طرح پنج پره رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی سراتو، نمای کناری را کاملاً اسپرت کرده است. از کنار طرح آیرودینامیک و تخم‌مرغی شکل این خودرو مشخص است و باعث شده تا درپوش موتور کوچک و در ازای آن شیشه جلو بزرگ‌تر شود و دید راننده بهتر باشد. حتی در انتهای شیشه جلو و بعد از آینه‌های کناری نیز برای افزایش دید راننده شیشه بکار رفته که ما را به یاد هوندا سیویکمی‌اندازد. اگر بیشتر به نمای جانبی سراتو نگاه کنید، خطی را مشاهده خواهید کرد که از درب جلو شروع و با گذشت از روی دستگیره‌های درب‌ها به چراغ عقب ختم می‌شود. همچنین خط دیگری از پایین درب جلو شروع و به صورت منحنی شکلی تا انتهای درب عقب امتداد پیدا کرده است.

نمای عقب نیز همانند دیگر قسمت‌های سراتو نسبت به نسل قبلی کاملاً تغییر کرده است. چراغ‌ها بزرگ‌تر و کشیده‌تر شده‌اند و در آن‌ها از چراغ‌های LED استفاده شده است. بالچه‌ی کوچکی در بالای درب صندوق عقب قرار دارد و در کنار چراغ‌های سفید رنگ پلاک، دکمه‌ای برای باز کردن آن قرار گرفته است. در پایین سپر نیز یک نوار مشکلی رنگ قرار دارد و همانند سراتوهای قبلی خروجی اگزوز به خوبی در سمت راست آن جای گرفته و نمای خوبی را به این قسمت داده است. درب صندوق عقب را باز می‌کنیم، صندوق دقیقاً 482 لیتر حجم دارد و برای یک خانواده کم جمعیت کاملاً کافی به نظر می‌رسد. همچنین دو دکمه در بالای صندوق قرار دارند که با کشیدن آن‌ها می‌توانید به راحتی صندلی‌های عقب را جمع کنید و از فضای بیشتری در این قسمت استفاده کنید. در کل باید نمای سراتوی 2014 را همانند دیگر برادران کره‌ای خود بسیار جذاب و گیرا دانست و از این نظر کیا توانسته به خوبی هنر خود را به نمایش گذاردکه مطمئناً می‌تواند در فروش این خودرو نیز تاثیر گذار باشد.


کابین و امکانات


بالاخره کلید را برداشته تا داخل خودرو شویم. با نزدیک شدن به خودرو دو چراغ سفید رنگ در پایین آینه‌های جانبی و همچنین در پشت دستگیره جلو روشن می‌شود و همزمان با آن‌ها آینه‌های جانبی نیز به صورت خودکار باز می‌شوند. سراتو به سیستم ورود بدون کلید مجهز است و تنها با در دست داشتن کلید می‌توانید وارد خودرو شوید و قفل‌ها به صورت خودکار باز می‌شوند. فرمان سه پره و خوش دست است و روی آن انبوهی از دکمه‌های کنترلی قرار دارند! طراحی کنسول میانی با وجود اینکه اسپرت است اما کماکان جذابیت کمتری نسبت به دیگر رقبای هموطن خود مانند الانترا دارد. دسته دنده کوچک و اسپرت‌گونه است و طرح آن از سراتوهای گذشته فاصله گرفته و همانند اپتیما شده است.

آینه‌های کناری به صورت برقی تنظیم و جمع می‌شوند. سیستم استارت دکمه‌ای است و چراغ‌ها به کمک سنسورهای نور با توجه به نور محیط به صورت خودکار روش و خاموش می‌شوند. سیستم تهویه مطبوع به صورت خودکار و دو گانه برای سرنشینان جلو تنظیم می‌شود و دو خروجی سیستم تهویه مطبوع نیز برای سرنشینان عقب وجود دارد. در بالای سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی قرار دارد که می‌تواند MP3 هم پخش کند و ورودی‌های iPod و USB نیز روی آن قرار دارد. همچنین یک صفحه نمایش کوچک 4.2 اینچی روی آن نصب شده که روی این صفحه علاوه بر اطلاعات سیستم صوتی، تصویر دوربین عقب نیز نمایش داده می‌شود. در داخل کیا سراتو 10 عدد کیسه هوا وجود دارد که برای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای قرار گرفته‌اند.
روکش صندلی‌ها به صورت چرمی هستند و برای دو نفر می‌توان تنظیمات صندلی را ذخیره کرد. همچنین برای صندلی‌های جلو گرمکن و سردکن وجود دارد که به کمک دکمه‌های کنار دسته دنده می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در کنار این قسمت، دکمه دیگری نیز قرار دارد که می‌توان سنسورهای پارک جلو و عقب را فعال و غیر فعال کرد. روی سقف یک سانروف ساده قرار دارد و خبری از سقف پانوراما نیست. همچنین آینه میانی این خودرو به صورت الکتروکرومیک است تا در هنگامی که خودرویی که در پشت قرار گرفته با نور بالا حرکت کند (که البته در کشور ما نیز زیاد اتفاق می‌افتد!) چشمان راننده را اذیت نکند.
اما می‌رسیم به انبوه دکمه‌هایی که روی غربالک فرمان گرفته‌اند! در سمت راست دکمه‌هایی برای کنترل سیستم کروز کنترل و همچنین یک دکمه برای تغییر عملکرد فرمان قرار دارد که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت. در سمت چپ نیز چند دکمه برای کنترل سیستم صوتی و همچنین دو دکمه برای استفاده از تلفن قرار گرفته‌اند.

تجربه رانندگی


دکمه استارت را فشار داده و پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپه سراتو را روشن می‌کنیم. این پیشرانه می‌تواند حداکثر 161 اسب‌بخار در 6300 دور در دقیقه و 194 نیوتن‌متر در 4300 دور در دقیقه را تولید کند. البته لازم به ذکر است که نسل جدید سراتو با موتور 1.6 لیتری نیز وارد بازار شده که توانایی تولید 130 اسب‌بخار و 157 نیوتن‌متر را دارد. گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. اولین نکاتی که جلب توجه می‌کند صدای کم کابین در مقایسه با نسل قبلی سراتو است و دیگر از آن همه سر و صدایی که داخل کابین می‌آمد خبری نیست. نکته دیگر سیستم تعلیق این نسل است که کاملاً نرم‌تر از مدل‌های قبلی شده و با عبور از دست‌اندازهای بیشمار شهر می‌تواند به خوبی ضربات را جذب کرده و به راحتی از روی آن‌ها عبور کند.

از نظر ابعاد و اندازه، سراتوی جدید با 4560 میلیمتر طول، 1780 میلیمتر عرض و 1435 میلیمتر ارتفاع، دقیقاً 30 میلیمتر طویل‌تر، 5 میلیمتر عریض‌تر و 25 میلیمتر کم ارتفاع‌تر از نسل گذشته شده است.
حجم باک این خودرو 50 لیتر است و مصرف سوخت آن در شهر 10.4 لیتر، در خارج از شهر 5.7 لیتر و به صورت ترکیبی 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین بین کیلومتر شمار و دور شمار موتور یک نوار افقی قرار دارد و مصرف سوخت لحظه‌ای را نشان می‌دهد تا راننده همیشه مراقب بنزین‌های 1000 تومانی که با استاندارد آلایندگی یورو 5 در حال سوختن هستند، باشد.
به غیر از دو شیفتری که در پشت فرمان قرار دارند و می‌توان با آن‌ها دنده را تعویض کرد، یک دکمه در سمت راست فرمان وجود دارد که می‌تواند عملکرد فرمان را به سه حالت Normal، Comfort و Sport تغییر دهد. هر یک را امتحان می‌کنیم، حالت Comfort فرمان را بسیار نرم می‌کند و می‌توان به راحتی آن را چرخاند، در مقابل نیز حالت Sport فرمان را به صورت محسوسی سفت می‌کند و برای جوانانی که قصد دارند کمی شیطنت کنند مناسب است! و در آخر حالت Normal می‌باشد که بین این دو حالت است و برای استفاده‌های روزمره و شهری کاملاً مناسب می باشد.

در آخر باید گفت که عملکرد پیشرانه و سیستم تعلیق نسبت به نسل گذشته کاملاً بهبود پیدا کرده و نه تنها از خشکی گذشته دیگر خبری نیست بلکه کابین نیز بهتر ایزوله شده و سر و صدای کمتری دارد.