چراغ‌های اصلی پیشانی خودروست که توجهات را به خود جلب می‌کند، چون حالا با تکنولوژی پیشرفته LED ساخته شده و در قاب داخلی آن دو چراغ اصلی که یکی مختص مه شکن و دیگری هم مربوط به چراغ‌های روشنایی است، قرار گرفته و در بالای آن‌ها هم کمان ابرویی از جنس چراغ‌های مخصوص روز کشیده شده که خم به ابروی این سدان نیمه لوکس مرسدس بنز آورده است.


در بالاترین قسمت این مجموعه قاب چراغ مرسدس بنز هم طراحان چراغ‌های نوار شکلی که پیش از این در پایین‌ترین قسمت چراغ نسل قبل C کلاس نصب شده بود، استفاده کرده‌اند. مرسدس بنز قاب داخلی چراغها را نیز مشکی کرده تا به قولی خشم C کلاس جدید و خصوصیات اسپرت گونه آن را به نمایش بگذارد. در میان دو چشم اخم کرده مرسدس بنز C کلاس هم یک جلوپنجره مشبک متشکل از دو ستون افقی کرومی و یک نشان بزرگ مرسدس بنز در میان آن دیده می‌شود که پیش از این نه در S کلاس، بلکه در E کلاس‌های 2014 شاهد آن بودیم، علاوه بر این، با مشاهده مجموعه سپر C کلاس با ورودی‌های هوا بر روی آن و همچنین مقایسه تیغه‌های کرومی آیرودینامیکی نصب شده بر روی آن، کاملا به این موضوع پی خواید بود، ولی در کل می‌توان گفت که استفاده از این الگوهای طراحی از مدل‌های S و E کلاس برای C کلاس، خیلی بهتر از نگه داشتن طراحی نسل چهارم و ایجاد اندک تغییراتی در آن بوده است.
در نمای جانبی هم به غیر از رینگ‌های 19 اینچی، آینه‌ها و دستگیره درب‌ها دقیقا همان‌هایی هستند که بر روی S کلاس هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، که این موضوع را با نیم نگاهی به مرسدس بنز S کلاس هم دوره‌ای این C کلاس می توان متوجه شد.

در عقب خودرو هم در یک کلام می‌توان گفت که مرسدس بنز بهترین‌ها را با یک هماهنگی بی‌نظیر بی نقص در کنار یکدیگر گرد آورده که اگر این قسمت را از بالای درب صنوق عقب تا زیر سپر به دو نیم بالا و پایین تقسیم کنیم، می‌توان گفت که نیمه بالایی با چراغ‌های بی‌نظیر S کلاس شکل بیانگر خودروهای لوکس بوده و در قسمت پایینی هم با طراحی خروجی‌های مشبک و زیبای تیتانیومی اگزوز در دو گوشه سپر و نصب یک دیفیوزر در بین آن و همچنین قالب گیری مجراهایی برای هدایت هوای خنک کاری ترمزها به بیرون از بدنه، می‌توان خصوصیات و خصلت یک خودروی اسپرت به تمام معنا را حس کرد.


کلید‌های مربوط به حرکت‌های اصلی صندلی‌ها هم در قسمت چوبی پنل درب‌ها و پشت بلندگوهای گردالی شکل تعبیه شده که به راحتی امکان تنظیم صندلی‌ها را فراهم می‌کرد و لازم نبود با آب و تاب دادن به کمر و دست‌ها، صندلی را تنظیم کرد. بر روی مجموعه داشبورد و سایر قسمت‌های اتومبیل هم مرسدس بنز از چرم برای روکش کردن آن‌ها استفاده کرده است، ولی در این میان پنل کنسول مرکزی را با چوب سیقل داده شده آراسته که یک تنوع و نمایی چشم نواز را به تصویر کشیده است. این کنسول همچنین تا حد امکان سعی شده که بهینه سازی و ساده سازی شود، به همین دلیل در این قسمت صفحه نمایشگر سیستم چند رسانه‌ای حذف شده و به صورت جداگانه یک صفحه نمایشگر 8.8 اینچی به بالای این کنسول منتقل شده است و در زیر آن و بر روی کنسول، سه خروجی گردی شکل سیستم تهویه مطبوع و ... گنجانده شده است.

در مرکز کنسول تنها پخش کننده DVD قرار گرفته که کلید‌های مربوط به آن در پایین‌ترین قسمت کنسول مرکزی و نزدیک به کنسول ابزار قرار گرفته است. بله، همان قطعه عجیب و غریبی که یک غربیلک چرخشی ولوم مانند در وسطش دارد و یک چیزی هم مثل سایه‌بان بر سر آن آمده است، مربوط به سیستم چندرسانه‌ای است تا راننده با تسلط بیشتر بر رانندگی، به سازماندهی سرگرمی خود هم بپردازد.

در ضمن قسمت بالایی سایه بان مانند را که گفتیم، به یک صفحه لمسی مجهز شده که راننده با کشیدن حروف انگلیسی توسط انگشتانش بر روی صفحه، کلمه مورد نظر خود را به قولی تایپ می‌کند که از این طریق می‌توان به جستجو در میان فایل‌ها یا به جستجوی موقعیت مکانی در سیستم ناوبری یا همان GPS خودمان پرداخت.
صندلی‌های راننده و سرنشین کناری چنان راحت و ارگونومیک هستند، که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارند، به هرحال مرسدس بنز است و شهرت خاص و عام در خصوص راحتی و امکانات. در قسمت عقب کابین هم ما که نشستیم، مشکل خاصی برایمان پیش نیامد و سطح رفاهی قابل قبولی داشت، ولی در مقایسه با رقیبش یعنی بی ام و 328i، اندکی فضای کمتری برای پاها داشت، ولی در عوض تفاوت‌های محسوسی میان صندوق بار این دو رقیب دیده می‌شود که در این خصوص مرسدس بنز یک صندوق بار بسیار جادارتر و بزرگ‌تری داشت.

امکانات و تجهیزات


امکانات و تجهیزات محصولات مرسدس بنز به خصوص رده بالایی‌های آن، آنقدر زیاد است که در پنج تا شش صفحه ما هم نمی‌گنجد، به همین دلیل سعی می‌کنیم این قسمت را گلچین کنیم و مهم‌ترین و جدیدترین‌ها را به استحضار شما خوانندگان عزیز خودروبانک برسانیم. اولین سیستمی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، سامانه چابکی جعبه دنده است که به گفته مالک خودرو، کلید مربوط به آن در کنسول مرکزی قرار داشته و حدودا پنج حالت مختلف رانندگی ECO-Comfort-Individual-Sport-Sport+ دارد که با انتخاب هر یک از آن‌ها، خودرو وضعیت عملکردی متفاوتی به خود می‌گیرد.
با انتخاب هر کدام از این پنج حالت رانندگی، قسمت‌هایی همچون موتور، گیربکس، سیستم تهویه و ... در خودرو تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت، دیگر در سر چهار راه‌ها و مواقع غیرضروری پیشرانه خاموش نمی‌شود و جعبه دنده هم با سرعت بیشتری به خواسته راننده پاسخ داده و عمل تعویض دنده را با سرعت بیشتری انجام می دهد که می‌توان از این سیستم بر روی کُری خوانی‌های پشت چراغ قرمز و یک مسابقه درگ حساب باز کرد، ولی با قرار دادن خودرو در حالت ECO که معمولا به آن دوست دار محیط زیست هم می‌گویند، خودرو در مواقع غیرضروری یا ایستادن در پشت چراغ قرمز به صورت خودکار در جهت کاستن مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده، خاموش می‌شود.
دیگر سیستمی هم که نمی‌توان به سادگی از آن رد شد و حتی خودمان هم یک بار برای ثابت شدن و تجربه کردن آن، تستش کردیم، سیستم پارک اتوماتیک است که واقعا لذت بخش و استادانه بود. به این صورت که با رد شدن از کنار دو اتومبیل پارک شده که یک فضای خالی میان آن‌ها وجود دارد، سنسورهای موجود بر روی هر دو سپر جلو و عقب و همچنین با کمک گرفتن از دوربین‌های دید عقب، مختصات و فاصله میان دو اتومبیل را اندازه گرفته و در صورت وجود فضای کافی برای پارک، سیستم به راننده اطلاع داده و راننده هم با فشردن دکمه OK که بر روی فرمان تعبیه شده ست، سیستم را فعال کرده و خودرو به طور اتوماتیک عمل پارک کردن را انجام می‌دهد، واقعا نمی‌توان حسی را که در آن لحظه داشت و فرمان به صورت خودکار می‌چرخید و خودرو را خیلی شیک و مجلسی پارک می‌کرد را توصیف کرد!

مشخصات فنی و پیشرانه


این قسمت را می‌خواهیم کمی متفاوت‌تر از بخش‌های قبلی پیش ببریم و در مبحث پیشرانه‌ای، این محصول را با رقیب دیرینه‌اش یعنی بی ام و 320i مقایسه کنیم. به طور مشترک که نه، ولی هم مرسدس بنز C200 و هم بی ام و 320i از یک پیشرانه 2 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر محور عقب محرک در زیر کاپوت خود استفاده می‌کنند که پیشرانه مربوط به مرسدس بنز قادر به تولید حداکثر 184 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 دور بر دقیقه بوده و پیشرانه بی ام و نیز با حجمی مشابه، تونایی تولید حداکثر قدرتی 184 اسب بخاری را دارد، ولی در عوض مرسدس بنز برای تبدیل نیروی تولیدی پیشرانه محصول خود از یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک 7G-TRONIC استفاده کرده که از این قدرت 184 اسب بخاری، حداکثر 300 نیوتن متر گشتاور را در محوده دور موتور 1200 الی 4400 دور بر دقیقه می‌گیرد، اما برعکس مرسدس بنز، بی ام و از یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک کمک گرفته که به دلیل افزایش چرخ دنده‌ها و بعضی مسائل که ما از آن‌ها بی خبریم، حدود 30 نیوتن متر گشتاور کمتر نسبت به مرسدس بنز، یعنی تنها 270 نیوتن متر گشتاور را از شریانات اصلی خود به سمت چرخ‌های عقب عبور می‌دهد. مرسدس بنز در شرایط ایده‌آل جاده‌ای در عرض 7.3 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و با حداکثر سرعتی 237 کیلومتر بر ساعتی به راه خود ادامه دهد و این در حالی است که بی ام و 320i نیز دقیقاً در همین مقدار زمان یعنی در عرض 7.3 ثانیه شتاب صفر تا صد را پر کرده و با حداکثر سرعتی 235 کیلومتر بر ساعتی به حرکت خود ادامه می‌دهد.
ولی جالب اینجاست که در قبال تولید چنین قدرت و تولید 30 نیوتن متر گشتاور بیشتر، مرسدس بنز به صورت ترکیبی تنها 5.6 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف داشته و بی ام و نیز با توانی عملا کمتر، حداقل 5.9 لیتر سوخت را از باک خودرو تقاضا می‌کند. پس نتیجه می‌گیریم که مرسدس بنز توانسته در این مورد بخصوص روی رقیب هم وطن خود را کم کند. البته لازم به ذکر است که ما پیشرانه‌های مرسدس بنز C کلاس C200 که موفق به تست آن شدیم و سری سه 320i را مورد بررسی قرار دادیم و ممکن است در دیگر پیشرانه‌هایی که برای این دو سری در نظر گرفته شده است، برنده میدان هم متفاوت باشد، پس لطفا دعوا راه نیندازید!

از دیگر مشخصات این بخش هم می‌توان به وزن خالص 1445 کیلوگرمی، مخزن سوخت 41 لیتری، حجم صندوق بار 480 لیتری و در نهایت هم به طول کلی گوشه سمت راست جلو تا گوشه سمت چپ عقب 4686 میلی متری، عرض 1810میلی متری و ارتفاع 1442 میلی متری با فاصله بین دو محور 2840 میلی متری اشاره کرد.