با توجه به اینکه هر دو خودرو از نظر قیمتی نزدیک به هم هستند و از نظر فنی و سطح تجهیزات شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، همیشه این سوال مطرح بوده که بالاخره توسان بخریم یا اسپورتیج؟ لذا سایت خودروبانک بر این شد تا این دو چشم بادامی شرقی را در کنار یکدیگر بگذارد و به این سوال مهم پاسخ دهد.

طراحی خارجی و کابین
 


موضوع طراحی و ظاهر یک موضوع کاملاً سلیقه ای است و نمی توان به قطعیت گفت که بالاخره توسان خوش تیپ تر است یا اسپورتیج. اما این موضوع را می توان با یک نگاه کلی به هر خودرو فهمید که توسان در طراحی بیرونی کمی محافظه کارانه تر از اسپورتیج بوده و شاید هدف آن برای سنین بالاتری بوده است. اما در مقابل کیا کاملاً شجاعانه قصد داشته خودرویی متفاوت را وارد بازار کند و باید گفت که در این راه به خوبی هم جواب گرفته و چهره این خودرو مخصوصاً در زمان عرضه یک سر و گردن از دیگر رقبا بهتر و جذاب تر بود. رینگ های بزرگ، طراحی و قوس های جانبی و نوع درب عقب طوری طراحی شده اند که اصلاً نمی توان از آن ایرادی گرفت و یقیناً برای جوانان اسپورتیج می تواند خودرویی گیرا و جذاب باشد.

اما با وارد شدن به کابین داستان کمی متفاوت می شود. موضوعی که در توسان مشخص است طراحی و قرار گیری ادوات به صورتی گویا، مشخص و ارگونومیک است بطوریکه همه چیز سر جایش قرار دارد و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین دید بیرون شما خوب است و به جاده تسلط مناسبی دارید.

این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بعد از توسان وارد کابین اسپورتیج شوید و متوجه می شوید که این کابین نسبت به توسان کمی تنگ و خفه است! اگرچه طراحی داشبورد میانی و آمپر پشت صفحه و ... همگی زیبا و بی نقص هستند اما شما داخل کابینی با دید نسبتاً کم روی جاده قرار دارید و نوع قرار گیری شیشه ها کمی دید را محدود کرده اند. با وجود اینکه ممکن است این نوع قرار گیری داخل کابین و دید محدود شبیه خودروهای اسپرت باشد، اما برای بسیاری از خریداران که از خرید چنین خودرویی قصد استفاده شهری را دارند، دید باز و احاطه به جاده مسئله کمی نباشد.

حال که داخل کابین هر خودرو نشسته ایم بگذارید موضوع دیگری یعنی دید عقب را نیز مطرح کنیم. در اکثر خودروهای شاسی بلند، دید عقب معضلی به حساب می آید و اگرچه در هر دو خودرو امکان نصب دوربین عقب وجود دارد، اما هیچ چیز جای دید شما از آینه میانی را نمی گیرد. یکی از فرق هایی که بین توسان و اسپورتیج وجود دارد دید بهتر اسپورتیج است و نوع قرار گیری شیشه عقب و طراحی سقف به صورتی است که نسبت به توسان دید بهتری نسبت به عقب خودرو دارید.
موضوع دیگری که قبلاً در مورد این دو خودرو مخصوصاً محصولات کیا مطرح بوده، کیفیت پایین اجزای داخلی بود. اما حال باید گفت که کیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و در این مورد کیفیت اجزای داخلی توسان و اسپورتیج مورد بررسی ما تقریباً برابر بود. اگرچه هر دو هنوز تا رسیدن به محصولات رقیب ژاپنی و اروپایی راهی طولانی در پیش دارند.


فضای بار و سرنشینان

 


در مورد فضای سرنشینان و مخصوصاً قسمت عقب می توان گفت که تا وقتی دو نفر در عقب باشند مشکلی نیست ولی اگر قصد داشته باشید سه نفر در صندلی های عقب بنشینید برتری توسان نسبت به اسپورتیج مشخص می شود. باید اشاره کرد که همان فضای گرفته با دید محدودی که در جلو برای اسپورتیج وجود داشت، در عقب نیز تکرار شده و دید سرنشینان عقب در توسان بهتر از اسپورتیج است.

در مورد فضای بار صندوق عقب نیز مجدد برتری با توسان است و مقدار باری که می توان در صندوق عقب توسان قرار داد کمی بیش از اسپورتیج است. البته این برتری آنچنان هم پررنگ نیست و اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این موضوع بپردازیم، حجم صندوق عقب توسان 1580 لیتر و اسپورتیج 1546 لیتر است که نشان از برتری جزئی توسان نسبت به اسپورتیج در این فاکتور است.


تجهیزات کدامیک کامل تر است؟

 


در مورد خودروهای کیا و هیوندای، با توجه به اینکه افراد شخصی نیز اقدام به واردات کرده و هر کدام خودرو را با سلایق خود وارد کرده اند، بازار داخل پر شده است از خودروهای مختلف با امکاناتی متفاوت و شاید به راحتی می توان گفت که نمی توان دو توسان و یا دو اسپورتیج را در خیابان پیدا کرد که از نظر امکانات کاملاً شبیه به هم باشند. هر کدام هم برای خود تیپ و اسمی روی خودروی خود گذاشته و آن را فولِ فول نامیده اند! شاید برای اینکه متوجه شوید خودرویی که قصد خرید آن را دارید از تمامی امکانات قابل نصب بهره مند است یا نه، باید مطالعات و تجربیات زیادی داشته باشید و برای خود در این زمینه حرفه ای شوید.
اما در کل و با یک نگاه کلی به لیست امکانات قابل نصب روی هر خودرو می توانید متوجه شوید که در اکثر موارد هر دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما بعضی از تجهیزات روی توسان قابل نصب نیست و از این حیث اسپورتیج برتری نسبی به توسان دارد (البته ممکن است از زمان نگارش این مقاله تا زمان انتشار آن که تنها چند روز است همان امکانات نیز قابل نصب شوند و در نمایشگاه های کشور قابل دسترس!). مثلاً روی کیا اسپورتیج سنسور جلو نصب می شود اما توسان در هیچ یک از مدل ها سنسور جلو ندارد. و یا در اسپورتیج آنتن کوسه ای و ساب ووفر وجود دارد ولی روی توسان نمی توانید این دو را داشته باشید. مجدد متذکر می شوم که احتمالاً در همین لحظه بسیاری می گویند که فلان توسان در فلان جا این آپشن را هم دارد که باید گفت "بله درست می فرمایید" و همانطورکه ذکر شد روی تمامی مدل های هیوندای و کیا انواع و اقسام امکانات نصب می شوند.
ولی در یک صحبت کلی، هر دو خودرو از نظر سطح تجهیزات در بهترین شرایط در کلاس خود هستند و اگر برای شما تجهیزات نصب شده یکی از فاکتورهای خرید است، مطمئن باشید که هیچ کدام شما را مایوس نخواهد کرد.

چه پیشرانه ای روی این دو کره ای نصب شده؟

 


شاید راحت ترین قسمت در این مقاله نوشتن همین قسمت باشد زیرا اگر درپوش موتور را بالا بزنید متوجه می شوید که دقیقاً یک پیشرانه آن هم با عملکردی مشابه روی آنها نصب شده است. روی توسان و اسپورتیج یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه به حجم دقیق 2359 سی سی نصب شده که می تواند حداکثر 177 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 227 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را تولید کند که اگر کمی عمیق تر شویم این موتور از سری پیشرانه های MPi است.
یک موضوع را داخل پرانتز بگوییم که در مقطعی و در مدل های 2012 تعداد بسیار کمی از مدل های اسپورتیج با موتور 2 لیتری توربو GDi با قدرت 267 اسب بخار نیز وارد شده است که راحت ترین راه برای تشخیص آنها وجود دو خروجی اگزوز در عقب خودرو است.

اگر به اعداد و ارقام آنها نیز نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که از این نظر هم بسیار شبیه به هم هستند و شتاب صفر تا صد هر دو تقریباً 10 ثانیه و حداکثر سرعت آنها کمی بیش از 180 کیلومتر در ساعت است. اما ما به این اعداد اکتفا نکردیم و اگر با اخلاق ما آشنایی داشته باشید می بایستی حتماً خودمان هم آنها را تست می کردیم که در نهایت یک درگ برگزار کردیم و می توانید در ادامه آن را مشاهده کنید.

هندلینگ کدامیک بهتر است؟

 


همیشه یکی از مهم ترین فاکتورها هندلینگ یک خودرو است. خودروی توسان مورد بررسی ما از مدل 2014 بود و تقریباً یک سال کار کرده بود و اسپورتیج مدل 2015 و با کارکرد حدود 6 ماه بود. لذا تقریباً هر دو نو و شبیه صفر کیلومتر بودند مخصوصاً اینکه صاحبان هر دو خودرو از ماشین بازهای خوب و با اطلاع کامل بودند و به خودروی خود حسابی رسیده بودند.
کلید را از صاحبان خوب و خوش برخوردشان گرفتم و تک تک به همراه خودشان شروع به بررسی و تست هر کدام کردیم. موردی که پس از رانندگی و تست هر دو مشخص بود، این است که واقعاً توسان و اسپورتیج هر دو یک خودرو هستند و نه تنها از نظر پیشرانه برابرند، بلکه از نظر هندلینگ و فرمان پذیری تقریباً در یک سطح قرار دارند.

لذا سعی کردیم کمی با موشکافی بیشتری به بررسی هر کدام بپردازیم. همانطورکه گفتیم کیا اسپورتیج مورد تست از مدل 2015 بود و موضوعی که کاملاً عیان بود بهبود سیستم تعلیق آن نسبت به اولین سری این خودرو است. همانطورکه می دانید در سری های اول از اسپورتیج (مدل 2011) سیستم تعلیق آن واقعاً خشک بود اما کیا این مشکل را در سری جدید اسپورتیج رفع کرده و هم اکنون باید گفت که تعلیق هر دو خودرو از نظر نرمی بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

اما همانطورکه در قسمت فضای سرنشینان اشاره شد، روح اسپورتیج بیشتر شبیه به خودروهای اسپرت است و می توان گفت که کمی اسپورتیج از نظر هندلینگ برتری نسبت به توسان دارد و خودرو بیشتر در کنترل و دستان شماست. لذا هر قدر در قسمت دید و فضای داخلی توسان نسبت به اسپورتیج برتری داشت اما در قسمت هندلینگ برتری در دستان اسپورتیج است.
یک موضوع دیگری که در این قسمت شاهد آن بودیم عکس العمل سریعتر گیربکس و پدال گاز اسپورتیج نسبت به توسان بود. ممکن است که بگویید این مقایسه با توجه به کارکرد بیشتر توسان به مدت 6 ماه کمی ناعادلانه است اما در هر صورت 6 ماه اختلاف کارکرد نباید آنچنان اختلاف بوجود آورد و در این زمینه نیز اسپورتیج خودرویی سرحال تر نسبت به توسان است و نوعی تنبلی در محصول هیوندایی دیده می شود.
برای اینکه این رقابت جذاب تر شود و همچنین حد این تنبلی مشخص شود، یک درگ نیز برگزار کردیم که مشخص شود برتری عکس العمل گیربکس و پیشرانه چقدر است. برای اینکه درگ کمی بهتر برگزار شود هر دو خودرو سعی کردند در شروع با لانچ حرکت کنند.

بالاخره کدامیک را انتخاب کنم؟

 


باید گفت انتخاب یکی از بین این دو خودرو کار بسیار دشواری است. این دو را به راستی باید برادرانی نامید که از هر حیث بسیار شبیه به یکدیگر هستند و به جزء ظاهر و طراحی، به سختی می توانید تفاوت های این دو را پیدا کنید.
اگر به بازار آزاد نیز برویم متوجه می شوید که کیا اسپورتیج در رنج قیمتی 146 تا 159 میلیون تومان به فروش می رسد و در مقابل توسان قیمتی بین 142 تا 148 میلیون تومان دارد.
اما در هر صورت باید یکی را انتخاب کنیم و برخلاف تصور قبلی و مشکلاتی که در سری اول اسپورتیج وجود داشت، باید دست این محصول خوش استیل کیا را به عنوان انتخاب بهتر بالا ببریم و اگرچه توسان نسبت به آن دارای برتری هایی است، اما در کل و با اختلافی اندک به نظر می رسد کیا اسپورتیج گزینه ای معقول تر و مناسب تر نسبت به توسان باشد.
در انتها از آقایان مهریار جعفری و فرزان شهریاری کمال تشکر را داریم که خودروها و وقت خودشان را برای تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.