نمای عقب خودرو جایی است که می‌توان روی آن بحث کرد! یعنی اینکه اصول طراحی در برخی قسمت‌ها رعایت شده و در برخی قسمت‌ها نه! عده‌ای آن را دوست دارند و عده‌ای آن را نمی‌پسندند.


و اما نمای جلو...
تویوتا راو4 چینی! چراغ‌های جلو شباهت زیادی به راو4 نسل پیشین دارند و جیلی با دستکاری باقی قسمت‌ها سعی داشته تا بیننده را سردرگم کند! لبه‌ی کاپوت نوار نسبتاً پهن کرومی را به خود می‌بیند که با سایر قسمت‌ها همخوانی ایجاد کرده است. از دو سر این نوار کرومی دو خط به سمت ستون‌های A خودرو حرکت کرده و موجب ایجاد یک ذوزنقه حجیم روی کاپوت شده‌اند. در دو طرف این ذوزنقه محل اتصال گلگیر و ادامه کاپوت است. جلو پنجره پلاستیکی با لوگوی جیلی و دو مه‌شکن گرد در سپر نکات دیگر طراحی نمای جلویی است.


تجهیزات


وقتی با خودرویی از شرق آسیا مواجه می‌شویم منتظر لیست بلند بالایی از تجهیزات و امکانات هستیم باید گفت که جیلی X7 هم همینطور است و از نظر آپشن در وضعیت مناسبی قرار دارد.
6 ایربگ سیستم‌های ABS و EBD محافظان سرنشینان در تصادفات هستند. البته جای خالی ESP بسیار حس می‌شود. تجهیزات ایمنی خودرو در وضعیت میانه قرار دارد. هرچند که تاکنون موسسه معتبری این خودرو را تست نکرده است اما می‌توان حدس زد که کسب سه یا چهار ستاره از EURO N-CAP برایش دور از دسترس نیست. امکانات رفاهی این خودرو الحق و الانصاف درجایگاه خوبی نسبت به سایر رقبا قرار دارد. کلید هوشمند ضد سرقت، فرمان تلسکوپی، تهویه خودکار، گرمکن، مموری و ماساژور صندلی جلو علاوه بر تنطیم برقی، روکش چرم و سیستم صوتی قدرمند. اینها تنها بخشی از امکانات X7 است.
تریم مشکی رنگ خودرو طراحی کاملاً ارگونومیک و البته زیبایی دارد. همه چیز سر جای خود است و خبری از دکمه‌های زیاد و گیج کننده نیست. در وسط کنسول یک مانیتور 8 اینچی قرار دارد که بالای آن خروجی تهویه مطبوع و ساعت قرار دارد. زیر مانیتور دکمه‌های تنظیمات صندلی و گرمکن شیشه و فلاشر قرار گرفته است. سیستم تهویه اتوماتیک این خودرو نیز در پایین‌ترین قسمت داشبورد قرار دارد که بنظر می‌رسد اگر کمی بالاتر بود راحتی کار با آن بیشتر می‌شد. در زیر کنسول و جلوی دسته دنده هم یک محفظه کوچک تعبیه شده که ما را به یاد پژو 206 های خودمان می‌انداخت!
در کنار دسته دنده هم خروجی AUX،IPOD،USB قرار داشت که در کنار دکمه قفل درب‌ها بود. فرمان سه شاخه با طراحی زیبا دارای دکمه‌هایی برای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل و ... بود. روکش چرمی فرمان از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و از در دست گرفتن آن احساس خوبی داشتیم. صفحه کیلومتر متشکل از 2 دایره که یکی سرعت و نشانگر سوخت باقیمانده را در خود جای داده بود و دیگری دور موتور و دمای آب رادیاتور را در خود دارد. کامپیوتر سفری هم در فضای بین این 2 دایره قرار گرفته بود. در مجموع می‌توان گفت اگرچه مجموعه آمپرها طراحی ساده و نسبتاً تکراری دارند اما قابل قبول و شیک هستند.

اما یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر جیلی X7 بوده، در اولین سری خودروهای تحویلی در شرایطی خودروی سمت راننده باز نمی‌شد(!) و این موضوع بسیار باعث ناراحتی دارندگان آن شده بود به طوریکه مجبور بودند از درب سمت چپ از خودرو خارج شوند. البته این مشکل با مراجعه به نمایندگی رفع می‌شود ولی در همان ابتدا بازتابی نامناسب در بعضی مجلات خودرویی معروف داشت.

پیشرانه و تجربه رانندگی


خب وارد خودرو شدیم. دید نسبت به اطراف کاملاً مطلوب بود. آینه‌های جانبی بزرگ کمک می‌کرد تا خیلی زود به ابعاد خودرو عادت کنیم. سوییچ را چرخانده و استارت زدیم. لرزش محسوسی در ابتدای روشن شدن موتور توجهمان را به خود جلب کرد. ترمز دستی پدالی را آزاد کرده و دنده را در حالت D قرار دادیم. خودرو با کمی تکان و مکث شروع به حرکت کرد. سیستم تعلیق خودرو بسیار نرم و البته منطقی عمل می‌کرد به خوبی ضربات را جذب می‌نمود. ناگفته نماند که در دست اندازهای پیاپی گاهی خودرو حرکت عرضی هم داشت. صندلی‌ها بسیار راحت بودند و سرنشینان را به خوبی جذب می‌کردند. عملکرد فرمان کاملاً دور از انتظار بود. بطوریکه می‌توان گفت فرمان X7 سفت بود و راننده را خسته می‌کرد! عایق‌بندی اتاق هم بسیار عالی بود و حتی در دورهای بالا صدای کمی به اتاق نفوذ می‌کرد. البته خودرویی که در اختیار ما بود تنها 22000 کیلومتر کار کرده بود و نزدیک به 1 سال از عمر آن می‌گذشت.
و اما گیربکس؛ عملکردی کاملاً متوسط از خود به نمایش گذاشت. قدرت گیربکس خوب ولی تعویض دنده‌ها با تاخیر انجام می‌شد که این مساله هنگام سبقت یا در سربالایی‌ها بسیار به چشم می‌آید. اما در مجموع می‌توان نمره قبولی را به آن داد.

رسیدیم به مرحله شتابگیری؛ تا اینجا فراموش کرده بودیم که جیلی یک خودروی چینی است! اما این قسمت تست چینی بودن جیلی را حسابی برایمان یادآوری کرد!
ما در هر دو حالت DRIVE و دستی گیربکس شتابگیری را انجام دادیم و در بهترین حالت به عددی کمتر از 15.7 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نرسیدیم! پس متوجه شدیم که با خودروی کندی طرف هستیم.
ترمز؛ نقطه قوت X7 ترمزهایش هستند. بطوریکه در همان اوایل رانندگی با این خودرو متوجه می‌شوید که می‌توان به ترمزهایش اعتماد کرد. آنهم با خیال راحت!
طبق تستی که انجام دادیم X7 برای رسیدن به ایست کامل از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیازمند طی مسیر 34.5 متری بود که نتیجه ای فوق‌العاده برای این خودرو با این کلاس و سطح قیمتی است.