در این طراحی رنگ خاص بدنه به همراه نقاط طلایی رنگ، تلفیق رنگ زرد و خاکستری برای داشبورد، رینگ های 20 اینچی به همراه لوگوی فندی در مرکز آن، روکش چرمی صندلی ها با بهترین چرم فندی Grigio Chrono و طراحی قسمت های مختلف دیگری نیز دیده می شود که آن را کاملاً از مدل های استاندارد متمایز می کند.

زمانی که مازراتی توسط شرکت آرتاتاک موتور وارد ایران شد، هنوز ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی وجود نداشت و این شرکت توانست اکثر مدل های مازراتی از جمله کواتروپورته در نسخه های استاندارد، S و GTS و گرن کبریو استاندارد و S و مدل گرن توریسمو را وارد کند. در آن زمان (و حتی در حال حاضر) مازراتی توانست با توجه به چهره متفاوت، برندی لوکس و پیشرانه هایی حجیم و صد البته غران نام خود را به عنوان خودرویی فوق لوکس در ایران جای بیندازد. متاسفانه با تصویب منع واردات خودروهای 2500 سی سی، عرضه مازراتی به کل قطع شد ولی تشنگی بازار به وجود چنین خودروهایی آنقدر بود که همیشه و با معرفی نسل های جدید کواتروپورته و یا حتی گیبلی، می توانستیم نمونه های صفر کیلومتر آن را در نمایشگاه های خودرو ببینیم. لذا اگر قصد خرید یک مازراتی صفر کیلومتر حتی مدل گیبلی را داشته باشید، بعید می دانم که مشکلی باشد و می توانید به راحتی یکی از آنها را تهیه کنید.
اما در مقابل اسطوره خودروهای اسپرت ایستاده است. پورشه 911 کاررا S که چندی پیش در پیست نمونه کروک آن را تست کرده بودیم و فیلم تست و معرفی پورشه 911 کاررا S را در سایت قرار داده بودیم. اما نمونه مورد آزمایش نسخه کوپه همان مدل است و رنگ آن قرمز گیلاسی یا همان Cherry Red می باشد که در ایران تنها دو دستگاه به چنین رنگی مزین شده اند.

شاید صحبت کردن در مورد یک 911 کار بیهوده ای باشد و همین که نام این خودرو بیاید، تمامی عقبه و افتخارات آن یکی پس از دیگری بر پشت نام آن صف خواهند کشید. استیل، طراحی، مهندسی و کیفیت ساخت پورشه همیشه زبانزد خاص و عام بوده و محصولات این شرکت به عنوان سنگ محک دیگر شرکت ها محسوب می شوند.
پورشه کمی قبل از ورود مازراتی توسط شرکت معین موتور وارد شد و توانست مدل هایی از کیمن و باکستر و 911 را وارد کند و در کنار آنها نیز مدل های پانامرا و کاین نیز وارد بازار تشنه داخل شدند. پورشه از آنجاییکه نامی شناخته شده دارد، توانست به سرعت فروش خود را در ایران ثابت کند و با توجه به اینکه دیگر رقیبان آن نیز همانند فراری و یا لامبورگینی (برای مدل 911) در ایران حضور نداشتند، پورشه توانست به راحتی در حیاط خلوت خود یکه تازی کند.
اما این روزها این برند از چنان محبوبیتی برخوردار است که همانند مازراتی نمونه های صفر کیلومتر آن با شرایط خاص کماکان وارد می شوند و حتی می توان به طور مثال پانامرا توربو را که یکی از قدرتمندترین محصولات پورشه است، در خیابان های پایتخت مشاهده کرد.

لشکر اسب های زین شده
 


به این دلیل چنین عنوانی را انتخاب کردیم چون وقتی صحبت از خودروهای اسپرت و لوکسی در چنین سطحی به میان می آید، بحث قدرت تولیدی آن ها به بالای 300 اسب و حتی بالای 400 اسب می شود و اینجاست که قدرت تولید موتورهایی با بهره وری بالا و به رخ کشیدن تکنولوژی هر شرکت به طرف مقابل نمایان می شود.

ابتدا به سفیر ایتالیا می رویم. در زیر درپوش کشیده این خودرو یک پیشرانه عظیم الجثه 8 سیلندری 4.7 لیتری قرار دارد که دقیقاً 4691 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 434 اسب بخار در 7000 دور در دقیقه و 490 نیوتن متر گشتاور را در 4750 دور در دقیقه از طریق گیربکس 6 سرعته خودکار روانه چرخ های عقب کند.

اما آلمانها برای مقابله با چنین حجمی آرام ننشسته اند و در حقیقت خود را نه تنها در برابر مازراتی بلکه در مقابل رقیب دیرینه خود یعنی فراری می بینند. لذا همسو با اصالت محصولات خود موتوری را در وسط 911 قرار داده اند که فقط می توان به درب آن نگاه کرد(!) و به هیچ وجه راهی برای رسیدن به آن وجود ندارد.

شاید برای رقابت با مازراتی، آلمانها سنگ تمام گذاشته اند و روی کاررا S یک موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری را نصب کرده اند که می تواند حداکثر 400 اسب بخار و گشتاور فوق العاده 441 نیوتن متر را تولید می کند. زمانی متوجه می شوید که مهندسی آلمانی در چه سطحی است که به عملکرد این دو توجه کنید و متوجه شوید که کاررا S با موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری و گیربکس PDK می تواند در عرض 4.3 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد یعنی 0.9 ثانیه سریع تر از گرن کبریو با موتور 4.7 لیتری (شتاب 5.2 ثانیه برای مازراتی). البته در این فاکتور نباید بدن ورزشکار کاررا S را نیز نادیده بگیریم چون این ژرمن تنها 1415 کیلوگرم وزن دارد در صورتیکه ایتالیایی این رقابت نزدیک به 2 تن یعنی 1980 کیلوگرم وزن دارد و تاثیر این اضافه وزن را می توانستیم در قابلیت مانور هر خودرو نیز مشاهده کنیم.


پشت خط استارت

 


کلید هر خودرو را گرفته تا پشت هر فرمان نشسته و تستی هر چند کوتاه را از هر کدام داشته باشیم. ابتدا از گرن کبریو شروع می کنیم. در داخل این ایتالیایی خوش چهره همه چیز به خوبی و با ارگونومیک مناسبی قرار گرفته و اگر اولین بارتان باشد که سوار این خودرو می شوید، هیچ مشکلی در راه انداختن آن و استفاده از تجهیزات و دکمه ها نخواهید داشت.

خودرو را استارت زده و به یکباره صدای غرش سیستم اگزوز تمام خیابان را می لرزاند. البته با این صدا در طول راه کمی آشنا شده بودیم و زمانی که با کاروانی 2.5 میلیاردی از خیابان های شهر عبور می کردیم تا به محل عکاسی برسیم، صدای طنین انداز این دو رقیب تمامی چشم های خیابان را به سوی خود خیره می کرد و شیشه های شهر را می لرزاند.


با شروع حرکت مازراتی، اولین چیزی که جلب توجه می کند همین صدای اگزوزی است که در داخل نیز می آید تا همیشه به شما گوشزد کند تا 8 سیلندر با 434 اسب فندی آماده خدمت رسانی هستند. بالاخره نمی شود که پشت گرن کبریو نشست و کمی شیطنت نکرد! لذا پا را تا آخر روی پدال گاز می گذارم و به یکباره صدایی خشمگین از عقب به گوشم می خورد و از شتاب فوق العاده آن در صندلی فرو می روم. سعی می کنیم با چند تست قدرت مانور و ترمزهای آن را نیز بسنجیم و باید گفت که در مازراتی همه چیز عالی و در حد و اندازه قیمت آن طراحی شده و چه از نظر ترمز و چه از نظر هندلینگ کاملاً راضی کننده است و حتی یک لحظه هم به فکر وزن 2 تنی آن نمیافتید.

اما با برگشت به محل عکاسی نوبت پورشه 911 کاررا S می شود. خودرویی که پیش از این چندین بار در تست های مختلف تجربه رانندگی با آن را داشته ایم و هر بلایی که فکر کنید سر آن آورده ایم!
با نشستن پشت فرمان 911 به راحتی می توان حس متفاوت و شخصیت خاص آن را دید. نوع قرار گیری پشت فرمان، صفحه کیلومتر شمار و گیربکس و ... همگی به شما تلقین می کنند که شما پشت یک خودروی اسپرت نشسته اید و هدف اصلی از تولید این خودرو جوییدن آسفالت کف خیابان است!

با شروع حرکت با 911، حس متفاوتی نسبت به گرن کبریو به شما تزریق می شود و شتاب گیری های آن با وجود 2 سیلندر کمتر و حجمی کوچکتر نسبت به مازراتی، بسیار وحشی تر و آماده تر از آن است و شاید لازم نباشد که در مورد گیربکس PDK و عملکرد آن صحبت و عملکرد بسیار تیز و سریع آن را توصیف کرد.


کدامیک؟

 


حال فرض کنید که یک میلیارد و 200 میلیون تومان در جیب دارید و بین این دو گزینه مانده اید. باید گفت که شخصیت و هدف تولید از این دو خودرو کمی متفاوت هستند. در یک طرف مازراتی قرار دارد که هدف اصلی آن تولید یک خودرو لوکس با برندی خاص و چهره ای متفاوت است و در کنار آن با کمک پیشرانه ای قدرتمند و حجیم می تواند به راحتی از پس خود برآید و به اندازه یک خودروی اسپرت هم رده ای خود، قدرت و نیرو را در اختیار شما قرار دهد.
اما در مقابل 911 قرار دارد که هدف اصلی تولید آن خودرویی اسپرت با قابلیت های آن است و تمامی مهندسی انجام شده در این راه برای رسیدن به این هدف و داشتن عملکردی فوق العاده به عنوان یک لوکس اسپرت است و یقیناً پورشه در این کار حرفه ای می باشد.
لذا باید گفت که جدا از اینکه در بازارهای جهانی چگونه است، در ایران خودروی مازراتی و این برند لوکس تر از پورشه بین مردم جا افتاده و اگر از خرید خود قصد دارید بیشتر به لوکس بودن خودروی زیر پایتان فکر کنید، قطعاً مازراتی گزینه مناسبی برای شماست اما اگر کمی به اصطلاح اهل ماشین بازی هستید و قابلیت های رانندگی و نوع تعویض دنده و لانچ و ... برای شما بیش از لوکس بودن اهمیت دارد، در خرید 911 شک نکنید.
در انتها جا دارد از آقایان محمد حسینیان (مالک خودروی مازراتی) و عطا ماجدی (مالک خودروی پورشه) برای صرف وقت و در اختیار قراردادن خودروهایشان برای انجام این تست توسط گروه خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.
 

مشخصات فنی
مدل مازراتی گرن کبریو فندی پورشه 911 کاررا S
پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری 6 سیلندر 3 لیتری
قدرت 434 اسب بخار در 7000 400 اسب بخار در 7400
گشتاور 490 نیوتن متر در 4750 441 نیوتن متر در 5600
گیربکس شش سرعته خودکار هفت سرعته دوبل کلاچ PDK
شتاب 5.2 ثانیه 4.3 ثانیه
حداکثر سرعت 285 303
وزن 1980 کیلوگرم 1415 کیلوگرم
قیمت بازار 1 میلیارد و 100 میلیون 1 میلیارد و 200 میلیون