به غیر از حضور‌ فعال لنسر در بازارهای جهانی، یکی طراحی ساده و دلنشین عامه‌پسندانه و دیگری پتانسیل بالای تیونینگ آن هم بر این محبوبیت افزوده است و دیگر فاکتور مهم محبوبیت و معروف شدن این محصول تا این حد هم استفاده گسترده از لنسر در میادین مسابقات رالی و ... است که خود به خود در موقعیت لنسر در فروش و میل به استفاده از این محصول تاثیر بسزایی گذاشته است.

طراحی داخلی و خارجی
 


میتسوبیشی در طراحی ظاهری لنسر با توجه به موقعیت زمانی و نسبت به رقیبایی همچون هوندا سیویک، کمی ضعیف عمل کرده و ظاهر خودرو را با طراحی صاف و ساده و اتو کشیده و بدون هیچگونه مخفی‌کاری آشنا کرده که بیشتر بُعد خانوادگی لنسر را به نمایش گذاشته و جنبه اسپرت آن را در زیر چهره جدی خودرو مخفی کرده است.
در نمای جلویی خودرو، چراغ‌های اخمو با پرژکتورهای اسپرت سیستم روشنایی آن را تشکیل داده‌اند و جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل یکپارچه با نوار کرومی حاشیه آن به همراه ورودی‌های هوای روی سپر هم به خودرو هویت داده‌اند و درب کاپوت عضلانی موتور هم با امتداد دو خط به مجموعه جلو پنجره منتهی شده است.

در زیر درب‌ها، رکاب‌های برجسته‌ای در نظر گرفته شده که بر جذابیت چهره اصلی خودرو افزوده‌اند. با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای عقب اتومبیل، رگه‌هایی از یک خودروی اسپرت با وجود یک اسپویلر بزرگ نصب شده بر روی درب صندوق عقب، چراغ سوم خطر بر روی درب صندوق عقب و همچنین شب نماهای نصب شده بر روی سپر، به چشم می‌خورد.

طراحی کلی خودرو هرچند خطوط منحنی و نقاط شکسته و تیز زیادی ندارد ولی در عوض طراحی ساده و عامه‌پسندانه‌ای دارد که اگر میتسوبیشی در کنار قابلیت‌های اتومبیل توجه بیشتری به ظاهر، همچون قرار دادن چراغ‌های راهنما در آینه‌های کناری و اصلاح خروجی اگزوز و پنهان کردن کاتالیزور اگزوز در پشت سپر یا قرار دادن یک دیفیوزر در زیر سپر عقب، می‌توانست چهره‌ای خشن‌تر و اسپرت‌تر را از محصول سدان اسپرت خود به نمایش بگذارد. میتسوبیشی در طراحی خارجی هرچقدر محافظ‌کارانه عمل کرده است، در عوض برای طراحی داخلی کابین سنگ تمام گذاشته و به خوبی با عناصر داخلی کابین بازی کرده و هر دو ویژگی یک خودروی خانوادگی و یک خودروی اسپرت را باهم ادغام کرده است.
صندلی‌های ارگونومیک به خوبی تعادل راننده و سرنشین جلو را در سر پیچ‌ها به خصوص پیچ‌های تند حفظ کرده و مانع سُر خوردن آن‌ها می‌شود. در ساخت پنل‌های درب‌ها و داشبورد، اغلب از پلاستیک فشرده با دوام استفاده شده و در برخی نقاط آن هم همچون اطراف اهرم دنده و قاب‌های دور کلید‌های روی فرمان و ... تزئینات کرومی دیده می‌شود.

کنسول مرکزی خودرو، زیبا و در عین حال با اصلاح کلیدها و تنظیم کننده‌های روی آن و همچنین جلوگیری از کثرت کلیدها، کارآمد طراحی شده و نوار مشکی رنگ براق، کنسول مرکزی و داشبورد را از هم تفکیک کرده است که در این مجموعه کلیدهای چرخشی سیستم تهویه مطبوع اتاق در قسمت زیر کنسول بیشتر از همه جلب توجه می‌کند و زیبایی بی نظیری را در این قسمت بوجود آورده‌اند.

میتسوبیشی همچنین یک غربیلک فرمان سه شاخه اسپرت خوشدست روکش شده با چرم به همراه پدال‌های تعویض دنده دستی تعبیه شده در پشت فرمان را در مقابل راننده قرار داده تا در کنار صفحه کیلومتر مدرن به سبک صفحه پشت آمپر هیوندای سوناتا با نشانگرهای عقربه‌ای سرعت و دور موتور با نور پس زمینه سفید رنگ، جای گله باقی نگذاشته باشد. از دیگر نقاط قوت طراحی داخلی کابین می‌توان به یک صفحه نمایشگر لمسی در مرکز داشبورد، کلیدهای کروز کنترل و قابلیت تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، روکش چرمی روی اهرم دسته دنده و ... اشاره کرد.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی

 


در قدم اول تجهیزات و امکانات ایمنی لنسر مورد بررسی ما به 7 کیسه هوای ایمنی (2عدد ایربگ جلو دو مرحله‌ای، راننده و سرنشین جلو-2عدد ایربگ جانبی-2عدد ایربگ پرده‌ای-1عدد ایربگ زانویی راننده) و کمربند¬های ایمنی 3 نقطه¬ای با پیش کشنده برای سرنشین¬های جلو، سیستم ضد سرقت وایموبلایزر تقسیم می‌شود و تجهیزات و امکانات رفاهی آن هم شامل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف پاکن و شیشه شوی جلو مجهز به سنسور باران، زه آبگیر با پوشش کروم، کنسول وسط و جالیوانی، سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب، کروز کنترل، غربیلک فرمان و سردسته دنده با روکش چرمی، سانروف با تنظیم الکتریکی، آینه¬های جانبی مجهز به گرمکن، گرمکن شیشه عقب با تایمر، دستگیره¬های داخلی با پوشش کروم، شیشه بالابرهای عقب و جلو برقی، دستگیره سقفی جمع شونده 4 تکه، کنسول وسط با درب روکش چرمی و سیستم قفل مرکزی درب‌ها می‌شود که در کنار آن‌ها سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate همراه با صفحه نمایش با قابلیت پخش MP3 و CD مجهز به 9 اسپیکر (2 اسپیکر جلو، 2 اسپیکر دوکاناله عقب همراه با 2 تیوتر، 1 ساب ووفر و 2 تیوتر جلو) و بلوتوث جهت مکالمات تلفنی و سوئیچ کنترل هندزفری بر روی غربیلک فرمان
و پورت USB قرار گرفته‌اند.

سیستم روشنایی اتومبیل به صورت پیش فرض متشکل از چراغ‌های جلو زنون مجهز به سیستم گردش اتومانیک چراغ‌های جلو با توجه به گردش فرمان (AFS)، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، شوینده چراغ‌های جلو، روشن و خاموش شدن متناسب با نور محیط هستند. برای راحتی بیشتر سرنشینان هم میتسوبیشی صندلی¬های ارگونومیک با روکش چرمی با قابلیت تنظیم برقی را در نظر گرفته است.


تیپ‌های مختلف لنسر در بازار

 


در ابتدا آرین‌موتور لنسر را با موتور 1.6 لیتری و با گیربکس دستی عرضه کرد و بلافاصله بعد از آن همین خودرو را با گیربکس خودکار 4 سرعته نیز روانه بازار کرد. هم‌اکنون این خودرو با تیپ 1 شناخته شده و در بازار آزاد و از نمایندگی در مدل 2014 فروخته می‌شود.
اما حدود چند ماه بعد از شروع پیش فروش این خودرو، آرین‌موتور نمونه 1.8 لیتری با گیربکس CVT را نیز عرضه کرد که از نظر سطح امکانات بسیار بالاتر و بهتر از تیپ 1 است. لذا به صورت خلاصه لنسرها یا موتور 1.6 لیتری با گیربکس دستی و یا خودکار 4 سرعته خودکار دارند یا موتور 1.8 لیتری با گیربکس CVT. این دو مدل به غیر از سطح امکانات از نظر ظاهری نیز متفات هستند که جدی‌ترین تفاوت چهره جلوی آن‌ها است که در مدل 1.8 لیتری، ذوزنقه تمام مشکی میتسوبیشی در جلو قرار گرفته ولی در مدل 1.6 لیتری یک نوار از وسط این قسمت رد شده که باعث شده از چهره تهاجمی آن کاسته شود.
البته دیگر تغییراتی نیز به چشم می‌خورد، به طور مثال روی مدل 1.6 رینگ‌های 16 اینچی قرار گرفته ولی در مدل 1.8 رینگ‌های 18 اینچی قرار گرفته و یا در مدل 1.8 روی صندوق عقب یک بال قرار گرفته است.


مشخصات فنی

 


مشخصات فنی میتسوبیشی لنسر مورد بررسی ما اول شامل ابعاد کلی 4570 میلیمتر در طول، 1760 میلیمتر در عرض، 1490 میلیمتر در ارتفاع و فاصله بین زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتری با وزن ناخالص 1850 کیلوگرمی و خالص 1350 کیلوگرمی می‌شود که در این ابعاد به صورت استاندارد در قسمت جلو اتومبیل سیستم تعلیق مک فرسون استرات و در عقب هم سیستم تعلیق اتصال چندگانه یا مولتی لینک نصب شده که در امتداد آن ترمزهای دیسکی مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS، کنترل پایداری ASC، کنترل کشش TLC، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمزی EBD و ترمز کمکی BA با فاصله بین دو محور جلو و عقب 2635 میلیمتری نصب می‌شوند و بر روی محور آن‌ها نیز رینگ‌های 18 اینچی با سایز لاستیک 215/45 R18 سوار می‌شوند.

از دیگر فاکتورهای مهم این قسمت که تاثیر بسزایی در سواری خودرو گذاشته و برگ برنده این خودرو در مقایسه با رقبای آن به حساب می‌آید هم سیستم فرمان الکتریکی (EPS) با قابلیت تنظیم تلسکوپی است که با حداقل نیروی وارده بر آن عکس‌العمل نشان داده و شعاع گردشی تا 5 متر را برای خودرو بدست می‌آورد.

پیشرانه و انتقال قدرت

 


همانطورکه در ابتدا گفته شد، خودروهایی نظیر تویوتا کرولا، مزدا 3، هیوندای الانترا، کیا سراتو و هوندا سیویک جزو رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران به خصوص در بخش موتوری تولید قدرت به شمار می‌روند که هوندا سیویک با پیشرانه‌ای چهار سیلندر خطی 1798 سی‌سی با قدرت 139 اسب‌بخاری و گشتاور 177 نیوتن‌متری و نسل جدید تویوتا کرولا نیز با پیشرانه‌ای چهار سیلندر خطی با حجم 1987 سی‌سی با توان تولید حداکثر 145 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور قرار دارد. در مقابل موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ 1798 سی‌سی میتسوبیشی لنسر با قدرت خروجی 140 اسب‌بخاری در دور موتور 6000 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 176 نیوتن‌متری در دور موتور 4200 دور بر دقیقه قرار دارد و از نظر توان تولیدی بین این دو قرار خواهد گرفت. در ادامه دو محصول بسیار معروف کره‌ای یعنی هیوندای الانترا و کیا سراتو قرار دارد که اولی پیشرانه 1.8 لیتری با توان حداکثر 148 اسب‌بخار است و در نهایت کیا سراتو قرار دارد که با موتور 2 لیتری و توان حداکثر 161 اسب‌بخار پیشروی این سگمنت (از نظر حداکثر توان تولیدی) است.
ولی خوب است بدانید که میتسوبیشی به لطف یک گیربکس اتوماتیک CVT در نوع I NVECS-III به صورت ترکیبی 6.6 لیتر سوخت مصرف کرده (5.5 لیتر در خارج از شهر و 8.6 لیتر در داخل شهر) که در نهایت موجب حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعتی با شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه برای میتسوبیشی می‌شود که کندتر از شتاب تقریباً مساوی 10 ثانیه‌ای برای هر دو مدل هوندا سیویک و تویوتا کرولا است که دلیل اصلی آن هم استفاده از یک گیربکس CVT در چرخه تبدیل دور در خطوط انتقال است.
کارکرد این نوع گیربکس‌ها به زبان ساده به موقعیت دو پولی مخروطی یکی بر روی محور محرک و دیگری بر روی محور متحرک بستگی دارد که یک تسمه ارتباط میان دو پولی را برقرار می‌کند. هرگاه تسمه بر روی قسمت پهن پولی محور محرک قرار می‌گیرد، در سمت دیگر تسمه بر روی قسمت باریک پولی و بلعکس قرار می‌گیرد که موجب تبدیل دور متداول بدون قطع زنجیره‌ی انتقال نیرو می‌شود.


تجربه رانندگی

 


بالاخره سوئیچ را چرخانده و موتور را استارت می‌زنیم. در مدلی تست شده از سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت خبری نبود ولی این سیستم به صورت سفارشی قابل تنظیم است. شروع به حرکت می‌کنیم. اولین چیزی که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، تسلط بسیار خوب به خودرو است. دید به اطراف عالی است و نوع قرار گیری صندلی و موقعیت راننده به صورتی است که تسلط خوبی به خودرو دارید. با کمی گاز دادن و خارج شدن از مسیر مستقیم سعی می‌کنیم هندلینگ این خودرو را بررسی کرده و با همتایانش مقایسه کنیم.

باید اذعان کرد که هندلینگ لنسر عالی است و نمی‌توان به راحتی از رانندگی کردن با آن خسته شد! البته این خصوصیت خودروهای میتسوبیشی است و همین هندلینگ دلچسب و خوب را در مدل‌های دیگر این کمپانی از جمله ASX دیده بودیم. البته اگر بخواهیم یک مقایسه کوتاه کنیم، باید بگوییم که فرمان‌پذیری آن در سطح تویوتا کرولا است و بی‌شک هیچ کدام از آن‌ها به یقین اندازه مزدا 3 خوب نیستند.

موضوعی که کمی برای جوانان عاشق سرعت و رانندگی کمی ناامیدکننده است، گیربکس CVT است. درست است که این مدل گیربکس بسیار پیشرفته و باعث کم شدن مصرف سوخت و بهینه شدن عملکرد خودرو و انتقال نیرو است اما این موضوع را نیز باید مدنظر قرار داد که تعویض نشدن دنده به صورت سنتی شاید کمی برای جوانان کسل کننده باشد و به مذاق هر کسی خوش نیاید. البته لنسر 1.8 لیتری برای اینکه این مشکل را حل کند، در پیشت غربیلک فرمان دو شیفتر برای تعویض دنده‌ها قرار داده تا هر موقع که راننده خواست بتواند به کمک آن‌ها به صورت دستی 6 دنده را در اختیار داشته باشد و بتواند از تعویض آن‌ها و شتاب‌گیری تحت کنترل لذت ببرد.
در کل باید گفت که هندلینگ لنسر بسیار خوب است ولی کسی که در بازار ما و از بین لشکری از کره‌ای‌های پرزرق و برق به دنبال لنسر می‌رود، از آن قابلیت مانور و موتوری بیشتری را توقع دارد و شاید جای خالی مدل‌های 2 لیتری توربو Ralliart با توان 240 اسب‌بخار و یا مدل 2.4 لیتری تنفس طبیعی با توان 168 اسب‌بخار حس می‌شود. البته با توجه به قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، امکان ورود مدل رویایی اوولوشن (Evolution) نیز با موتور 2 لیتری توربو و با توان تولید قدرت باورنکردنی 295 اسب‌بخار حداقل روی کاغذ امکان‌پذیر است و اگر آرین‌موتور بتوان این مدل را به بازار عرضه کند، اوولوشن می‌تواند با 366 نیوتن‌متر و شتاب 5.7 ثانیه‌ای و انتقال نیرو به چهارچرخ، خط و نشانی سخت برای شش سیلندرهای قدیمی بازار بکشد.

قیمت و نتیجه گیری

 


میتسوبیشی لنسر در بازارهای جهانی در 5 تیپ مختلف تجهیزاتی RALLIART، GT، SE، ES و DE از 15995 دلار تا 28095 دلار به فروش می‌رسد. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم در کشور هم نباید برای مدل‌های موجود در کشور قیمتی بیش از 90 تا 130 میلیون تومان را متصور شد که در این بازه قیمتی می‌توان رقیبانی همچون هوندا سیویک، تویوتا کرولا، مزدا 3، هیوندای الانترا، رنو فلوئنس و کیا سراتو را در نظر گرفت و با این وجود می‌توان به موفقیت این محصول همچون پیشینان آن در بازار ایران امیدوار بود.
بگذارید شرایط فروش و قیمت بازار را نیز مقایسه کنیم. هم‌اکنون در بازار آزاد نسخه 1.8 لیتری با مدل 2015 در فول‌ترین حالت حدود 125 میلیون تومان قیمت دارد و تیپ 1 آن یعنی با موتور 1.6 لیتری و گیربکس خودکار حدود 94 تا 99 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در مقابل آرین‌موتور تیپ 4 یعنی موتور 1.8 لیتری و گیربکس CVT آن را در مدل 2015 در حدود 126 میلیون تومان می‌فروشد و مدل‌های 1.6 لیتری آن حدود 98 میلیون تومان قیمت دارد.
در نهایت باید گفت که بازگشت لنسر به ایران امری بسیار عالی برای بازار ایران است و موجب می‌شود نام‌های معروف جهانی به بازار بی‌رمق داخل رنگ شادی بدهند. اما لنسر 1.8 که فعلاً قدرتمندترین لنسر بازار محسوب می‌شود، صد در صد