در دو طرف سپر ورودی‌های هوای مورد نیاز برای خنک کاری ترمزها و بخشی از رادیاتور قالب گیری شده که در قسمت بالایی آن‌ها، چراغ‌های نواری شکل مه‌شکن تعبیه شده‌اند. در وسط این مجموعه همچون مدل‌های اسپرت پورشه، خبری از جلوپنجره اصلی و مجزا نیست، ولی ورودی قسمت پایینی سپر قدری بزرگ طراحی شده تا فقدان جلوپنجره را برای خنک کاری موتور جبران کند.
در نمای نیم رخ این اتومبیل شاهد آینه‌های کاملاً آیرودینامیکی با قاب پشتی زاویه‌دار و پایین‌تر از آن نیز شاهد یک مجرای هدایت کننده هوا در انتهای گلگیرهای جلویی هستیم که هوای وارد شده از دو ورودی اطراف سپر، پس از خنک کاری کالیبراسیون دیسک و پیستون ترمزها، برای گم نشدن آن در پشت چرخ‌ها و ایجاد مقاومت در لحظه حرکت، توسط این مجرا به خارج از بدنه هدایت می‌شوند.

نمای عقبی این اتومبیل نیز با چهار خروجی دوبل اگزوز در دو طرف سپر و با دیفیوزری بزرگ ولی با تیغه‌های کوچک، چراغ‌های تمام LED شکیل و باله‌ای متحرک طراحی شده که بدون اغراق یکی از بهترین طراحی‌هایی است که تا به حال به چشم دیده‌ایم، طراحی اتو کشیده و نسبتاً ساده، ولی در عین حال جذاب که نمایی اسپرت و مصمم به این خودروی لوکس بخشیده است. البته تفاوت سلیقه را نباید در این مورد فراموش کرد!


با ورود به داخل کابین، می‌بینید که در مقابل راننده فرمانی اسپرت سه شاخه قرار گرفته که بخشی از آن توسط چوب ساخته شده و دیگر بخش‌های غیر چوبی آن هم با چرم مرغوب روکش شده است و بر روی دو ستون کناری نیز کلیدهایی مربوط به سیستم صوتی و تلفن قرار گرفته که با طراحی ارگونومیکی که دارد، به راحتی درون دست جای گرفته و کنترل خودرو را توأم با لذت همراه می‌کند.
در پشت غربیلک فرمان نیز صفحه کیلومتر پانامرا با پنج نمایشگر گردی شکل نصب شده که چهارتای آن‌ها به صورت آنالوگ عقربه‌ای وضعیت لحظه‌ای خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهد و یکی از آن‌ها هم به صورت دیجیتال به ارائه اطلاعات عملکردی خودرو می‌پردازد.

مجموعه داشبورد پانامرا به طور کلی از سه بخش تشکیل شده که دو بخش بالایی و پایینی آن‌ با چرم روکش شده و قسمت میانی آن نیز از قطعات چوبی ساخته شده که فضایی لوکس را در داخل کابین حاکم کرده و به خوبی حس و حال یک خودروی لوکس گران قیمت را به سرنشینان منتقل می‌کند. کنسول مرکزی با طراحی تنها یک صفحه نمایشگر بزرگ لمسی چند منظوره و پخش کننده CD خور در زیر آن و دو خروجی بزرگ هوای سیستم تهویه مطبوع اتاق در دو طرف آن، تا حد امکان خلوت طراحی شده است، ولی در عوض کلیدهای مختلف کنترلی به کنسول ابزار و کنار اهرم دسته دنده منتقل شده است. البته تقریبا مثل لامبورگینی آونتادور، کنسول ابزار این محصول کمی زاویه‌دار طراحی شده تا شکلی نسبتاً یکپارچه نسب به کنسول مرکزی بگیرد.

صندلی‌های جلویی بیشتر شبیه به مبل‌های راحتی گران قیمت می‌مانند تا صندلی‌های یک خودرو که با طراحی ارگونومیکی که دارند، تمامی اعضای بدن از جمله اطراف ران‌ها، پهلوها، شانه و کتف، گردن و سر را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. به لطف طول کلی 4968 میلی متری، عرض 1930 میلی متری، ارتفاع 1417 میلی متری و فاصله بین دو محور 2921 میلی متری فضای پای نسبتاً خوبی برای سرنشینان عقب به طول 864 میلی متر با عقب بردن کامل صندلی‌‌های جلویی، فراهم شده که می‌توان با کمی جلو بردن صندلی جلو، آزادانه پاها را حرکت داد و به طور کامل صاف کرد. در این بخش همچنین به خاطر امتداد کنسول ابزار تا انتهای کابین، هم برای افزایش سطح رفاهی و هم برای پنهان کردن تونل میل گاردان، تنها دو نفر بالغ می‌توانند از قسمت عقبی کابین استفاده کنند، ولی با استفاده از صندلی‌های بزرگ و راحتی، در آسایش کامل به سر خواهند برد.
بر روی کنسول ابزار میان شاسی دو خروجی هوای سیستم تهویه مطبوع و کلیدهایی برای موقعیت صندلی‌ها و روش و خاموش کردن گرمکن و سردکن صندلی‌ها تعبیه شده است.
بر روی اکثر قطعات این قسمت از کابین نیز پورشه از چرم مرغوب استفاده کرده است، ولی در قسمتی از کنسول ابزار و قسمت بالایی دستگیره درب‌ها از چوب طبیعی استفاده شده که حس خوشایندی را به سرنشینان خود منتقل می‌کند. فضای ذخیره سازی صندوق عقب هم طولی حدودا 1661 میلی‌متری دارد که فضای بسیار بزرگی را برای ذخیره سازی و نگهداری اثاثه و لوازم کاربران خود فراهم می‌کند.

امکانات و تجهیزات


بگذارید اول از امکانات رفاهی خودرو صحبت کنیم تا بعد برسیم بر سر تجهیزات ایمنی و عملکردی خودرو که به طور مفصل به آن‌ها بپردازیم. پورشه برای افزایش رضایتمندی مشتریانش در پانامرا به صورت استاندارد و بدون سفارشی سازی از امکانات و تجهیزات فراوانی استفاده کرده که یک به یک شامل گرمکن شیشه جلو که امروزه در ساده‌ترین خودروها، البته به روش‌های مختلف هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، قفل مرکزی درب‌ها، امکان باز و بسته کردن باله عقب، پرده‌های شیشه‌ای برقی تنها برای دو درب عقب، تنظیم میزان صدای خروجی اگزوزها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با عملکردی جداگانه برای سرنشینان عقب، سیستم گرمکن و سردکن صندلی‌ها، سانروف برقی، صندلی‌های برقی جلو با قابلیت ذخیره‌سازی موقعیت آن به همراه موقعیت آینه‌ها و فرمان، ماساژور برای صندلی‌های جلو، چراغ نقشه خوان، سنسور پارک به همراه دوربین، کروز کنترل هوشمند، آینه‌های ضد نور، شیشه شورهای چراغ جلو، سنسور باران، سیستم Adaptive Headlight یا به زبان خودمانی، چراغ‌های جلو تطبیقی که در هنگام پیچیدن در سر پیچ‌ها، روشنایی چراغ‌ها را برای دید بهتر در نقاط کور بیشتر می‌کند، یعنی اینکه با چرخاندن فرمان به سمت راست، چراغ‌های جلویی هم با موتورهای تعبیه شده بر روی آن گردشی کوتاه به راست کرده و در کنار نور کمکی مه شکن‌ها، نور کافی برای دید بهتر راننده در داخل پیچ فراهم می‌کند، ریموت اخطار دهنده، سیستم ضد سرقت، غربیلک فرمان سه پایه لوکس همراه با تنظیم برقی تلسکوپی در چهار حالت، سیستم خروجی مجزای صدا برای سرنشینان عقب، سیستم کنترل کیفیت هوا، سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش DVD و CD و مجهز به پورت‌های ورودی USB و AUX و iPod و بلوتوث و همچنین سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای GPS، پشت سری‌های هوشمند صندلی‌ها برای جلوگیری از صدمات جدی به سرنشینان، گرمکن‌های آینه‌ها، آینه داخل کابین الکتروکرومیک که در شب باعث خنثی شدن نور مستقیم چراغ‌های خوروهای پشتی به چشم و از خسته شدن چشم‌های راننده خودداری می‌کند، سیستم روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، سنسور پارک، یخچال کوچک، گرمکن خودرو در زمان پارک، سیستم کمک پارک و ... می‌شود.
از لحاظ ایمنی نیز پورشه با تجهیزات گسترده ایمنی که در پانامرا جا داده، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از سازمان‌های ایمنی جهانی شده که بخش اعظمی از آن به خاطر شاسی و بدنه مستحکم و 10 کیسه هوای ایمنی راننده، پرده‌ای، جانبی و سرنشینان کناری آن است. برای ایمنی بیشتر و عملکردی بهتر هم پورشه سیستم‌های ایمنی PSM، ABD، MSR، ASR و ABS را بر روی پانامرا به خدمت گرفته که در ادامه مفصل‌تر به این پنج سیستم ایمنی خواهیم پرداخت.
سیستم ABS را که دیگر همه ما می‌شناسیم، سیستم ترمز ضد قفل یا Anti-lock Braking System یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های ایمنی یک خودرو به شمار می‌رود که در هنگام ترمزگیری ناگهانی از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند و هم باعث جلوگیری از عدم تعادل خودرو در زمان ترمزگیری می‌شود و هم ترمزی مطلوب‌تر و قوی‌تر را ارائه می‌دهد. نحوه عملکرد این سیستم هم به این گونه است که سنسورهای سرعت سنج یا تشخیص سرعت با زیر نظر داشتن دقیق چرخ‌ها، اطلاعات لازم را به شکل سیگنال‌های بریده بریده به ECU ترمز ABS ارسال می‌کند. در زمان ترمزگیری شدید، چرخ‌ها برای لحظه‌ای قفل می‌شود و موجب قطع ارسال سیگنال از طرف حسگرها به ECU شده و ECU هم بلافاصله به کمک نیروی هیدرولیک ترمزها، نیروی وارده بر ترمزها را کم و زیاد می‌کند و در هر ثانیه حدود 10 مرتبه به صورت ضربه‌ای عمل ترمزگیری صورت می‌گیرد تا علاوه بر ترمزگیری قوی، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند.

آخرین سیستم بکار رفته در پورشه پانامرا یعنی ASR ( Acceleration Skid Regulation ) هم باعث جلوگیری از سرخوردن و هرزگردی چرخ‌ها بر روی سطوح لغزنده و جاده‌های برفی و یخ زده می‌شود که امروزه تقریباً در تمامی خودروهای روز دنیا نصب شده و نقش بسیار مهمی را در ایمنی و افزایش پایداری خودرو ایفا می‌کند. این سیستم برای انجام کار خود به طور متوالی با سنسورهای ABS و ECU موتور در ارتباط بوده و اطلاعات لازم را در خصوص سرعت خودرو و میزان چرخش چرخ‌ها دریافت می‌کند و وقتی وارد عمل می‌شود که سرعت خودرو زیاد نشده، ولی در عوض سرعت گردش چرخ‌ها بسیار بالا می‌رود که نشان از هرزگردی چرخ ها دارد، از این جهت سیستم ضد لغزش با کمک گرفتن از سیستم ترمزی خودرو، به هرزگردی چرخ‌ها پایان می‌دهد، البته در کنار استفاده از سیستم ترمز ASR، از دریچه گاز، دیفرانسیل لغزش محدود و ECU موتور هم کمک می‌گیرد، به این صورت که دریچه گاز را در هنگام هرزگردی چرخ‌ها بسته کرده و از گشتاور تولیدی موتور می‌کاهد و با بیشتر کردن زمان جرقه و پاشش سوخت در سیلندر هم از قدرت تولیدی موتور می‌کاهد.

مشخصات فنی و پیشرانه


احتمالاً شنیده‌اید که اکثر مکانیک‌های با تجربه و کاربلد برای توصیف کارشان می‌گویند که "از رادیاتور ماشین میریم داخل و از اگزوزش میایم بیرون"!، حالا ما کمی متفاوت‌تر برای بررسی مشخصات فنی پورشه پانامرا این کار را انجام خواهیم داد. اگر از سر جلویی خودرو شروع کنیم، در یک زمان واحد به چند بخش مختلف این محصول یعنی قسمت جلوبندی پورشه پانامرا خواهیم رسید که متشکل از سیستم تعلیق، سیستم ترمز و سیستم فرمان می‌شود. پورشه برای سیستم تعلیق جلوی این خودرو، همانطور که انتظار می‌رفت، بهترین و کاربردی‌ترین سیستم تعلیق حال حاضر جهان یعنی سیستم تعلیق مستقل دو جناغه یا طبق دوبل به همراه کمک فنرهای هیدروپنوماتیکی (هیدرولیکی/بادی) را در نظر گرفته که در حال حاضر بر روی بهترین خودروهای دنیا هم از همین سیستم تعلیق استفاده می‌شود که علاوه بر تحمل بالای فشار، نیروی وارده بر آن هم به خوبی دفع شده و سواری نرم و راحت‌تری را برای سرنشینان در داخل کابین مهیا می‌کند. در امتداد سیستم تعلیق هم مجموعه دیسک و کالیبراسون سیستم ترمز قرار گرفته که دیسک‌های آن به صورت یک تکه از آلومینیم و در ابعاد 360 میلی متری ساخته شده که توسط شش پیستون کالیبراسیون خنک شونده مهار می‌شود. جلوی این دیسک و کالیبراسیون ترمز نیز رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی 14 پره‌ای قرار گرفته که با لاستیک‌های بزرگ و پهن 50/245، چسبندگی بی عیب و نقصی را بوجود آورده است.

آخرین عضو مجموعه جلوبندی سیستم فرمان هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت است که با کوچک‌ترین اشاره و اعمال کمترین نیروی وارده بر آن عمل می‌کند. این از مجموعه جلوبندی. پس از این مجموعه هم به قسمت اصل کاری پانامرا، یعنی قلب تپنده هشت سیلندر یورو 5 آن می‌رسیم که با آرایش V شکل سیلندرها و حجمی 4806 سی‌سی به همراه 32 سوپاپ گاز و دود، برخلاف سنت دیرینه پورشه، در نیم تنه جلویی خودرو نصب می‌شود که با پاشش مستقیم 16 لیتر سوخت در مسیرهای شهری و 8.9 لیتر سوخت در مسیرهای خارج از شهری و به طور خلاصه‌تر، با تزریق 11.1 لیتر سوخت به صورت ترکیبی در هشت سیلندر موتور، در دور موتور 6500 دور بر دقیقه، حداکثر 400 اسب بخار قدرت و در دور موتور 3500 الی 5000 دور بر دقیقه هم حداکثر 502 نیوتن متر گشتاور در اختیار خودرو قرار می‌دهد که منجر به رسیدن شتاب صفر تا صد این نسخه از پانامرا به حداقل 5 ثانیه و حداکثر سرعت این لیفت بک 1860 کیلوگرمی، به 282 کیلومتر بر ساعت می‌شود.

البته در این بین نباید نقش تاثیرگذار جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه PDK را در بدست آمدن شتاب و سرعت کنونی نادیده گرفت. کارمان در نیم تنه جلویی تمام شد و به سراغ نیم تنه عقب خودرو می‌رویم، در این بخش هم سیستم تعلیقی از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک با کمک فنرهای هیدروپنوماتیکی و همچنین سیستم ترمز دیسکی چهار پیستونه با دیسکی آلومینیومی 330 میلی متری خنک شونده قرار گرفته که وظیفه متوقف کردن رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی 45/275 چرخ‌های عقب به آن محول شده است.
از دیگر قطعات مربوط به این بخش نیز می‌توان به انژکتورهای تزریق مستقیم، ظرفیت باک 90 لیتری، دیفرانسیل لغزش محدود و ... اشاره داشت.