در بالای جلو پنجره نیز دوربین دید جلو جا خوش کرده است. دو خط روی کاپوت هم از جلو پنجره آغاز شده و تا ستون A ادامه می یابند که سبب عضلانی تر دیده شدن نمای روبرو شده اند. در پایین چراغ ها دو نوار کرومی جا خوش کرده اند و طراحی سپر نیز بسیار ساده و فاقد هیجان است. نکته ی نمای جلوی جنسیس عدم وجود هرگونه نشان از هیوندا است. در نمای جانبی می توان کاملاً اثرات ب ام و اتاق E60 را در طرح جنسیس مشاهده کرد. گلگیر ها هم یک پف جزئی دارند که در بدنه ادغام شده و مانند بنز W221 خیلی جلب توجه نمی کند. نمای جانبی در کل طرح اسپرت و هیجان انگیزی ندارد و تنها یک نوار کرومی زیر در ها و دور شیشه و همچنین رینگ های نه پره ی 18 اینچی به جذاب شدن این بخش کمک کرده اند. یک قالپاق کوچک مزین به نشان هیوندای نیز روی رینگ ها نصب شده تا پیچ های چرخ را در پشت خود پنهان کند.

در نمای عقب جنسیس اولین نکته برآمده بودن در صندوق عقب است که همانند ب ام و سری هفت E65 از ستون C آغاز می شود. چراغ ها ال ای دی بوده و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شده اند. سپر عقب نیز همانند سپر جلو کاملاً ساده بوده و تنها با دو خروجی اگزوز بیضی شکل و یک نوار کرومی سرتاسری سعی شده کمی جذاب تر بنظر بیاید. در کل طراحی ظاهری جنسیس از طرح های شرقی فاصله گرفته و بیشتر به خودروهای اروپایی نزدیک شده است و احتمال این که جنسیس را از فواصل دور با یک بنز یا ب ام و اشتباه بگیرید زیاد است.

با ورود به داخل جنسیس با فضایی جادار و لوکس مواجه خواهید بود. طراحی داشبورد در عین سادگی زیبا و لوکس است منتهی با طرح های روز فاصله دارد، در قسمت مرکزی داشبورد دارای یک شیب ملایم است که در قسمت بالای آن سیستم تهویه مطبوع و یک نمایشگر8 اینچی به چشم می خورد که اطراف آن دریچه های تهویه قرار دارند. در قسمت پایینی تنها یک ورودی دیسک برای سیستم صوتی قرار دارد بسیار ساده و خلوت است. لیور دنده در یک قاب با رنگ فلزی قرار گرفته و روی دسته دنده هم همانند داشبورد از طرح چوب استفاده شده است. در پایین دسته دنده یک جوی استیک تعبیه شده است که با آن امکان کنترل قسمت های مختلف خودرو وجود دارد. داشبورد جنسیس دو رنگ است و از ترکیب چرم و چوب در آن استفاده شده است که در نمونه ی مورد آزمایش رنگ قهوه ای چرم داشبورد با رنگ مشکی کابین ترکیب زیبایی را بوجود آورده بود.

این نوار چرمی تا روی درها ادامه دارد و دستگیره ی کرومی در ها را در خود جای داده است. طراحی غربیلک فرمان نیز مناسب است اما طرح آن دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و ظاهر آن حس خاصی به راننده منتقل نمیکند. روی فرمان کلید هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار داده شده است. طراحی نشان دهنده ها بسیار ساده و به رنگ سفید است اما وجود صفحه نمایش کوچک رنگی در این بخش توانسته کمی از سادگی آن بکاهد. در فضای عقب هم سرنشینان چه از لحاظ فضای زانو و چه از لحاظ فضای سر مشکلی نخواهند داشت و صندلی ها نیز دارای طراحی و عمق مناسبی هستند. تنها نکته ی منفی در کابین جنسیس به نظر نگارنده افت کیفیت چرم فرمان بوده که البته با توجه به کارکرد نسبتا بالای خودروی مورد تست نباید انتظار بیش از حد از آن داشته باشیم.


امکانات رفاهی
 


همانطور که اشاره کردیم جنسیس با ادعای ارائه ی امکاناتی در حد ب ام و سری هفت پا به میدان گذاشته است. با نگاهی به لیست امکانات این خودرو در می یابید که این ادعا چندان هم بی ربط نیست و جنسیس سدان در کلاس خود یکی از بهترین هاست.
از امکانات رفاهی جنسیس میتوان به: صندلی های جلو مجهز به گرم کن و سرد کن، صندلی راننده با امکان ذخیره ی وضعیت صندلی در دو حافظه و امکان تنظیم صندلی راننده در 12 جهت، سیستم کنترل الکترونیکی فنر ها، تنظیم ارتفاع اتوماتیک و دستی، دوربین نقطه کور جلو، دوربین دید عقب با سیستم راهنمای پارک، آینه های خارجی الکتروکرومیک گرم کن دار مجهز به حافظه، استارت دکمه ای، سیستم اتوهلد، درب صندوق عقب برقی جک درب موتور، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سیستم یخ زدایی، سنسور پارک جلو وعقب، کروز کنترل سیستم بخار زدائی اتوماتیک شیشه ها، پرده عقب برقی، سیستم ضد سرقت، سانروف چهار حالته، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، فرمان الکترونیک تلسکوپی، سیستم تطبیق چراغ های جلو با چرخش فرمان، چراغ های زنون به همراه چراغ شور، سیستم صوتی حرفه ای Lexicon مجهز به 14 بلندگو و ساب ووفر و چنجر شش عددی با قابلیت اتصال آی پاد و USB و AUX، سیستم بلوتوث برای مکالمات تلفنی را نام برد.
یک قسمت جالب نیز در جنسیس وجود دارد که یک پنل کنترل در کنسول وسط صندلی های عقب است. در این پنل ضمن امکان کنترل سیستم صوتی برای سرنشینان عقب و تنظیم صندلی ها امکان کنترل صندلی شاگرد نیز وجود دارد تا سرنشینان عقب بتوانند فضای دلخواه خود را فراهم کنند؛

کلید های گرم کن صندلی های عقب نیز در این پنل تعبیه شده اند. در زمینه ی امکانات ایمنی نیز جنسیس مجهز به 9 کیسه ی هوا و سیستم هایی نظیر: ESP,ABS,BAS,TCS,CBC, است. با وجود این امکانات جنسیس موفق به کسب 5 ستاره ی ایمنی در تمامی فاکتور های تست تصادف از NHTSA آمریکا شده است. بد نیست این را هم بدانید که از آنجایی که پایه و اساس طراحی جنسیس سدان ب ام و سری پنج بوده مهندسین هیوندای حتی موفق شده اند تا مقاومت پیچشی شاسی جنسیس را نسبت به ب ام و سری 5 تا چهارده درصد بهبود بخشند.

مشخصات فنی

 


نسل اول جنسیس تا پیش از تجربه ی فیس لیفت جزئی که در سال 2012 روی آن اعمال شد در بازار های جهانی با دو موتور شش سیلندر 3.3 و 3.8 لیتری عرضه می شد. هر دو موتور از خانواده موتور های لامبدا هستند که تنها گونه ی 3.8 لیتری آن به بازار کشورمان راه یافت. این موتور با حجم دقیق 3778 سی سی شش سیلندر وی شکل و مجهز به 24 سوپاپ است، این موتور تمام آلومینیومی بوده و سر سیلندر آن از طراحی DOHC بهره می برد بدین معنی که دارای دو میل سوپاپ در بالا است.

این موتور مجهز به زنجیر تایم و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا اختصارا CVVT است. سیستم سوخت رسانی این موتور MPi است که کوتاه شده ی عبارت Multipoint Fuel Injection است که به معنای پاشش چند نقطه ای سوخت است. در این سیستم هر سیلندر انژکتور خود را دارد و زمان پاشش سوخت هر سیلندر مختص آن سیلندر می باشد. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب 290 اسب بخار و358 نیوتون متر است که از این نظر آن را در سطح بنز E350 و ب ام و 530i قرار می دهد، منتها در تئوری و نه در عمل؛ البته در نسل های جدید خودروهای آلمانی که اکثرا به استفاده از توربوشارژر روی آورده اند همین حدود گشتاور را از موتور های دو لیتری بیرون می کشند و بهتر است جنسیس با خودروهای آلمانی هم سن و سال خودش مقایسه شود.
گیربکس جنسیس شش سرعته ی خودکار با نام B600 ساخت کمپانی آیسن سیکو از زیر مجموعه های تویوتا است و وظیفه ی انتقال نیرو به محور عقب را بر عهده دارد. با آن که موتور جنسیس سدان با جنسیس کوپه یکی است اما جنسیس کوپه از گیربکس ZF آلمان استفاده می کند.

البته برای بازار آمریکا جنسیس سدان با یک موتور 4.6 لیتری هشت سیلندر نیز عرضه می شود که آن مدل هم از گیربکس ZF بهره می برد. جنسیس هایی که پس از سال 2012 به کشور وارد شدند از مدل ارتقا یافته هستند که با اضافه شدن سیستم تزریق مستقیم سوخت، قدرت آنها به 333 اسب بخار افزایش پیدا کرده است و از گیربکس هشت سرعته بهره می برند.
سیستم فرمان جنسیس از نوع راک اند پینیون حساس به سرعت است و سیستم تعلیق هم در جلو مولتی لینک و در عقب از نوع پنج اتصالی استفاده شده است. در مورد سیستم نیز در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی مجهز به سیستم ضد بلوکه برخوردار است. تقسیم وزن خودرو هم مناسب است و 52 در صد وزن در جلو و 48 درصد آن در عقب قرار دارد. باتری خودرو نیز به سبک خودروهای آلمانی در صندوق عقب تعبیه شده است.

آزمایش رانندگی

 


روی صندلی های جنسیس قرار گرفته و پس از تنظیم صندلی و آینه ها و موتور را روشن می کنم. موتور با صدای خفیف و بدون لرزش روشن می شود. در هنگام کارکرد درجا نیز صدایی به داخل کابین نفوذ نمیکند، کلاً موتورهای وی شکل کارکرد نرم تری نسبت به نمونه های خطی دارند و این نرمی کارکرد جنسیس هم با توجه به این مسئله کاملاً طبیعی است.
با آزاد کردن ترمز دستی الکترونیکی شروع به حرکت می کنیم. خودرو در حالت کامفورت قرار دارد و در هنگام حرکت، سواری جنسیس بسیار نرم است و ناهمواری های مسیر توسط سیستم تعلیق جذب می شوند. یک نکته ی بسیار مثبتی که نظرم را در هنگام تست جلب کرد این است که با وجود کارکرد بالای خودرو مورد آزمایش بر عکس سایر خودروهای کره ای اتاق آن به هیچ وجه به صدا نیافتاده بود و بابت این مساله باید به مهندسین هیوندای تبریک گفت. گیربکس هم دنده ها را به نرمی و بدون لرزش عوض می کند. با توجه به گشتاور بالای موتور و برای کاهش مصرف سوخت خودرو از دنده های بالاتر استفاده می کند.

صندلی های چرمی نیز راحتی مناسبی دارند. در سرعت های حدود 120 کیلومتر بر ساعت بدلیل نرمی زیاد فنر ها اگر اقدام به تعویض خطوط کنید کمی حالت گهواره ای به اتاق خودرو دست می دهد اما در سرعت های پایین تر هندلینگ خودرو بسیار مناسب است. با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت فنر بندی مقداری سفت تر می شود، پدال گاز را تا انتها فشار داده و اقدام به شتاب گیری می کنیم و در دمای منفی دو درجه و ارتفاع 1630 متر از سطح دریا برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت موفق به ثبت زمان 8 ثانیه می شویم. تست شتاب را چند بار تکرار می کنیم و هر بار اعداد بدست آمده در همین حدود است. شتاب رسمی جنسیس طبق ادعای کمپانی شش ثانیه است که برای ما رسیدن به این عدد میسر نشد.

گیربکس ژاپنی جنسیس بخوبی از پس وظیفه ی خود بر می آید و تعویض دنده ها بی نقص و به موقع هستند. اگر قبلا سوار رقبای آلمانی جنسیس شده باشد متوجه خواهید شد که در گیربکس جنسیس بیشتر روی کاهش مصرف سوخت تاکید شده است. معکوس گیری ها نیز مناسب و به موقع است هر چند خیلی سرعت بالایی در معکوس کشیدن ندارد اما راضی کننده است و حتی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت برایتان به دنده ی دو معکوس می کشد. البته به نظر نگارنده بهتر بود ضریب دنده ی دو کمی سنگین تر در نظر گرفته می شد. نکته ی دیگری در خصوص این گیربکس که در هنگام تست متوجه آن شدیم این است که عملکرد آن در حالت اتوماتیک بهتر از حالت دستی است. گشتاور بالای موتور راضی کننده است و تقریبا در هر سرعتی شما را راضی می کند، در جنسیس اگر تصمیم به سبقت گیری در اتوبان کنید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و خودرو کاملا و در عمل گشتاور 358 نیوتون متری خود را نشان می دهد. قدرت و واکنش موتور وکوپل شدن مناسب آن با گیربکس به حدی خوب است که با فشردن پدال گاز خیلی سریع تر از آنچه فکر کنید به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. بر عکس حالت کامفورت سیستم تعلیق که سواری بسیار نرمی را ارائه میدهد در حالت اسپرت کوبش مخصوصا در جاده های ایران کمی آزار دهنده است اما هندلینگ کمی بهتر می شود. هر چند همچنان در سرعت های بالا به هیچ وجه آن احساس امنیتی که ب ام و سری پنج در تعوض خطوط به شما می دهد را در جنسیس نخواهید داشت.

در طراحی صندلی ها نیز بیشتر به بخش رفاهی پرداخته شده و در مانور ها باید خودتان نیز مقداری تلاش کنید تا جابجا نشوید. عملکرد ترمز ها نیز نه خیلی پر قدرت ولی رضایت بخش است؛ نکته ی منفی در این بخش هم این است که در ترمز های شدید دماغه ی خودرو بیش از حد پایین می آید و اصطلاحا دایو می کند. عملکرد سیستم کنترل پایداری هم رضایت بخش است و اکیدا پیشنهاد می کنیم آن را همواره روشن نگه دارید. اگر در حالت کامفورت با سرعت بالا وارد یک پیچ شوید دخالت سیستم کنترل پایداری را به شکل محسوسی احساس خواهید کرد. نکته ی دیگری که در طی آزمایش توجه مان را جلب کرد این بود که با وجود مجهز بودن جنسیس به سیستم کنترل کشش TCS اما هنگامی که برف شروع به باریدن کرد جنسیس روی برف بسیار مختصری بطور کامل متوقف شد و از حرکت باز ایستاد و هیچ عملکردی از سوی سیستم کنترل کشش مشاهده نشد. 
قاعدتا سیستم کنترل کشش در این مواقع باید با در گیر کردن ترمز چرخی که اصطکاک کمتری دارد نیروی موتور را به چرخ سمت مقابل که تماس بیشتری دارد منتقل کند اما ما چنین عملکردی را ندیدیم، با این حال نمیدانم که آیا در خودروی مورد تست ما اینطور بوده یا در تمامی جنسیس ها اینطور است. مصرف سوخت ترکیبی جنسیس حدود 10 لیتر در یکصد کیلومتر است اما اگر بخواهید با آن پر گاز رانندگی کنید نشانگر مصرف لحظه ای سوخت تا 20 لیتر را هم نشان می دهد.

نتیجه گیری

 


در زمان آزمایش جنسیس سدان قیمتی بین 120 تا 160 میلیون تومان بسته به میزان کارکرد دارد که البته در نمونه های فیس لیفت قیمت فراتر از اینهاست. با این مبلغ گزینه هایی چون ب ام و 530i و بنز E350 و E280 نیز می توانند جزو انتخاب های شما باشند.
پیشنهاد می کنیم اگر اولویت شما امکانات رفاهی و سواری نرم است و خودرویی کم خرج با خدمات پس از فروش مناسب می خواهید جنسیس را انتخاب کنید چراکه بویژه در بخش امکانات رفاهی هیچ یک از رقبای آلمانی جنسیس به آن نمی رسند. اما اگر قابلیت های حرکتی و لذت رانندگی و اعتبار برند خودرو برایتان مهم است بدون تردید به سراغ ب ام و اتاق E60 بروید و مطمئن باشید که با خرید ب ام و پکیج هیجان انگیزتری دریافت خواهید کرد. جنسیس که امروزه دیگر تبدیل به برندی مستقل شده است قدم بسیار بزرگی برای کمپانی هیوندای محسوب می شود و به نوعی این کمپانی را در آغاز راهی قرار داده که دو دهه ی پیش لکسس آن راه را پیمود؛ هر چند لکسس در همان بدو ورود تبدیل به تهدید بسیار بزرگی برای آلمانی ها شد اما بنظر نگارنده جنسیس هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد تا بتواند خود را در حد رقبای آلمانی اش نشان دهد.
از آقایان افشین و بهروز نیکوبخت بابت همکاری در تست خودروبانک تشکر می نماییم.