سپر با توجه به داشتن کیت آلپینا طراحی متفاوتی نسبت به گونه استاندارد دارد که به زیباتر شدن این قسمت کمک شایانی کرده است. درپوش موتور از فرمی عضلانی بهره میبرد و برای هرچه زیباتر شدن و البته آیرودینامیک بهتر این قسمت دو خط به موازات یکدیگر از ستون های A تا دماغه خودرو کشیده شده است.

با رفتن به کنار خودرو طول زیاد سری 7 جلب توجه می کند. فاصله زیاد میان اکسل های جلو و عقب نشان از فضایی بزرگ و جادار این بی ام و دارد. خط کمری که از چراغ های عقب شروع شده و با گذشتن از روی درهای جلو و عقب به زیبایی هرچه تمام تر در گلگیر جلو محو می شود این نما را از سادگی خارج کرده و باعث پویاتر شدن آن شده است. رینگ های آلمینیومی نیز زیبا و البته هماهنگ با پیکره کلی خودرو شکل گرفته اند.

در نمای عقب طراحی چراغ ها ما را به یاد برادر کوچکتر سری 7 یعنی سری 5 می اندازد البته نوار کرومی که با چراغ ها ادغام شده این نما را از سری 5 متمایز می کند و حس لوکس بودن را به بیننده القا می کند. در بالای صندوق اسپویلر کوچکی نصب شده است که علاوه بر زیباتر شدن این نما به افزایش چسبندگی خودرو نیز در سرعت های بالا کمک می کند و در نهایت در پایین سپر دو منبع اگزوز دوبل جلب توجه می کند که زیبایی این نما را دوچندان کرده اند.


طراحی داخلی و تجهیزات
 


دیگر وقت آن رسیده که داخل کابین این خودروی گرانقیمت آلمانی شویم، درها را باز کرده و به راحتی وارد خودرو می شویم طراحی داشبورد شبیه به سایر محصولات بی ام و به خصوص سری 5 می باشد که البته فضای بزرگتر کابین نسبت به برادر کوپکتر کاملاً ملموس است. داشبورد از فرمی ساده و در عین حال جذابی برخوردار است و همه ی ادوات به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به گونه ای که راننده می تواند به راحتی و بدون حواس پرتی در هنگام رانندگی از آن ها استفاده کند که نشان از ارگونومی خوب سری 7 دارد.

فرمان از فرمی زیبا برخوردار است و هماهنگ با دیگر بخش های کابین شکل گرفته، در سمت راست آن کلید های مربوط به سیستم صوتی و تلفن و در سمت چپ کلید های مربوط به کروز کنترل قرار دارند.

در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین مانیتور و ادوات مربوط به سیستم تهوبه مطبوع قرار دارند، در کنار دسته دنده زیبای بی ام و که بی شباهت به جوی استیک نیست، کلید های مربوط به حالت های مختلف رانندگی و در سمت راست آن موس مربوط به سیستم iDrive و در پایین این قسمت کلیدهای مربوط به ترمز دستی برقی، سنسور پارک جلو و سیستم Auto Hold قرار گرفته اند.
مواد به کار رفته در کابین که مجموعه ای از چرم، آلومینیوم، جیر و پلاستیک است از کیفیت خوبی برخوردار می باشند. فضای کابین هم در ردیف جلو و هم عقب بزرگ و راحت است و هیچ کمبودی از نظر فضای سر و پا برای سرنشینان وجود ندارد که البته با تو جه به طول خودرو چنین انتظاری هم می رفت.

سری 7 بی ام و از حیث تجهیزات و پیشرانه در تیپ های مختلفی عرضه شده که گونه مورد نظر ما با کد750 شناخته می شود که دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی زیادی می باشد. این تجهیزات شامل سیستم ورود و استارت بدون کلید (کی لس) سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان جلو عقب، صندلی های برقی جلو و عقب به همراه گرمکن و تهویه، حافظه صندلی، آینه ها و فرمان، سانروف 4 حالته، آینه های الکتروکرونیک، وکیوم درها، سیستم چرخش دوگانه چراغ ها در سرپیچ ها، سیستم روشنایی و دید در شب، کروز کنترل انطباقی، دوربین 360، سنسور های پارک جلو و عقب به همراه دوربین عقب، سیستم حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، سیستم های کنترل پایداری و ضد هرزگردی و ... این خودرو همچنین دارای 12 ایربگ نیز می باشد. از نظر ایمنی این خودرو توانسته 5 ستاره از موسسه EuroNCAP دریافت کند که نشان از ایمنی بالای این آلمانی دارد.

پیشرانه و گیربکس

 


750Li دارای پیشرانه ای 8 سیلندر با حجم 4.4 لیتر می باشد که به کمک توربوشارژرهای دوتایی (توئین توربو) و تکنولوژی های تزریق مستقیم سوخت و متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها می تواند حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 450 اسب بخار و 650 نیومتر در دور موتورهای 5500 و 2000 تا 4500 تولید کند که وظیفه ی انتقال قدرت پیشرانه به چرخ های عقب به گیربکس 8 سرعته ساخت zf سپرده شده است. بی ام و 750Li با این پیشرانه و گیربکس قادر است که در 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و می توان تا سرعت 250 کیلومتر بر ساعت نیز با آن گاز داد.

میانگین مصرف سوخت 750Li در 100 کیلومتر 8.6 لیتر می باشد که برای یک خودرو با این حجم پیشرانه رقم خوبی به شمار می رود و نشان از کم مصرف بودن این خودرو دارد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. کمک فنرها از نوع انطباقی هستند که میتوان میزانی نرمی و سفتی آن ها را تنظیم کرد. در کنار آن ها فنرهای بادی قرار گرفته اند که قابلیت تغییر ارتفاع را برای سری 7 فراهم کرده اند که این مجموعه یکی از بهترین سیستم های تعلیق می باشد و علاوه بر تامین آسایش سرنشینان منجر به پایداری خوب خودرو نیز می شوند.

تجربه رانندگی

 


بالاخره درب این آلمانی 2 تنی را باز کرده و وارد کابین فوق لوکس آن می شویم. طراحی داخل کابین و فرم قرار گیری دسته دنده و غربیلک فرمان همانند تمامی دیگر بی ام و هاست و اگر تا به حال از دیگر محصولات این شرکت استفاده کرده باشید به راحتی می توانید با آنها کار کنید.
موتور 8 سیلندر قدرتمند و بزرگ سری 7 را استارت می زنیم و زوزه کشان این موتور روشن می شود. دنده را در حالت D قرار داده و این غول پیکر سنگین وزن به آرامی شروع به حرکت می کند. شاید بزرگ بودن خودرو کمی راننده را محتاط کند و البته همین موضوع در شهرهایی مانند تهران حادتر است و نتوان با آن به قول معروف لایی کشید! ولی حرکت کردن با آن کاملاً شکیل و مغرورانه است و طوری است که گویا هر لحظه آماده است تا تمامی 8 سیلندر را به جان آسفالت کف خیابان بیندازد.
دل را به دریا زده و پا را تا انتها روی پدال گاز می گذاریم، البته در خیابانی خلوت و در مسیری مستقیم و این هیکل دو تنی مانند حیوان وحشی به جلو پرتاب می شود و تمامی سرنشینان در صندلی فرو می روند. شاید برای اولین بار که سوار خودرو شوید و شروع به حرکت کنید به این فکر باشید که این اندام درشت و ابعاد بزرگ را چه موتوری می تواند تحمل کند؟ ولی اگر راستش را بخواهید پیشرانه 8 سیلندر 750 به کمک توئین توربوهای نصب شده به راحتی پاسخگوی این وزن هستند و تنها در زیر 5 ثانیه شما را به مرز صد کیلومتر در ساعت می رسانند.
با یک مقایسه غیر منصفانه، اگر خاطرتان باشد چندی پیش پورشه 911 کاررا S را بررسی کردیم و در آن فیلم مشاهده کردید که آن خودرو توانست در عرض حدود 5 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد. درست است که قابلیت های رانندگی و هندلینگ 911 در سگمنتی کاملاً متفاوت با این خودرو است و اصلاً مقایسه این دو کاری از ریشه اشتباه است، ولی اگر این دو را در یک مسیر مستقیم به صورت مسابقه ای درگ مانند قرار دهیم، 750Li به راحتی می تواند پا به پای 911 حرکت کند.

قیمت و سخن آخر

 


اگر به بازار آزاد برویم، اکثر مدل های موجود 2009، 2010 و 2011 هستند و قطعاً همگی کارکرده! ولی با توجه به کارکرد قیمت آنها بین 400 تا 570 میلیون تومان متغیر است.
شاید باید گفت در این سگمنت، کماکان کلاس S گزینه پیشرو باشد ولی سری 7 از نظر توانایی های حرکتی، چهره ای اسپرت و در عین حال شکیل و صد البته روح دمیده شده آلپینا در آن انتخابی بی نقص برای داشتن خودرویی لوکس باشد.
در انتها از آقای حسین کدخدا کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند