طراحی
 


طراحی E46 را می‌توان حد واسط طرح‌های سنتی و مدرن ب‌ام‌و دانست. چرا که هم اصالت نسل‌های قدیم را به همراه دارد و هم اینکه همچنان تا حدودی امروزی به نظر می‌رسد. البته با آمدن اتاق E90 و پس از آن F30 کمی از جذابیت روزهای اوج این آلمانی خوش ترکیب کاسته شده ولی باید اعتراف کنیم که در هر صورت هنوز هم زیباست. جلو پنجره‌ی معروف ب‌ام‌و، خطوط روی کاپوت، گلگیرهای کمی برجسته به همراه رینگ‌های 17 اینچی ظاهری اسپرت و در عین حال سنگین به خودرو بخشیده. در ب‌ام‌و E46 خبری از حجم‌های اغراق شده و طراحی فضایی نیست. همه چیز ساده و در عین حال هوشمندانه و بی نقص سر جای خودش قرار دارد. البته شاید برای سال 2015 این طراحی کمی ساده به نظر آید ولی تجربه ثابت کرده که زیبایی توام با سادگی نسبت به طرح‌های اغراق آمیز دیرتر از چشم می‌افتد.


امکانات رفاهی و ایمنی

 


325 دارای لیست مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی است که البته با توجه به سن و سالش و اینکه فول‌ترین مدل وارداتی نبوده کمبودهایی نیز از این حیث دارد.
از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این اتومبیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
صندلی‌های چرمی، شیشه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز و سنسور قطع‌کن اتومات (برای جلوگیری از آسیب به انگشتان)، سانروف، چراغ‌های زنون مجهز به تنظیم اتوماتیک ارتفاع، مه‌شکن، سنسور باران، ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل، پرده‌ی عقب برقی، 8 عدد ایربگ، سیستم کنترل پایداری خودرو DSC، آیینه‌ها تاشو برقی، رینگ‌های 17 اینچی و ...
اما همانطورکه اشاره شد جای خالی برخی امکانات مثل کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتومات، صندلی برقی، زیر آرنجی راننده (و صندلی عقب)، گرمکن صندلی حداقل برای سرنشینان جلو و... در این سطح و کلاس احساس می‌شود. البته مالک خودرو شخصاً اقدام به خرید و نصب برخی از این تجهیزات نموده ولی راه‌اندازی این آپشن‌ها در ایران چندان هم کم هزینه و کم دردسر نیست، پس بهتر است قبل از خرید 325 بیشتر روی آپشن‌های اصلی شرکت وارد کننده حساب باز کنید، مگر اینکه وقت و پول کافی در اختیار داشته باشید.
قبل از نصب آپشن‌ها:

پس از اضافه شدن برخی امکانات از قبیل: فرمان M مجهز به کلید کروز کنترل و بلوتوث، پخش تصویری، تهویه مطبوع اتومات و زیر آرنجی جلو


قدرت موتور

 


در زیر کاپوت این باواریایی زیبا یک پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 2.5 لیتر (دقیق‌تر2494 سی‌سی) قرار گرفته که 189 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیرباکس 5 سرعته (6 دنده) به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. البته حدود 75 اسب‌بخار به ازای هر لیتر برای اتومبیل‌های امروزی عددی بسیار معمولی به حساب می‌آید چرا که حتی خودروهای هیوندای و کیا جدید هم توانسته‌اند به ازای هر لیتر، اسب‌بخار بالاتری بدست آورند اما با توجه به سن و سال 325 E46 و توانایی ب‌ام‌و در رساندن این قدرت با کمترین هدر رفت ممکن بر سر چرخ‌ها، میزان قدرت قابل قبول است.


کیفیت

 


وقتی صحبت از یک خودروی آلمانی باشد همه توقع نهایت کیفیت را دارند. 325 هم شما را از این حیث نا امید نخواهد کرد. البته موارد عجیبی مثل شکستن 3 عدد از کلیدهای شیشه بالابرها و فلاشر، رفتن پوسته قسمتی از کنسول و یا شکستن یکی از پره‌های فن در کیلومتر حدود 80 هزار (که البته همگی در همان زمان تعویض شده‌اند) کمی دور از انتظار بود اما با نگاهی به داخل کابین و مشاهده سلامت چرم صندلی‌ها بعد از 135 هزار کیلومتر و داشبوردی که بعد از 10 سال همچنان صدای آزاردهنده‌ای ندارد در کنار سلامت کامل فنی، حس اطمینان از بابت کیفیت را همانطورکه انتظار داشتیم برآورده کرد. البته ذکر یک نکته ضروری است که شرایط نگهداری خودرو نیز بسیار مهم می‌باشد و شخصاً مدل‌های بالاتری از ب‌ام‌و را مشاهده کرده‌ام که از نظر سلامت اوضاع بسیار بدی (نسبت به این تولیدی سال 2005) داشتند. 

تجربه رانندگی

 


در پشت فرمان 325 ارگونومی مناسب حرف اول را می‌زند. برای عادت کردن به ابعاد و حدود خودرو نیاز به زمان ندارید! همان لحظه که اولین بار پشت فرمان نشستم گویی سال‌ها با این خورو رانندگی کرده‌ام. همه ادوات در دسترس، دید اطراف مناسب و فرمان خوشدست و صندلی‌ها بخوبی بدن را در بر می‌گیرد. البته مالک خودرو فرمان را با نوع M تعویض کرده که این کار علاوه بر زیبایی و اضافه شدن چند آپشن، باعث خوشدستی بیشتر نیز شده است. 
استارت میزنم، صدای موتور در حالت سکون بسیار کم و با فشردن پدال گاز کمی به گوش می‌رسد. البته صدای اسپرت و زیبایی است. همانطور که گفتیم خودرو مورد تست تولید سال 2005 می‌باشد، 135 هزار کیلومتر پیموده و در این 10 سال به قول معروف لای پر قو نگه داشته شده است! قبل از هر چیز دنده را در حالت تیپ‌ترونیک قرار داده و سعی می‌کنم شتابگیری این شش سیلندر آلمانی را آزمایش نمایم. شتابش نسبتاً خوب است! شاید هم توقع ما از یک ب‌ام‌و 2500 سی‌سی تنفس طبیعی با فناوری یک دهه قبل و وزن 1.5 تن زیادی بالا بود! به هر حال ب‌ام‌و است و آن هم سری 3 پس باید جاذبه‌های اسپرتی داشته باشد. شتاب اعلامی کارخانه 8.5 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر می باشد که با توجه به سن و سال این خودر و بنزین نامناسب استفاده شده و ارتفاع شهر تهران از سطح دریا (هر چه از سطح دریا بالاتر برویم فشار و چگالی هوا کاهش میابد و شهر تهران بطور متوسط 1200 متر از سطح دریا بالاتر است) این رقم به بیش از 10 ثانیه افزایش یافت. البته این شتاب برای رانندگی برون شهری و سبقت‌گیری‌ها و حتی شیطنت‌های خیابانی تا حدود زیادی راضی کننده است اما قطعاً برای عاشقان شتاب و سرعت، نسخه قویتر یعنی 330 انتخاب بهتری خواهد بود.

به مکانی خلوت می‌رویم تا شتابگیری در سرعت‌های بالا را نیز تجربه کنیم. بر خلاف صفر تا 100 که کمی ناامید کننده بود در سرعت‌های بالاتر 325 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، به لطف گشتاور مناسب و تعویض دنده‌های سریع با روند بسیار خوب و یکنواختی به سرعت اضافه می‌شد بطوریکه احساس کردم این اتومبیل تا ابد به شتابگیری ادامه خواهد داد (البته بدلیل محدودیت‌های موجود نتوانستیم به حداکثر سرعت دست پیدا کنیم)! 
سعی کردم تعادل و پایداری اتومبیل را هم به چالش بکشانم که E46 از این تست سربلند بیرون آمد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی است و احساس امنیت را در پیچ‌ها به سرنشینان القا می‌کند. البته برای انجام حرکات مارپیچ با یک خودروی قدرتمند دیفرانسیل عقب مهارت بیشتری لازم است چرا که چرخ‌های عقب خودروهای دیفرانسیل عقب استعداد زیادی برای سر خودرن دارند اما ب‌ام‌و با استفاده از تقسیم وزن مناسب و سیستم کنترل پایداری هوشمند موفق شده تعادل خوبی برای این اتومبیل به ارمغان آورد.
از نظر نرمی سیستم تعلیق با توجه به ذات اسپرت و فاق کوتاه لاستیک‌ها نمی‌توان توقع زیادی از این خودرو آلمانی داشت اما سواری قابل قبول است و با توجه به تعادل مثل زدنی که دارد می‌توان به میزان نرمی‌اش هم نمره‌ی قبولی داد. درست است که ازاین نظر به هیچ وجه به نرمی خودروهایی مثل تیانا یا کمری نمی‌رسد ولی ما هم توقع راحتی یک سدان بزرگ و خانوادگی را از این خودرو جمع و جور و اسپرت نداریم.
در مورد مصرف سوخت مثل بسیاری از 6 سیلندرها عملکرد جاده‌ای قابل قبول است و چون با این خودروی 189 اسبی برای رسیدن به سرعت 120 و سبقت‌گیری‌های عادی نیازی به استفاده از حداکثر قدرت و دورهای بالای موتور نیست در نتیجه مصرف سوخت جاده‌ای حدوداً صدی 7 تا 7.5 می‌باشد که از این نظر با بسیاری از خودروهای 4 سیلندر با موتورهای ضعیف‌تر برابری می‌کند اما در شهر بخصوص هنگام ترافیک داستان متفاوت است، وزن بالا و گیرباکس اتوماتیک با یک موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری اشتهای زیادی برای مصرف دارد به طوریکه در شهر تهران به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده 13 لیتر سوخت از باک خودرو کاسته میشود (هر چند در شهر های خلوت‌تر این عدد کمی پایین خواهد آمد)! 
فضای سرنشینان برای 4 بزرگسال و یک کودک مناسب است و برای چنین شرایطی مشکلی وجود نخواهد داشت اما اگر خانواده 5 نفره با میانگین قدی بالا دارید قطعاً سری 5 برای شما گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

جمع‌بندی کلی

 


ب‌ام‌و 325 E46 خودرویی قدرتمند و جذاب است که با مبلغی نه چندان زیاد شما را به دنیای یکی از بهترین برندهای اتومبیل سازی جهان وارد می‌کند. اما هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! هرچند شما با پول یک هیوندای اکسنت 1600، یک ب‌ام‌و بسیار قویتر را صاحب شده‌اید اما باید درآمد خوبی داشته باشید چرا که علاوه بر قیمت قطعات مصرفی گرانتر و مصرف سوخت بیشتر، شما یک خودروی 10 ساله دارید که هر لحظه ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه‌ای داشته باشد و هزینه‌ای چند صد هزار تومانی یا میلیونی روی دستتان بگذارد. البته اگر یک بار پشت فرمان این باواریایی زیبا بنشینید، ممکن است با خود بگویید به دردسر‌اش می‌ارزد!
در پایان جا دارد از از آقای محمد براتی که وقت و اتومبیلشان را در اختیار نویسنده خودرو بانک قرار دادند تشکر نمایم.