خودرویی که امروز برای تست آماده کرده ایم GLK مدل4Matic 350 تولید سال 2011 میلادی است که کمتر از 60 هزار کیلومتر پیموده و با توجه به میزان سلامت فنی و بدنه با قیمتی در حدود 280 میلیون تومان در کشورمان ارزش گذاری می شود.

طراحی بدنه


بدون شک GLK زیباترین خودروی چند صد میلیونی بازار نیست! طرحی ساده و اتو کشیده با زاویه تند ستون های جلویی و دماغه ای پخ، در مجموع ظاهری مکعبی شکل به خودرو بخشیده اند. چراغ های جلو و عقب نیز با طرحی کاملاً معمولی در کنار جلو پنجره بزرگ و سپرهای ساده، هنوز 6، 7 سال از طراحی اتومبیل نگذشته حالتی سنتی و کلاسیک را برای بیننده تداعی می کنند. اما علیرغم همه این صحبت ها باید اعتراف کنیم که مرسدس موفق شده برای این اتومبیل زیبایی نسبی را در سادگی مطلق رقم زده و با کمک همین خطوط شکسته طرحی باوقار و مردانه خلق کند. ضمناً نباید از یاد برد که اگر بنز در ساختن زیباترین خودروهای جهان حرف اول را نزند (که گاهی هم میزند!) ولی در مورد ماندگارترین طراحی ها کارش را خوب بلد است. کمتر محصول این کمپانی را به یاد می آورم که بعد از گذر زمان خسته کننده و تکراری شده باشد و به نظر همین طراحی ظاهراً ساده GLK هم تا مدت ها برای بیننده جذابیتی نزدیک به روزهای اول ارائه شدنش به بازار را داشته باشد.

ضمناً این طراحی جعبه ای شکل که البته با برآمدگی های روی گلگیرها و کاپوت و خطوط کناری بدنه کمی حالت عضلانی هم پیدا کرده، به نوعی بینانگر روح و ذات خشن تر خودروهای SUV مرسدس بنز نسبت به سدان های این کمپانی است و شاید GLK میخواهد با این چهره ی نه چندان دلربا به بیننده هشدار دهد که هرچند من روی پلتفرم برادر خوش ترکیبم C کلاس بدنیا آمده ام اما نسبت به او خیلی قلدرترم!

البته GLK در سال 2013 صورتش را به دست جراحان زیبایی سپرد و با تغییراتی در قسمت های مختلف از جمله چراغ ها و سپر ها چهره ای مدرن تر و زیباتر از قبل بدست آورد اما همچنان چهارچوب کلی اتومبیل سر جایش باقی ماند و حتی برخی منتقدان همین چهره قبل از فیس لیفت را هماهنگ تر با خطوط کلی بدنه می دانند. در هر صورت بحث زیبایی بیشتر به تفاوت سلیقه ها بر می گردد اما در حالت کلی و در نظر گرفتن سلیقه ی عمومی باید گفت که طراحی GLK هر چند در برابر رقبای قیمتی چندان شاهکار نیست، اما متین، با اصالت و شیک است.

طراحی داخلی


با ورود به داخل کابین با داشبوردی ساده شبیه به داشبورد مرسدس بنز W204 روبرو می شویم. البته استفاده از خطوط شکسته و زاویه دار بیشتر در داشبورد GLK باعث شده تناسب خوبی بین طراحی داخلی و خارجی این اتومبیل به وجود آید. پشت فرمان سه شاخه، سه دایره دیده می شود که از چپ به راست اطلاعات بنزین/دما، سرعت و دور موتور را به راننده نشان می دهند و در قسمت میانی سرعت سنج نمایشگری قرار گرفته که امکان مشاهده اطلاعات و تنظیمات مختلف را مهیا میسازد، کلید چراغها به رسم ژرمن ها سمت چپ قرار دارد و در قسمت میانی داشبورد تنظیمات جداگانه سیستم تهویه مطبوع برای راننده و سرنشین، سیستم صوتی و نمایشگر کوچکی که اطلاعات سیستم صوتی و Comand System را به تصویر می کشد، خودنمایی می کنند (سیستمComand بنز چیزی مشابه iDrive ب ام و است که با استفاده از یک موس که در GLK پشت دسته دنده قرار گرفته کار می کند).

به طور کلی می توان طراحی داخلی این مسافر آلمانی را در سه عبارت "خطوط ساده و شکسته"، "ارگونومی عالی" و "کیفیت مطلوب" خلاصه نمود. البته در مورد کیفیت هر چند از واژه مطلوب استفاده کردیم اما باید گفت توقع از این برند، بخصوص در این رده قیمتی به قدری بالاست که همین کیفیت مناسب هم از دیدگاه ایده آلیستی مشتریان مشکل پسند خودروهای لوکس نمره کامل را دریافت نخواهد کرد و این مشتریان احتمالاً با دیدن کیفت پایین آفتابگیرها، کیفیت متوسط فرمان و خشکی برخی قطعات تودری ها زبان به گلایه خواهند گشود که تا حدودی حق هم دارند.

البته به روزرسانی ظاهری سال 2013 به داخل اتاق نیز رخنه نمود و داشبورد GLK های 2013 کمی لوکس تر و با کیفیت تر از این نسل شدند. در کابین جدید شکل و شمایل داشبورد و دریچه های هوا و چند قسمت دیگر دچار تغییر و تحول گردیدند و اهرم اصلی دنده نیز به پشت فرمان اسباب کشی کرد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت


GLK با پیشرانه های مختلفی از 4 سیلندر و 6 سیلندر بنزینی گرفته تا موتورهای دیزل ارائه شده، اما نمونه مورد تست امروز ما مثل اکثر نمونه های وارداتی از یک پیشرانه 6 سیلندر V شکل 3.5 لیتری (حجم دقیق 3498 سی سی) بهره میبرد که با 24 سوپاپ و نسبت تراکم 10.7 به 1 قادر خواهد بود 268 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 و 350 نیوتون متر گشتاور را در دور 5000 – 2400 در اختیار راننده قرار دهد.

البته برای مدل های 2013 به بعد، انجین در قسمت های مختلف از جمله نسبت تراکم و سیستم پاشش سوخت مورد بازنگری قرار گرفت تا با حجم مشابه قدرتی برابر 306 اسب بخار (برخی منابع 302 اسب) و گشتاور 370 نیوتون متر را ارائه دهد که کاملاً قوی تر از سری قبلی است و جالبتر اینکه این همه اضافه شدن قدرت نه تنها به مصرف سوخت اضافه نکرده بلکه 306 اسب موتور بهینه سازی شده از 268 اسب پیشرانه قدیمی کمتر غذا می خورند و کمتر هم محیط زیست را آلوده میکنند! ( میانگین مصرف سوخت ترکیبی GLK به ازای پیمایش 100 کیلومتر برای موتور های قدیمی حدود 10.5 و موتور های جدید تر 8.1 لیتر می باشد)
البته ناگفته نماند که موتور های جدید کمی نسبت به بنزین حساس تر هستند.
در هر حال با توجه به قدرت کافی همین اتومبیل و نگاهی به رقم پرداختی مناسب تر (نسبت به مدل 2013) می توانیم از این پیشرانه هم راضی باشیم. ضمناً این قدرت توسط یک گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک به 4 چرخ با نسبت 45 درصد به جلو و 55 درصد به عقب منتقل میشود.


امکانات رفاهی و ایمنی


اگر از تجهیزات رفاهی و ایمنی معمولی مثل شیشه ها و آینه های برقی و ترمزهای ضد قفل و ... که دیگر به امکانات استاندارد هر خودرویی تبدیل شده اند بگذریم، باز هم لیست نسبتاً بلند بالایی از آپشن های متنوع پیش رویمان باقی می ماند که از آن جمله می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: مطبوع اتوماتیک که امکان تنظیمات دلخواه را برای راننده، شاگرد و سرنشینان عقب به صورت مستقل و مجزا فراهم نموده، صندلی های تمام برقی جلو که به 3 حافظه هم مجهز شده اند، سی دی چنجر، سنسور های پارک جلو و عقب، سانروف چند حالته و سقف پانوراما، گیرباکس 7 سرعته اتوماتیک با پدال های تعویض دستی پشت فرمان، صندلی های تاشو عقب، چراغ شور جلو، سیستمComand ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم روشنایی مجهز به زنون، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ روز، چراغ های کنار جاده که در قسمت داخلی کاسه چراغ مخفی شده اند و با گردش فرمان به طرفین روشن می شوند، کامپیوتر سفری، آینه پارک، زیر آرنجی جلو مجهز به محفظه خنک کننده و ...

شاید با خودتان بگویید پس کیلس و گرمکن صندلی و نویگیشن و ... چه شد؟! متاسفانه GLK های وارداتی با آپشن های متفاوتی پا به کشور گذاشتند و حتی بسیاری از مدل های 2013 هم فول نبوده و کمبود مواردی این چنین و حتی گاهی بدتر (مثلاً بدون صندلی برقی)، توی ذوق مشتری می زند.