در جلو ورودی هوای بزرگی قرار دارد که ما را به یاد ورودی هوای S5 می‌اندازد و دو طرف آن چراغ‌های LED مخصوص روز قرار گرفته‌اند.

اگر به عقب خودرو نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در زیر سپر دیفیوزری خیلی کوچک ولی به رنگ نقره‌ای قرار دارد که قسمتی دقیقا ً شبیه به آن در پایین سپر جلو نیز قرار گرفته است.

روی لیفان X50 رینگ‌های 15 اینچی کرومی و تایرهای 60/195 قرار گرفته که اگرچه از نظر طراحی زیبا هستند ولی باید اقرار کرد نسبت به ابعاد و اندازه کل خودرو کمی کوچک به نظر می‌رسند و شاید استفاده از رینگ‌های 16( و یا حتی 17) اینچی نمای بهتر و اسپرت‌تری به این خودرو می‌بخشیدند. 

در کل باید گفت که با تمام اقتباس‌های انجام شده، چهره X50 در رنج خود، مدرن و بروز است و (به جز رینگ‌های کوچک) هارمونی خوبی بین تمامی اجزای آن وجود دارد. 

طراحی داخلی و تجهیزات


به داخل خودرو می‌رویم، با یک نگاه کلی به کنسول می‌توان فهمید که همه چیز ساده و در عین حال در جای خود قرار گرفته است، ولی اولین چیزی که جلب توجه می‌کند نوع نشان‌دهنده‌های کیلومتر شمار و دور موتور است که متفاوت با خودروهای معمول بازار است و کیلومتر شمار به صورت دیجیتالی در وسط دورشمار موتور قرار دارد.

غربیلک فرمان X50 ساده و خوش دست است و روی آن دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی قرار دارد و نوار نقره‌ای آن چهره‌اش را بهتر کرده است.

وسط کنسول میانی که به صورت V شکل است، از بالا خروجی سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و در انتها دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی قرار دارد که بهتر است قبل از شروع حرکت کمی با عملکرد آن‌ها آشنا شوید تا در حین رانندگی حواستان پرت نشود!
موضوع جالب در این قسمت محفظه‌هایی است که در دو طرف کنسول بکار رفته است و بسیار کاربردی به نظر می‌رسند که می‌توان از آن‌ها برای قرار دادن بطری آب یا چتر استفاده کرد.

نکته قابل توجه دیگر گیربکس X50 است که به صورت خودکار و از نوع CVT است که یکی از برگ برنده‌های این خودرو در مقابل حریفان است.

از دیگر امکاناتی که روی این خودرو نصب است می‌توانیم به سانروف، سنسور دنده عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و سیستم صوتی با 4 بلندگو اشاره کنیم.
در مورد صندلی‌های عقب باید گفت فضای کاملا ً کافی در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و عکاس ما با قد 183 سانتی‌متر مشکلی بابت جای پا نداشت.

البته همین صندلی‌ها را نیز می‌توان جمع کرد تا فضای بار بیشتری (در مجموع 1136 لیتر) در اختیار باشد و از آن برای حمل بارهای بزرگ‌تر استفاده کرد.
همچنین باید به یک موضوع اشاره کنیم: خودرویی که ما تست کردیم کمی با خودرویی که قرار است تحویل مشتریان داده شود متفاوت بود. البته این تفاوت آنچنان زیاد نیست و تنها اختلاف این است که خودروی مورد تست دارای روکش پارچه‌ای بود ولی روی خودرو تحویلی قرار است روکش‌های چرمی نصب شود.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی


بالأخره کلید را چرخانده و قلب چشم بادامی X50 را روشن می‌کنیم. این خودرو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه DOHC است که دقیقا ً 1498 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر 133 نیوتن‌متر گشتاور در 3500 تا 4500 و 102 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه تولید کند. این موتور روی شاسی شرکت MIRAنصب شده که شرکت معتبری در زمینه طراحی و ساخت شاسی به حساب می آید.

دنده را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. دنده اگرچه حالت تعویض دستی را ندارد ولی قسمتی به نام S دارد که در آن دنده‌ها با دورهای بالاتری عوض می‌شوند و قطعا ً برای جوانان جذابیت بیشتری دارد. در بدو شروع حرکت متوجه می‌شویم که فرمان X50 به صورت برقی (EPS) است و عملکردی فوق‌العاده نرم دارد و می‌توان به کمک آن این چینی 4100 سانتی‌متری را به راحتی هدایت کرد.
به آهستگی ایستاده و سعی می‌کنیم با چند شتاب‌گیری، عکس‌العمل موتور و گیربکس و همچنین عکس‌العمل ترمزها را بسنجیم. اگر بخواهیم صادق باشیم، شروع حرکت X50 کمی کند ولی قابل قبول است که قسمتی از این موضوع بخاطر استفاده از گیربکس CVT است. اما با شروع حرکت و در شتاب‌های ثانویه، اوضاع بهتر می‌شود و خودرو بسیار چابک‌تر خواهد شد.

یکی از نکات بسیار خوب این خودرو ترمزهای آن است که در هر چهارچرخ دیسکی است و سیستم‌های ABS، EBD و BAS روی آن نصب شده ولی در عمل و با توجه به سبک وزنی آن (1175 کیلوگرم) می‌توانند به خوبی خودرو را نگه دارند. در روز تست ما چندین بار ترمزها را آزمایش کردیم و می‌توانید فیلم کوتاهی از آن را در زیر مشاهده کنید:

یک اتفاق جالبی که در حین تست ما از این خودرو افتاد این بود که در حین تست، به یکباره باران بهاری شدیدی گرفت و مجبور شدیم چند دقیقه‌ای را در داخل خودرو بمانیم تا باران قطع شود. اگرچه این باران باعث شد تا خودروی ما کمی کثیف شود، اما در عوض بوی و عطر خوش و دلچسبی در محیط پیرامون پخش شد و باعث شد تا کمی از خستگی ما کاسته شود.

به خودرو برگردیم(!)، درست است که استفاده از گیربکس CVT باعث شده کمی کندی در آغاز حرکت احساس شود ولی همین گیربکس عملکردی بسیار بهینه دارد و موجب می‌شود نه تنها مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی تنها 6.5 لیتر باشد، بلکه کمک کرده تا همین سوخت را از مخزن 42 لیتری خود با استاندارد یورو 5 بسوزاند و آلایندگی بسیار کمی را تولید کند.
سیستم تعلیق لیفان X50 در جلو مک‌فرسون و در عقب نیمه مستقل دوبازویی است و به خوبی می‌تواند در حد خود ضربات وارد شده به کابین را جذب کند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.