزان مصرف سوخت گریت وال هاوال H6 در شهر 12.4 لیتر، در خارج از شهر 7.2 لیتر و به صورت ترکیبی 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر است. با وجود اینکه فرمان به صورت برقی نیست اما هیدرولیک و به اندازه کافی نرم است و ئر نتیجه برای شهری مانند تهران دچار مشکل نخواهید شد.
در مورد ترمزهای هاوال H6 باید گفت که در شرایط بسیار خوبی است و از سیستم‌های ترمز ABS و EBDبهره می‌برد که در عقب دیسکی و در جلو دیسکی خنک شونده می‌باشد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک‌فرسون و در عقب طبق‌دار دوبل است. 


قیمت و نتیجه‌گیری

 


اما می‌رسیم به مهم‌ترین فاکتور خرید، یعنی قیمت این شاسی‌بلند تازه‌وارد چینی. شاید باید اعتراف کرد که مهم‌ترین کارت برنده این خودرو قیمت کاملاً رقابتی آن است، قیمتی که آن را به عنوان قویترین شاسی‌بلند زیر صد میلیون تومان نام گذاری خواهد کرد. این روزها دیار خودرو مشغول پیش فروش و تحویل گریت وال هاوال H6 با قیمت پایه قطعی 89 میلیون و 500 هزار تومان است. در شرایط فروش نقدی، زمان تحویل 7 روزکاری می‌باشد و البته شرایط پیش فروش و همچنین فروش اعتباری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
در نهایت باید گفت که گریت وال هاوال H6، شاسی‌بلندی است که با توجه به قیمت آن، از نظر تجهیزات و امکانات در سطح مناسبی است و از نظر پیشرانه در سطحی بالاتر از خود قرار دارد و از موتور نسبتاً قدرتمندی در این رده قیمتی برخوردار است. شاید باید گفت که هاوال H6 به عنوان یک شاسی‌بلند از چند فاکتور بسیار مهم مانند قیمت و پیشرانه قوی بهره می‌برد و به احتمال با ورود آن به بازار، می‌تواند به فروش خوبی دست پیدا کند.
در انتها از شرکت افق روشن اقتصاد و آقایان اصلان بیک و نریمانی برای همکاری با سایت خودرو بانک کمال تشکر را داریم.
اگر شما نیز نمایشگاه و یا خودرویی دارید و تمایل به همکاری با سایت خودرو بانک دارید، به کمک این صفحهبا ما تماس بگیرید.