اگر از کنار به یاریس نگاه کنید متوجه خطی خواهید شد که از بالای رینگ آلومینیومی 15 جلو شروع شده و بعد از گذشت از بالای دستگیره‌های درب‌ها به چراغ عقب ختم شده است. همچنین یک خط از پایین درب جلو شروع و با شیبی ملایم به وسط چرخ عقب رسیده است. در نمای عقب باید گفت که بر خلاف چهره جلوی یاریس، هیچ‌گونه خلاقیت و هیجانی در عقب یاریس مشاهده نمی‌شود. چراغ‌ها ساده و بی‌روح هستند و همانند جلو با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. در دو طرف پایین سپر دو مه‌شکن قرار گرفته‌اند و جایی برای خروجی اگزوز روی آن در نظر گرفته نشده است.


کابین و امکانات
 


بالاخره کلید یاریس را برداشته و وارد کابین می‌شویم. یاریس مجهز به سیستم ورود بدون کلید است ولی بدین صورت که در حین نگه داشتن کلید با دکمه‌ای که روی دستگیره درب است می‌توانید قفل درب‌ها را باز و با بسته کنید. البته روی کلید نیز دکمه‌هایی برای این امر وجود دارد. اولین موضوعی که در کابین جلب توجه می‌کند، نبودن اطلاعاتی نظیر کیلومتر شمار و دور موتور در وسط کنسول میانی است و یاریس جدید همانند دیگر خودروهای بازار چنین اطلاعاتی را در پشت فرمان به راننده نشان می‌دهد که بابت این تغییر رویه از تویوتا کمال تشکر را داریم!

طراحی کنسول میانی بسیار خوب است و مثل دیگر محصولات تویوتا با کیفیت و مرغوب است. در وسط کنسول ابتدا سیستم صوتی قرار دارد و در زیر آن دو خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان جلو قرار گرفته است. در ادامه سه دایره‌ی کنترلی قرار دارد که می‌توان به کمک آن‌ها سیستم تهویه مطبوع را تنظیم کرد، سیستم تهویه‌ای که تویوتا اعلام کرده بسیار قدرتمند است و می‌تواند شش برابر سریعتر از نزدیک‌ترین رقیب خود دمای هوای کابین را به 15 درجه سانتیگراد برساند.
غربالک فرمان یاریس کوچک و خوش‌دست است و روکش چرمی دارد. همچنین در سمت چپ آن چند دکمه قرار گرفته که می‌توان به کمک آن‌ها سیستم صوتی را تنظیم کرد. در پشت فرمان در سه قسمت مختلف دورشمار موتور، کیلومتر شمار و میزان بنزین در باک نشان داده شده که در پشت هر کدام با خطوط آبی رنگی تزئین شده است. با وجود اینکه این خطوط و طراحی این قسمت کمی در حد و اندازه‌های یک خودروی مدل 2014 و با چنین طراحی جدیدی نیست اما نباید از یاریس که هدف آن تولید خودرویی ارزان و اقتصادی بوده انتظاری بیش از این را داشت.

روکش صندلی‌ها پارچه‌ای و راحت هستند و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. در فضای عقب نیز همانطورکه اشاره کردیم با افزایش طول خودرو، فضای پا برای سرنشینان جلو به میزان 75 میلیمتر افزایش پیدا کرده و در عقب نیز به میزان 35 میلیمتر در عرض فضای بیشتری قرار داده شده که از این جهت شرایط بسیار مناسب‌تری نسبت به نسل قبلی دارد.
از دیگر امکاناتی که روی یاریس نصب شده می‌توان به سیستم استارت دکمه‌ای، سنسور پارک در جلو و عقب و همچنین تنظیم و تاشوندگی آینه‌های جانبی به صورت برقی است.

تجربه رانندگی

 


دکمه استارت را زده و موتور 1.5 لیتری چشم بادامی آن را روشن می‌کنیم. مدل این پیشرانه VVti-DOHC می‌باشد که 4 سیلندر خطی است و روی آن 16 سوپاپ قرار گرفته است. توان تولید شده توسط این موتور به حداکثر 107 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و 121 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه محدود می‌شود. البته باید گفت که یاریس در بازارهای جهانی با موتور 1.3 لیتری نیز عرضه شده اما نمونه‌های وارد شده به کشور همگی از نوع 1.5 لیتری می‌باشند. موتور کاملاً نرم و بی‌صدا کار می‌کند و صدایی به داخل کابین منتقل نمی‌شود. البته تویوتا نیز اعلام کرده که با تغییراتی که روی نسل جدید انجام داده صدای کابین این خودرو کمتر از نسل گذشته شده است.

گیربکس یاریس از نوع 4 سرعته خودکار است. آن را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. همانطورکه از یک محصول تویوتا انتظار می‌رود، هندلینگ یاریس بسیار خوب است و خودرو کاملاً در دستان شما است. زمانیکه دور موتور پایین است صدای داخل کابین نیز کم است اما باید گفت که با بالا رفتن آن، صدای موتور به داخل کابین می‌آید و می‌توانید صدای فشاری که به آن وارد می‌شود را بشنوید! با وجود اینکه ممکن است در نگاه اول حجم پایین این پیشرانه این موضوع را در ذهن تداعی کند که یاریس خودروی ضعیفی است و احتمالا شتاب خوبی ندارد اما در چندین مورد سعی کردیم با فشردن پدال گاز، عملکرد آن را در شهر بسنجیم که باید بگوییم که به عنوان یک خودروی شهری بسیار خوب و بیش از حدانتظار است.
یکی از سیستم‌هایی که روی یاریس نصب شده، نشان‌گر سبزرنگی است که روی آن ECO نوشته شده و روی کیلومتر شمار قرار دارد. هر زمانیکه طرز رانندگی به صورتی باشد که از نظر مصرف سوخت به صورت بهینه باشد، این چراغ روشن می‌شود تا به راننده یادآوری کند که مراقب بنزین‌هایی که در باک 42 لیتری آن در حال سوختن است، باشد.

قیمت و نتیجه‌گیری

 


با وجود اینکه یاریس به عنوان یک خودروی ارزان قیمت در بازارهای جهانی محسوب می‌شود اما متاسفانه در بازار کشورمان این خودرو آنچنان هم ارزان نیست و در بازار آزاد با قیمت‌هایی بین 93 تا 105 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بازار داخل، یاریس باید با خودروهایی مانند هیوندای اکسنت و ام‌جی 350 بجنگد اما شاید اصلی‌ترین رقیب یاریس را بتوان میتسوبیشی لنسر نامید، خودرویی که به تازگی با موتورهای 1.6 لیتری و همزمان با نسل جدید یاریس به بازار عرضه شده و با وجود اینکه همانند تویوتا اعتبار و اسم و رسم ندارد اما از نظر ظاهری و پیشینه می‌تواند رقیب سرسختی برای یاریس محسوب شود. در مورد یاریس نیز باید گفت که خودرویی بسیار آرام و با کیفیت است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال یک خودروی کم دردسر و کم مصرف هستند و می‌خواهند از خودروی خود استفاده شهری بکنند، گزینه مناسب و بروزی محسوب شود. 
در انتها از خانم فضیلت‌نژاد تشکر می‌کنیم که خودروی خود را در اختیار خودرو بانک قرار دادند.
برای مشاهده اطلاعات فنی و تجهیزات نصب شده روی تویوتا یاریس می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.
اگر شما نیز خودرویی دارید و تمایل به همکاری با سایت خودرو بانک دارید، به کمک این صفحه با ما تماس بگیرید.